Hubertusjakt - vågar man?!

E

Enigma

Vill höra om era erfarenheter av Hubertusjakter. Behöver man vara duktig på hoppning för att det inte ska bli en skräckupplevelse? Eller räcker det att man hankar sig fram på småhöjder? :D

Sv: Hubertusjakt - vågar man?!

Man brukar kunna svänga förbi hindrena om man inte vill hoppa:D

Jag och en kompis var iväg förra helgen på Hubertus:)
Vi hade världens bästa väder och det va hur skoj som helst!!!
Vi hade några med oss som inte ville hoppa och då behövde dom inte så det är nog inget tvång skulle jag tro om du känner att det är för högt.

Jag har hört att man kan rida förbi hindren. Är bara rädd att min hoppglade häst ska rusa efter flocken, att jag inte ska hinna styra undan helt enkelt. :rofl: Han är normalt världens snällaste, störtsäker i hoppning, har tävlat mycket. MEN. Han kan bli stark i terrängen och jag misstänker att han skulle bli så i gasen av tillställningen att han skulle lyssna dåligt.

Saken kompliceras av att jag ska på en solsemester 4 dagar efter hubertusjakten. Har ju inte lust att få en bruten arm eller dylikt. :smirk:

Jag är inte jätteförtjust i att hoppa. det senaste året har jag inte hoppat så mycket med min egen.Jag valde därför att rida vid sidan om hindren. Det var inga problem alls. Hindren var visserligen ganska låga så med en mer hoppvan häst hade åven jag vågat hoppa dem. De stod ute på gräsvallar som vi red över så det var gott om plats.

jag ska på min första hubertusjakt på lördag, och jag är jättenervös. Men jag ser det bara som en kul upplevelse för mig och min lille pojk. :D Vet även att det finns plats att rida förbi hindrena som känns för höga eller läskiga.
jag och min häst är inte jättehaja på hoppning, kan hoppa runt en bana på 60 utan fel och något enstaka hinder på 1.00-1.10 men inte bana. :)
så überbra på hoppning behöver man väl inte va, bara man kan lite iallafall tror jag iallafall :)

På den jakt jag var med min förra häst var hinderna stengärden och "rishinder" i två höjder den högsta kanske 60-70 cm det skulle gå att rida förbi alla hinder meneftersom alla 3 pikörerna hoppade hinderna hade man ingen aning om vart hålet i gärdet var någonstans. Jag red min mycket starka häst på ett gummipelham och det var inte tillräckligt, jag klarade inte av att hålla honom höll på att rida förbi pikörerna en gång=dödssynd.

Men hinderna är inte det jobbiga, oftast hoppar hästana av bara farten för att alla andra gör det. Bara håll i manen..
Lycka till på era jakter.

De som jag har frågat har hittat jakter på olika ridklubbars hemsidor, men jag har inte hittat någon.....:(

Hubertusjakt är bland det roligaste man kan vara med om.. tycker iaf jag.. Jag har varit med 3 år, tyvärr inte de senaste åren då jag inte hfat någon häst för detta. Men det är grymt kul... Sen måste man absolut inte hoppa om man inte vill. Vi hade med ganska många som bara red förbi dom hindrena dom inte ville hoppa. Det finns alltid alternativ. Men jag råder er alla att vara med på hubertusjakt någon gång i ert liv. Det är en mäktig upplevelse..:D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar