Hovkunniga, vad har hänt med hovarna?

salladfinger

Trådstartare
Ja, jag är orolig,
har ett sto som så länge jag haft henne haft de där "klanderfria" hårda fina tåliga hovarna (5 år), hon har alltid gått med skor, vintertid knappbroddar runt om och snösulor. Men nu har nånting förändrats..

Efter dålig hovis som skodde henne snett så har jag senaste tiden haft ut klinikhovis, han har rätat upp hovarna fint och de ser mycket bättre ut i allmänhet, strålen är lite porös, men det har väl med väderomslagen att göra..

Men sedan en vecka tillbaka har jag känt att skorna måste bort, någonting är fel.. Fick hjälp av stallägaren att rycka (även han utbildad), och under snösulorna var hela sulan mot hovväggen porös, kratsade bort det översta skitiga lagret, men vågar inte ta bort hur mycket som helst:confused:
Förstår ju själv att det har med snösulorna och fuktigheten att göra, men hon har aldrig sett ut så förut?
Och hur ska jag bemöta detta? ta bort allt som går och rengöra? med vad?
eller ska jag låta det vara?

hjälp, vet inte vad jag ska göra:crazy:

det enda positiva jag kan se är att jag inte väntade tills hovis kom tillbaka, och att det är snö så till guds förbannelse här uppe nu, så det är ingen risk att det kommer in nå skit i hovarna..

Sv: Hovkunniga, vad har hänt med hovarna?

Förstår inte riktigt vad du menar med porös. Är det gammal sula du menar? Jag hade inte laborerat själv om jag inte var kunnig på hovvård.
Att det är lite 'mjöligt' under sulan hade jag inte reagerat över, sulan blir skyddad under snösulan och det gamla nöts inte av då på samma vis.
Men det är omöjligt veta exakt vad du menar/om något är fel utan att ha träffat hästen.

alltså, det jag skrapade bort var gammal sula, plus endel skit, men längs med hovväggen är nya sulan porös samt att hovväggen blivit väldigt tunn på sina ställen..
strålen går även ovanligt långt i hoven, och även den är ju så pass porös att man kan skrapa den..

Ska ha ut vet att kolla upp tänderna igen på några dagar och ska då självklart be om utlåtande på hovarna med, men fram tills dess vill jag göra det bästa jag kan själv:confused:

Släng in en bild annars.
Men om hoven inte luktar illa, eller är i helt fel balans hade jag nog bara väntat veterinär. När du menar innanför hovväggen, är det lamellranden du menar eller själva hovväggen? Kanske är det början till hålväggar/hålväggar du känner. Är det mörkt/svart grott där som man kan rensa med sömmen? Låter som en bra ide att låta en hovis rensa lite kanske? När kommer denna nästa gång?

ska försöka fota idag, och jo, lamellranden/yttersta sulan..
hovarna luktar ju illa, men tror det kommer mer från strålarna, och det är liksom inget skit i hoven längre, utan den bara följer med när man kratsar på vissa ställen..

hovis får komma ut så fort han kommit tillbaka efter semestern, så det blir först i början av februari, vill inte ha ut någon klåpare, spec inte nu när hon ska börja gå barfota och ser så rutten ut..

men kan det skada att t.ex ge rengörande fotbad och borsta hovarna ordentligt med skrubbborste? det vore väl vara bra för att förhindra svamp och få bort överflödig vävnad tänker jag?

Det låter som den har kvar mkt gammal sula. Det kan man absolut ta bort.
Strålen kanske är sunkig och behöves rensas så den får syre, skära bort det gamla så den blir fräsch.
Det skadar sannolikt inte att du borstar/tvättar av hoven.

Var ut ikväll med hovborste och medel mot strålröta i högsta hugg, och döm av min förvåning när hovarna så gott som självläkt på tre korta dagar! Självklart inte helt, men sulan hade hårdnat och strålarna såg även de aningen bättre ut.
Så, nu såg man tydligt att det är gamla sulan som sitter som ett lock över nya, alltså ingen större fara, och den lilla röta som finns ligger i strålfårorna eftersom de blivit inbäddade i hoven, sedan är hovväggarna längs mot strålarna vääldigt tunna, aningen långa och man kan ana små sprickor påväg.
Puh!

blandade ut strålröte-medlet ordentligt med varmt vatten i sprayflaska, gav hovarna en rejäl skrubbning och sprejade på detta medel där det såg illa ut.

Så det blir ingen väntan till februari, utan någon får komma ut till veckan och verka hovarna ordentligt under noggran översyn av hök-mamma;)

Det låter bra att du kan få ut någon kunnig att verka hovarna så ni får koll på dem. :) Lämna gärna en rapport efteråt :).

Jag har fått ett tips från min hovslagare. Han vill att man varje dag helst..
Tar Jodopax (utspäd till desificerande effekt) i en flaska o sköljer med under hoven. På så sätt får man bort bakterier som kan göra skada. :laugh:

fast jodopax har en frätande effekt och är inte alls önskvärt att använda ofta på hovarna, speciellt inte vid misstänkt röta då det ju kan finnas små sår under all skit.. Bättre då att tvätta hovarna med ex. grönsåpa eller annan "snäll" behandling, eftersom det också är bakteriedödande :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka