Falkenrally

Trådstartare
Red min häst idag ca 30 min. i vänster varv va de som hon inte fick ena benet med sig.
i hagen så såg jag sen när hon trava att hon halta på vänster bak.
vet ju inte hur länge de ha varit så här då hon har vilat 2 veckor pga skola o att jag varit kraftigt förskyld.

kan då säga att hästen gått barfota 1 månad utan att ömma men hovis ska komma i morgon (söndag) o sko henne runt om pga kass kvalitet på hovar.

kan de va så att hon sträckt sig eller har fått en hovböld?
hon är inte svullen någonstans på benet.

Eller är det bara så att hon ömmar? verkar konstigt då det endast är vänster bak.

tacksam för svar // Julia o Lilja

Sv: Hovböld?

Om hon tydligt haltar på vänster bak så rör det sig nog inte om "vanlig" sulömhet. Vid hovböld brukar hästen försöka avlasta den onda hoven och haltar till varje gång den sätts i backen; alltså inga egentliga problem med att "få med sig" benet. Av det lilla du skriver skulle jag tippa på att orsaken till hältan sitter högre upp, men det är egentligen omöjligt att säga.

Apropå hovböld; har du känt någon ökad värme i hoven? Förstärkt digitalpuls? Detta skulle stärka misstanken om att problemet sitter i hoven.

Om du har en kunnig hovslagare så kan han säkert hjälpa dig att bestämma varifrån det onda kommer. Kanske är det bäst med ett klinikbesök.

tack för ditt svar.

Kände aldrig på hoven när jag var där. ska gå dit en sväng igen o kan då känna efter. kan inte de här med pulsmätningen.

Jag undrar om det kan sitta i knät kanske? men den är inte svullen heller. och hon har nog inte blivit sparkad då hon går med bara en till häst. och han ödslar inga energi i onödan direkt.

jag kan ha någon o. filma medans jag springer med henne.

Jag tycker det låter som knät eller ryggen om h*n inte får med sig benet när hon travar

Såg filmen, om det är hovböld så är det i tidigt stadie, annars borde den haltat mkt mer. Hur vänder den, svårt att vända åt det onda hållet? Känn efter värme i hov, kota. Kolla sulan noga, trampat på ngt vasst? Om inte hovis hittar ngt idag så ring vet. Jag brukar vänta ett par dar med vet o bara låta den vila, men det har ju din redan gjort.
Lycka till!

jo. de kan man lugnt säga att hon e:cry: bäbisen..
hoppas det är hovböld och inget längre upp iaf.

hon har svårt att vända jo. stackare.

Hovis kommer idag kl 15 (finsk tid) så då får vi se vad han säger.

tycker det är så mysko bara. suck.. de är inte lätt att vara hästägare inte;)

Nu har hovis skott henne men bara fram då han tyckte vi skulle vänta med det..så ska vänta 2 v o sen sko henne bak.

han sa att hon kan ha stigit på en sten och fått "blåmärke" men annars sa han att hon avlastat höger framben för hon går mycket bättre nu.

för nu springer hon på som en dåre typ;)..
hon :love: att leka o nu kan hon de igen:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 387
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 250
Senast: lett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka