Hovar, röta och lösdrift...

Krans

Trådstartare
Hej ! Jag börjar mer och mer tycka att lösdrift vore det mest ultimata. Har en häst som förut gått på det och stortrivdes men som nu senaste åren haft hovröta( EJ i strålen utan tån ) som hovslagaren kämpat mkt med. Det konstiga är att rötan kommit och gått, både i slask och som i somras då det var jättetorrt.Hovslagaren har inga teorier varför rötan uppstår.Så man undrar ju hur mkt underlaget spelar in?😐Vad har ni för erfarenheter, någon här som varit tvungen att välja bort lösdrift pga att hovarna inte fixat det ? Och hur mkt kan man " flexa" med en häst att den står på box vissa perioder då hovarna behöver torka upp ? Tänker på om den typ dör av värmeslag när den blir satt på box men har satt vinterpäls för lösdrift ?

@nattvarg en bra lösdrift ska ju ha bra mark som hästen inte ”behöver komma bort från för att torka upp”.

F.ö så röta har ju långt ifrån alltid med blött underlag att göra. Kan vara jordbakterier , hästens egna benägenhet - pga hovkvalitet och div annat i kombo .

Ja jag har förstått att hovröta är ett mysterium som det forskas mkt på. Lösdrift med grus det ultimata ? Känns lite tråkigt.

Ja inte är det lätt det här hästlivet.

Ja jag har förstått att hovröta är ett mysterium som det forskas mkt på. Lösdrift med grus det ultimata ? Känns lite tråkigt.

Ja inte är det lätt det här hästlivet.

Fast nej jag avsåg öht inte att föreslå att en hel lösdrift behöver vara grusad .
Däremot finns det tyvärr många undermåliga lösdrifter som blir för leriga rakt av dvs hela hagen på lösdriften är lera. Därav reflektionen.

Jag hade sett det som ett större problem att pga lera och behov att ”torka upp” hästen på box, ang att behöva ändra drastiskt på dess vanliga lösdriftsliv ”då och då”, än att oroa mig för att pälsen är ett problem om den står inne i box då och då.
Bättre att isåfall satsa på en lösdrift med kvalitet om du vill ha lösdrift och hästen trivs bäst på det.

Dock kan det ju vara så att du nu tyvärr en period framöver pga de stora problemen med rötan behöver hålla hästen på helt annat sätt tills ni fått bukt med rötan . Kanske box och grusad utehage rentav ...

Senast ändrad:
Våra hästar går på lösdrift året om. Och vi har faktiskt hästarna på enbart grusade (ganska stora) ytor när det är "lerperiod". Det funkar utmärkt och gör ju att de aldrig någonsin står i lera. Visst är det lite tråkigt med grushagarna, men ändå väldigt mycket bättre än "boxliv" med utevistelse i individuella hagar dagtid, tycker jag! Och med den lerjord vi har runtomkring skulle det tyvärr inte funka att ha dem ute i beteshagarna tidig vår/sen höst, de skulle bara trampa sönder allt... När det är fruset och snö släpper vi dock ut dem!

På gården finns också stall där vi kan ta in hästarna vid behov. Det är inte ovanligt att någon häst står inne en enstaka natt eller några timmar en dag, pga att någon skall iväg på träning, tävling eller väntar på hovslagare. Eller om någon är skadad och behöver boxvila. Stallet är inte uppvärmt, men vi försöker hålla temperaturen över nollan så att vattnet inte skall frysa, så något varmare än utomhus är det ju oftast. Och jag ser inga som helst problem för hästarna att stå inne pga vinterpälsen (de är islandshästar, så vi pratar om ganska mycket vinterpäls). Ser heller ingen skillnad i hur mycket päls de sätter om de går på lösdrift jämfört med att stå på box nattetid.

Hej ! Jag börjar mer och mer tycka att lösdrift vore det mest ultimata. Har en häst som förut gått på det och stortrivdes men som nu senaste åren haft hovröta( EJ i strålen utan tån ) som hovslagaren kämpat mkt med. Det konstiga är att rötan kommit och gått, både i slask och som i somras då det var jättetorrt.Hovslagaren har inga teorier varför rötan uppstår.Så man undrar ju hur mkt underlaget spelar in?😐Vad har ni för erfarenheter, någon här som varit tvungen att välja bort lösdrift pga att hovarna inte fixat det ? Och hur mkt kan man " flexa" med en häst att den står på box vissa perioder då hovarna behöver torka upp ? Tänker på om den typ dör av värmeslag när den blir satt på box men har satt vinterpäls för lösdrift ?

Är det i bäranden?
Vi fick det på våra på grund av matrealet i grushagen och stallplan. Det var det fina krosset som åt sig in i bäranden och gjorde att de fick bärrandsröta. Så vi la på sand i grushage och singel på stallplan. Så blev vi av med elendet. Och torrt inne på natten.
Vi provade spånpelkets som man behövde vattna på och då blev hoven fuktig och mjuk och stenen åt sig lättate in och öppnade upp för bärrandsrötan.

Förra året hade jag problem med röta och valde då att stalla upp under vintern tills vi fick ordning på det. Bytta dessutom underlag i lösdriften från halm till stallpellets då jag upplevde pelletsen hjälpte till att torka upp. Fodrade bara i huset så att de skulle stå så många timmar som möjligt inne. Än så länge är hovarna bra och hoppas det håller i sig.
Valde att dra av skorna och köra på boots när jag red. Håller sig hovarna fina denna vinterns så åker skorna på igen. (Hästen med röta blir lätt trång i trakterna med skor och får då en väldigt djup stråle, när det blir röta så gör det ont.)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 560
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar