Hosta,rosslig i övre delen av luftrören??

fettso

Trådstartare
Oskar(shettisen) har haft hosta sedan några månader som inte vill ge med sig.
Ingen förkylning,ej snorig,ej ngn temp.
Åkte till den lokala vet praktiken för undersökning(smådjurspraktik fast dom gör även enklare grejer på häst),han lyssnade och det kom inget konstigt ljud från lungorna.
men från övre delen utav luftrören lät det mindre bra,han kollade tempen och den var normal.
Fick utskrivet Ventipulmin(luftrörsvidgande)som jag skulle ge under två veckors tid-vilket det har gått idag.

Han hostar likadant fortfarande,kanske mindre vet ej:confused:
Nu har han ju vilat dessa två veckor också,ska på återbesök på Torsdag,om det visar sig likadant i luftrören ska vi åka till djursjukhus så dom får kolla.

Vad kan det vara??Någon som har erfarenhet??

Sv: Hosta,rosslig i övre delen av luftrören??

Har en inackorderad shettis hemma och han har återkommande besvär m hosta liknande den du beskriver.

Fick Ventipulmin och det hjälpte inte ett dugg, ska nu prova Fabrol för att se om det ev kan göra ngn verkan. Fabrol är inte vidgande tror jag utan slemlösande så eg skulle detta inte fungera på honom men vi provar för säkerhets skull.

Han behöver troligtvis en mera djupgående undersökning på klinik:(

Om det kommit under våren så kan det vara sommarastma. Står om det i ridsport special nr 1.

Att bara ge luftrörsvidgande gör ju att de allergena partiklarna ännu lättare kommer ner i luftrören och ställer till problem.

Hästen har ju troligen en luftrörskattar och då behövs ju kortison för att läka, ventipulmin läker ju inget det hjälper ju bara akut att vidga.

Borde inte veterinären ha undersökt mer,istället för att bara skriva ut ventipulmin??

Borde inte veterinären ha undersökt mer,istället för att bara skriva ut ventipulmin??

Jag hade inte nöjt mig med ventupulmin i det läget om det nu hördes förändring i övre luftvägarna.

Så jo jag tycker nog att vetten borde kollat upp hästen mer och gett annan medicin.

Men ventipulmin och kortison är vad som ge i första hand vid hosta. Men om det bara hjälper minimalt eller kommer tillbaks så måste man ju gå vidare och är det allergi så blir många hästar hjälpta av antihistamintabletter. Cetirizinsubstans har enl. tester visat sig fungera väl på hästar i andra fall så kan man vaccinera.

Min sommarastmahäst (ej hosta utan ansträngningsastma) klarar sig så här långt mycket bra på homeopatmedicin.

Senast ändrad:

Kanske är onödiga pengar att ta tiilbaka honom till vetpraktiken här??
Eftersom han fortfarande hostar,kan ju lika gärna(hellre)köra honom till djursjukhuset(5mil)direkt??
Dom har ju riktig utrustning till att kolla menar jag.:)

Kanske är onödiga pengar att ta tiilbaka honom till vetpraktiken här??
Eftersom han fortfarande hostar,kan ju lika gärna(hellre)köra honom till djursjukhuset(5mil)direkt??
Dom har ju riktig utrustning till att kolla menar jag.:)

Jag skulle köra honom direkt till kliniken, där du varit innan fick du hjälp som inte fungerade, gå då direkt vidare för hästens skull.

Så nu har vi fått tid på Torsdag kl.13.00:)

Ja, rapportera gärna :bow:

När på dygnet har han hosta?
Installad nattetid?
Material i boxen? (halm, spån)
Är hagen väldigt nerbetad? (förra torra sommaren fick min kille hosta för han gick och sög i sig lerdamm när han kortsnaggade hagen :crazy: )
Hade du bytt hö i samma veva som hostan började?
Vad ger du för hö?
Ger du fortfarande hö?

Han kan hosta vilken tid på dygnet som helst:(
Först gick han inne nattetid i vintras på spån,sedan flyttade vi till eget ställe i Januari och sedan dess har han gått på lösdrift(bädd med torv och halm),har mockat bort högarna och strött på ny halm.
Kan tillägga att den bädden låg bara från Januari till mitten av April då dom gick ut på bete,jag mockade då ut allt.

Efter några veckor helt ute märkte jag av exsem på stoet,även Oskar är väldigt känslig för insekter.
Dom fick då gå in under nätterna i några veckors tid(detta var i Maj),men Kaela vantrivdes så det blev exsemtäcke och ut igen.
Dom gick då helt ute från mitten på Maj igen,fran tills nu för några dagar sedan då dom fick börja gå på lösdriften igen.
Strött med halm och torv.

Först fick han hö från en bonde här i närheten,men efter halva vintern hade alla balar som var kvar möglat.:(
Sedan köpte jag Hösilage av hög kvalitet,sedan när det tog slut i Februari fick han nytt hö som vi köpt från en bonde längre bort.
Det var i den här vevan som han började hosta,höet är inte mögligt men allt hö har väl blivit dåligt under den varma vintern.
Men hostan har ju stannat kvar även då han inte stått innen och gått på hö!!:confused:

Han andades konstigt ett tag när man motionerade honom,som astma..
Nej nu får dom inget hö.
Gräset dom går på är jättelångt och täcker hela hagen så det är inte damm.

Hör av mig när jag vet ngt mer.

Liknande trådar

Hästvård Hallå, har kollat runt lite i forumet men hittat mest äldre trådar. Jag har en häst som jag köpte för lite mer än 1 år sen. På våren...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Dumle74
·
E
Hästvård För ungefär fem veckor sedan så upptäckte jag för första gången att min häst fick vitprickigt snor vid ansträngning. Det är alltså...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: ettnamn
·
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: linzan
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 663
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka