me_my_horse_and_i

Trådstartare
Jag har hört att Hösilage egentligen är Ensilage, fast torrare. Att "Hösilage" bara är ett påhittat ord för torrare Ensilage. Stämmer detta? Denna kallar hellre "Hösilage" för "torrt Ensilage". Har själv ingen aning om det stämmer, därför jag frågar!

Sv: Hösilage

Hösilage är torrare en Ensilage helt klart ;) Vi fodrar med hösilage, vet dock inte varför det kallas så men torrare är de!

Ja hösilage är ett mycket torrt ensilage (ts runt 50-60 % om jag inte minns fel). Anledningen till att man säger hösilage är nog både för att särskilja från vanligt ensilage som har en betydligt lägre ts-halt och för att attrahera hästägare.

för att attrahera hästägare.

Det är väl just därför, att hösilage är påhittat för att låta bra och urskilja sig lite så att vi inte ger hästarna "komat" för det heter väl ensilage oavsett TS,
så har jag blivit lärd av bönderna i alla fall :d

Det är väl just därför, att hösilage är påhittat för att låta bra och urskilja sig lite så att vi inte ger hästarna "komat" för det heter väl ensilage oavsett TS,
så har jag blivit lärd av bönderna i alla fall :d
Ja, egentligen heter det ensilage oavsett ts. Namnet kommer från konserveringsmodellen. Hösilage är ett påhittat namn som numera beskriver ett ensilage med hög ts-halt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama