Re: forts.. LÅNGT
Här längre ner kommer en kopia av ett annat inlägg jag skrivit. Mkt liknande det andra jag skrev här, kanske ngt " klarare" bara.Men först det här: Jo, första foderstaten innehöll mindre energi. Men jag vågade då inte ge mer kraftfoder iom att hon inte åt mer än 3- 4 kg hö. Hon såg ju inte rolig ut med dom ca 60MJ hon fick i sig då. Hur skall man göra, om det varit en normalhäst hade hon behövt ca 85 MJ, för att ta sig & bli fin i hull & kunna ridas samtidigt, vilket hennes huvud behöver... Men jag får inte i henne mer än max 40 MJ, fr grovfoder!!! Skall idag iväg & handla LucernMix, för att TRUGA med. Plockar bort hösilaget, för att se om det kan vara boven. Olja hatar hon. Krafft grooven, är god. Om hon fodras upp med grooven till ca 60 MJ, vilket då är underhållsbehov. Är det ngn fara?? Hur gör jag då, för att få i henne mer/ fler MJ utan att riskera korsförlamning ,de dagar hon rids?? Alltså, en gång till, tar bort hösilaget, för att se om det kan vara orsaken, skall bara ge henne hö ( skall iväg & hämta en " ny " sort idag, upptill det andra vi har, ifall detta är " smakligare"). Upptill hö så skall jag se om jag får i henne ngt av Lucern Mix, & har ju även krafft groov. Hjälp mig med en vettig foderstat, som ej " orsakar korsförlamning, på en häst som får i sig ca 40 MJ fr grovfodret & behöver 85....
Nu kommer det andra inlägget!
" Vad tror ni om att hösilage med höga näringsvärden kan vara orsak till korsförlamning? Har ett hösilage med 10,64 MJ / kg ts & 85,48 srp/ kg ts. ( ts 62%) Foderrådgivaren hävdar att med så högt innehåll, bildas lättlösliga kolhydrater när det bryts ner & kan orsaka korsförlamning. Likaså att med ett såpass högt protein innehåll, gör att proteinet är av sämre kvalité.( innehåller lite klöver.) Har ett sto som för andra gången på kort tid ( 2 månader) fått korsförlamning. Bytte efter första gången ut min muslieblandning, med korn & majs.. ( inte bra till korsförlamningshästar), mot kraft groov, i tron om att det kanske var boven i dramat. Men alltså drabbas hon ändå.
Hör till saken är att hon klarade sig utan korsförlamning förra året, då hon matvägrade på grovfoder ( åt max ca 3- 4 kg HÖ/ dygn), ( hade ej hösilage) försökte då fodra upp henne med just den ovanstående muslieblandningen, åt ca 3 kg, & fick ingen korsförlamning, trots intensiva pass. Vad tror ni, kan hösilaget vara boven."
Rörig, Linda