horsehage givan

P

puckis

Ska flytta till nytt stall i höst där man ger horsehage. Jag har inte fodrat tidigare med detta men när jag kollar på värderna blir jag helt snurrig. Det är ju alldelles för höga värden..

Finns olika sorter att välja mellan tex R55 dvs 55% ts, 84 MJ och 504 smbpr eller R65 dvs 65% ts, 576g smbpr och 96 MJ.

Vad är bäst att ge en ridhäst på 550 kg som tränas/tävlas i hoppning lokal nivå?

Vad blir billigast? och vad är bäst för hästen? Känns lite som de två aspekterna konkurrerar med varandra..

Sv: horsehage givan

Du tror inte att det ska petas in ett kommatecken mellan vissa siffror? :angel:
Ex. 8,4 MJ och 50,4 smrp

Så höga värden som 84 MJ/kg foder kan inte vara riktigt. MJ brukar ligga mellan 6-11 MJ/kg foder. Smrp däremot kan skifta från 12 och uppåt över 100 g/kg foder.

Om du fodrat med ensilage förut så är det inga stora skillnader - HorseHage är bara ensilage i lyxförpackning. Har du fodrat med hö så går det åt fler kilo foder eftersom det är mycket mer vatten i HorseHage/ensilage.

hi,hi. Oj missade visst komma.
men vad tror ni? en ts-halt på 55 eller 65? R55 är billigare men å andra sida mer vatten så mer fodergiva. R65 högre värden så mindre giva men då måste jag köpa halm vilket jag helst slipper...
Jag har tidigare fodrat med hö eftersom jag som Strajder, och säkert många andra inte vill betala för vatten men i detta stall har jag inget val eftersom det är det de erbjuder..

Horse Hage är inte bättre än annat analyserat hösilage. Bara väldigt mycket dyrare, brukar kosta en bra bit över 3:-/kg. Brukar innehålla mycket vatten. Det är ju bra om det finns olika TS att välja mellan för tidigare betalde man samma pris fast att TS skilde sig. Fattar inte varför man köper så dyrt foder.

Om ni är flera i stallet så blir det MYCKET billigare att köpa ensilage i storbal. Priset är säkert mindre än hälften av Horsehage och ni kan säkert hitta analyserat foder som ni kan få hemkört.

Har du räknat på vilket som blir billigast för dig att fodra med? Om inte, hade jag gjort det (och tagit med ts-halten i beräkningen, d v s att du får fodra mer, fodra till halm om det behövs etc).

Fattar inte varför man köper så dyrt foder.

Om man bara har en eller ett par hästar som behöver hösilage pga tex hostproblem så är är horsehage ett bra alternativ trots priset. Vi har i alla fall inte hittat någon leverantör av "vanligt" hösilage som säljer i såpass små förpackningar som horsehage kommer i...

Jag gör de minsta hösilage balarna (av de stora runda balararna) dvs. 90 cm i diameter och det är perfekt även om man bara har 2 hästar och betydligt billigare. Det står på Horse Hage balarna att det räcker i cirka 3-4 dagar åt en normal stor häst. Hur är det möjligt?

25-30 kg vikt 55% TS = 14-16 kg TS

Jag gör de minsta hösilage balarna (av de stora runda balararna) dvs. 90 cm i diameter och det är perfekt även om man bara har 2 hästar och betydligt billigare

Ja, du kanske inte finns i närheten av den som jag känner som köper HorseHage, men gör du det så skulle säkert den jag tänker på vara intresserad! Hur många kg är dina balar på? Horsehageleverantör har de ca 7 mil hemifrån. Den jag känner har två islänningar och en shettis. En av hästarna måste få silage pga hosta och då fodras även de andra med det. Det fodras med nästan året runt (men i mindre mängd på sommaren) pga beteskänsliga hästar. Hur många dagar en bal räcker ska jag inte uttala mig om vad gäller denna persons del... det har jag för dålig koll på.

jag hade valt den med högre ts, 55% är i lägsta laget för en hästmage. Lätt att det blir för surt + att de sällan gillar det.

Hmmm, samtliga av våra kusar har lätt föredragit ts på 55 före ts på 65... Men det är inget stort urval jag har att gå efter, det är väl kanske 20-25 hästar.

Ts 55 ligger ju närmre gräs, d v s den föda som de flesta hästar har som nr 1 på favoritlistan.

TS: vi har fyrkantsbalar på 170 kg till två hästar, det fungerar utmärkt när de äter normal inneranson. Nu är de ute och det hade aldrig fungerat, över sommaren har vi några balar hö.

55% är alldeles utmärkt TS halt för en häst. Varför tror du hästar blir sur i magen av ensilage ???? Det blir dom ju inte.

Hästar väljer heller en lägre TS halt om dom har valfrihet. Det är bara hästägare som är okunniga och försöker sträva efter så hög TS halt som möjligt.

KL
Våra har alltid föredragit det blötaste grovfodret. Torrhö kommer alltid sist på önskelistan om det finns silage att välja på.

Vad jag sett är att om vi öppnat en bal med mkt lägre torrsubstans än den förra, så kan den känsligare hästen(kallblod) få fångsymptom. ..Nackdelen med ej analyserat och balar som plockas här och där i byn. Men i regel är det de blötare balarna som de reagerar på, det ser för ögat ut att vara samma slags sammansättning i grässlag, och det tas på fina fräsha marker allihop, men de blötare ger symptom.

Den känsliga araben tålde inte silage alls utan fick vätskande sår på benen, fångsymptom och stelhet, men mådde bra på torrhö. (alltid fri tillgång och alltid utan tillskott av kraftfoder för att kolla om det skulle gå bra en längre tid) Gärna trist, gult o grovt magert hö. då var hon på topp, mjuk o smidig!

Man får nog se efter hur ens häst reagerar på allt. Inga regler utan undantag. och vissa verkar samla på undantag:angel::smirk:

Blir ungefär samma pris eftersom jag måste stödfodra med halm.

Vad är fördelar/nackdelar med högt resp lågt TS? Kan tilläggas att jag har en häst med känslig mage som behöver mkt fibrer. Därför känns med mest naturligt att köpa TS 65 ??

En annan tanke är lagring. Köper du mer vatten behöver du fler balar för att få hem den mängd ts du behöver. Har du platsen att lagra? (ofta problem om man t ex står inackorderad).

Låter som du själv lutar åt ts 65, satsa på det då.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 823
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka