hoppar för högt...

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur ska man lära hästen att hoppa "normalt" ??
Hästen som ja rider på hoppar alldeles för högt över hindren..
Ibland hoppar hon även över cavaletti..
Jag har inte en aning om hur gammal hon är. Dom som vi hyr henne av har sagt att hon är född -94 men dom är kända för att ljuga om åldern på hästarna :smirk:
Så hon skulle kunna vara både tre och tjugo år... :crazy:

Problemet är att jag inte kan träna henne "på rätt sätt" eftersom hon är ridkolehäst..
annars så hoppar hon jättefint, och jättebra men hon hoppar för högt..
Vi travade mot en liten "pinne" som låg på marken i går som max va 20cm över marken och den flög hon över :crazy:

Så vad kan man göra?
På hoppträningarna har vi tränat studs o såntdär men det verkar inte hjälpa...

O hon älskar hoppning så hon är inte osäker, förmodligen så är hon även fellärd från början , vad vet jag...

men nån som har nått bra tips till sen när det mjuknar i marken? :bump:

Vad gäller att hon är inlärd på fel sätt så kan det väl vara så men det är aldrig för sent att lära om! Du ska vara glad att hon är rädd om benen om du har tänkt hoppa med henne, det är du som får lära dig att följa med. Ju mera hästen får träna sin teknik destå mera brukar de upptäcka att de inte behöver vara så högt över hindren och blir mer "ekonomiska" i sin hoppning. Trava cavaletti är bra. Hoppa inte ensam utan rid för en tränare så lär du snart din häst att hoppa bättre. Vad menar du med att du inte kan "träna på rätt sätt"?

Jag har lätt för att följa med henne över hindrena som du skrev nått om :confused:
det var inte mej det var frågan om :p

Att jag inte kan träna henne "på rätt sätt" är ju för att hon är ridskolehäst och jag inte kan rida henne så ofta..
Rider henne tre dagar i veckan (max) och sen ibland på lektioner... Och de dagar jag rider på henne så har jag ingen hjälp från tränare.
Nu har jag dessutom ingen möjlighet att hoppa så eftersom vi bara har en padock och den är stelfrusen :crazy:
MEn ja tänkte att ja skulle försöka snappa upp lite tips så ja kan sätta igång att träna så fort det blir bra :)

Men som sagt i övrigt har hon jättebra teknik :)

När hästen hoppar för högt över hindren beror det oftast på ovana från hästens sida.Den måste helt enkelt lära sig att bedöma hur stort hindret är. Vissa hästar har lätt för att lära sig, andra tar längre tid på sig.
Vissa hästar som tycker det är roligt att hoppa blir dessutom uppspelta och tar i för mycket helt enkelt eftersom de tycker att det är så kul !
Gymnastikhoppningar på låga höjder kan ofta få hästar att ta i lite mindre över hindren eftersom de måste anstränga sig på ett annat sätt då, både psykiskt och fysiskt.

bibban

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 914
Senast: Hallonsoda
·
Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Dopy
·
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama