Hoppa fallskärm/tandem

dotzie

Trådstartare
Jag är nyfiken på om någon här på Buke har hoppat fallskärm eller provat på tandemhoppning? Det är ju en sådan grej som man antingen skulle älska att göra eller hellre betalar för att slippa.. :D

Jag skulle vilja höra om själva upplevelsen och känslan, för jag slog nämligen slag i saken igår och köpte mig ett tandemhopp! Bokningen får vänta lite för jag har inte riktigt bestämt mig för vilken tid under säsongen som är bäst.

Tanken var från början att jag skulle fira studenten med ett hopp, men kompisen fegade ur och då gjorde jag det med. Jag har inte kunnat släppa tanken på det dock, så nu några år senare tänkte jag att nu jävlar.. är det dags. ;)

Jag vill höra allt om era erfarenheter, upplevelser osv! Vilket ställe hoppar/hoppade ni på? Har ni filmer eller bilder från hoppet? Var upplevelsen värd pengarna? Kunde ni sova natten innan..? Jag får puls bara av att tänka på det nu flera månader innan, så jag är nog gött nervös när det väl gäller.. :D
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Grattis till ett fantastiskt beslut! Jag har hoppat tandem två gånger och det är något av det häftigaste jag har gjort. En oslagbar upplevelse som verkligen är värd vartenda öre. Jag blir fortfarande upprymd och lycklig när jag tänker på det, trots att det var ett par år sen senaste hoppet. Som att ha ett inbyggt lyckopiller, ungefär. :D Jag har planer på att börja hoppa själv när jag får tid/råd att gå en kurs.

Jag var faktiskt mer nervös inför andra hoppet än jag var inför första, för då visste jag ju liksom vad jag hade att vänta mig. Men det var en härlig nervositet, mer upprymd än rädd. Jag hade på mig pulsklocka under andra hoppet, ska se om jag hittar pulskurvan nånstans. Man kunde se väldigt tydligt var uthoppet skedde i alla fall, då steg pulsen rätt i taket. :D

Själva uthoppet och det fria fallet är världens adrenalinkick. Man upplever bara att man faller den första bråkdelen av en sekund, sedan är det som att sväva fritt i väldigt stark vind. Andra hoppet var roligare i den bemärkelsen, jag kunde fokusera mer på vad jag såg än på "åherregudjaghoppadejustutfrånettflygplanOMGshitvadhänder?!!!" Frifallet brukar vara i 30-45 sekunder, men det känns som om det går mycket fortare än så. När skärmen vecklas ut blir det en ganska kraftig inbromsning, men inget ryck som jag trodde innan jag hoppade.

Sen svävar man neråt under skärmen och frågan är om inte det är min favoritdel av hoppet, hur häftigt det fria fallet än är. Jag blev förvånad över hur tyst och fridfullt det är däruppe, och känslan av att sitta i selen och dingla med benen över det vidsträckta landskapet nedanför är helt otrolig. Jag har alltid sagt att jag borde ha fötts med vingar, hoppen har bekräftat den känslan.

Under mitt andra hopp fick jag prova att styra skärmen själv litegrann, vilket var skitkul. Jag fegdrog dock bara lite i handtagen, så min instruktör tog över efter några svängar och bjöd på riktig karusellåkning. Häftigt och lagom läskigt. :)

Jag har inga filmer från själva hoppen eftersom jag har varit dumsnål och inte köpt till det, men jag har en liten film från marken från hopp nummer två. Ber om ursäkt för eventuell sjösjuka som kan uppstå när man ser den; pappa som höll i kameran är inte direkt den vanaste filmaren. :D

Fallskärm Vårgårda 2009 (jag är den rödhåriga)
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Jag har hoppat tandemhopp i gamla Jugoslavien. Hoppade med slalomskidor. Vi äkte skidor nerför en brant backe och sen flög vi när backen tog slut och det blev ett stup. Landade nere i byn där det var vår, så vi landade på grön gräsmatta. Det var bland det härligaste jag gjort.
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Det låter fantastiskt! Tackar så väldigt mycket för ditt utförliga svar! :D Stt du dessutom hoppade en gång till säger ju en del om hur fantastiskt det måste vara. Jag är så glad att jag har något riktigt kul att se fram emot, känns nu som att det är väl spenderade pengar. (Valde dessutom till både foto och film, bäst att ha bevismaterial tänkte jag ;) )

Är väldigt kluven över om våren eller sommaren är bäst för att hoppa? Tänker främst på utsikt och temperatur.. Sedan står det också lite mellan Vårgårda och Näsinge, jag har hört att utsikten över sistnämnda ska vara något alldeles särskilt.. Men då måste jag ju vänta så länge! Aaah, beslutsångest.. :p

nova2002: Det låter väldigt häftigt och speciellt! :)
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Jag har, på Nya Zeeland. Riktigt häftigt! Men jag tycker det är läskigare att hoppa bungyjump, eftersom man då måste hoppa själv. När du hoppar tandemfallskärmshopp så följer du ju bara med, vara sig du vill det eller inte ;)
Tyckte det fria fallet var nervösast, när fallskärmen var utvecklad var faran över tyckte jag ;)
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Nyfiken på vad fick du ge för ett hopp på Nya Zeeland? Gick det till på samma sätt som i Sverige? :)

Kan ärligt säga att bungyjump inte har någon dragningskraft alls på mig, men tufft att du har gjort det! Jag är nog mest en sucker för fin utsikt, och att hoppa med huvudet före och studsa tillbaka skulle nog inte ge mig mer än en kraftig kräkreflex, haha. x)
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Som jag förstått från min bror som hoppar för jämnan har "utsikten" inte så stor betydelse utan det är känslan av fritt fall och flyga genom luften som är grejen. Ballongflygning är nog mer utsikt.
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Jag skulle verkligen vilja testa det! Vilken frihetskänsla och adrenalinkicken måste vara något av det häftigaste! Jag har hoppat bungyjump i nya zeeland bara, och det var riktigt galet :D
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Minns inte vad det kostade, skulle gissa på 1000-1500 svenska kronor(på vissa platser kunde man välja olika höjder till olika pris), men kan minnas helt fel, för detta var 2006 tror jag ;)
Utsikten hinner man inte titta jättenoga på, dessutom var vi i ett moln under det fria fallet ;) Tyckte det fria fallet kändes mest under bungy, eftersom man inte sitter fast i nån annan då som vid tandemhopp.
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Det är en av de absolut bästa sakerna jag gjort! Så otroligt häftigt! Så GRATTIS till ett fantastiskt beslut! :)

Det fria fallet var det absolut häftigaste. Vi hoppade ut på 4000m och hade ett fritt fall till 1000m vilket tog ca 1 minut, sen tog sista metrarna med utfälld skärm ca 10 minuter, vi hade lite tur med vind och väder så vi kunde glida runt lite extra.

Du kommer inte ångra att du tog med film, det brukar bli riktigt bra!
Jag ångrar som fasiken att jag inte tog med film men det gjorde min kompis och den filmen blev grymt bra!
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Tack för ditt svar! Just nu känner jag mig så grymt taggad och jag är glad att jag har något riktigt kul att se fram emot. :D Ska bli kul att se foto/film i efterhand också, haha. ;)
 
Sv: Hoppa fallskärm/tandem

Jag har hoppat tandemhopp två gånger, och det är bland dom bästa upplevelser jag någonsin gjort! :love:
Den ultimata lyckokänslan går inte att beskriva - den måste bara upplevas! Så stort grattis till en underbar upplevelse!

Jag hoppade på Gryttjom norr om Stockholm samt på Tullinge flygfält söder som Stockholm (där är det bara bostäder nu). Vid andra hoppet såg jag till att rätta till några saker jag missade första gången, som tex att selen satt bra och att man måste kunna andas genom näsan under det fria fallet. Första hoppet satt nämligen selen så illa på mig att jag hängde i ljumskarna under hela skärmdelen av hoppet, och det gjorde ganska ont. Andra hoppet såg jag till att sätta selen bättre, så att jag mer "satt" i selen istället. Och jag har lite problem att andas genom näsan, men att andas genom munnen under det fria fallet var bara att glömma eftersom det går så fort att luften trycks för hårt, så jag fick knappt någon luft under den minut frifallet var, men det såg jag också till att förbereda mig bättre på till nästa hopp. :-)

Att sitta i dörröppningen på ett flygplan flera kilometer upp i luften och dingla med benen ut i luften är onekligen en av dom mest udda och minnesvärda upplevelser jag haft! :-) Ett roligt tips är att vända sig om och titta på planet precis när man hoppar ut - flygplanet får då plötsligt en jäkla fart!! Annars har man inte så mycket att relatera sig till där uppe under frifallet, så att kolla hur snabbt planet försvinner är ett roligt sätt att få en uppfattning om hur snabbt man faller.

Vid ett av frifallen så fanns det ett litet moln under oss, och sådär fritt fallandes uppe i himlen så hade väl mina hjärnceller tagit paus för att titta på utsikten eller nåt, för jag fick plötsligt panik och fick för mig att "HJÄLP - VI KOMMER KRASCHLANDA PÅ MOLNET, VI KOMMER KRASCHLANDA PÅ MOLNET!!!"
roflmao.gif
Men när vi närmade oss molnet så konstaterade jag att vi inte alls kraschlandade utan att molnet var snällt och fluffigt och lät oss åka rakt igenom. :D Det var roligt att vara inuti ett moln - det luktade väldigt gott där inne.

Vid första hoppet så tyckte mannen på ryggen att jag skulle styra lite och dra i handtagen, men det var jag inte så intresserad av - jag var fullt upptagen av att njuta av upplevelsen och känslan och utsikten och friheten och den underbara lyckan. Han försökte förgäves få mig intresserad av att styra och undrade om jag inte ville åka lite karusell då, och drog tag i ena handtaget så att vi åkte runt runt runt i en väldig fart. Med tanke på att jag hängde i ljumskarna under det fallet så var inte det så jätteskönt... :p Vid andra hoppet har jag för mig att jag sa till om det redan innan så där behövde jag inte styra. Men det är ju individuellt hur man vill göra - asfaltsflickan skrev ju att hon tyckte att det var roligt att styra runt lite tex. :-)

Jag är i alla fall överlycklig över att jag har hoppat, och hoppas att du får en lika underbar upplevelse som jag hade!!
 
Åh, jag blir så glad av att läsa den här tråden en gång till nu! För imorgon eftermiddag är det dags - då ska det hoppas tandem! Vädret på västkusten har varit lite till och från hela sommaren så jag har inte vågat spika datum, men denna veckan såg det så bra ut att jag lika gärna kunde passa på. Det kanske är lite svalare där uppe i luften i alla fall. ;) Är lugnare nu än jag trodde att jag skulle vara, men det hela känns så surrealistiskt! Kan inte riktigt få grepp om vad jag borde förvänta mig, har aldrig varit med om något som är det minsta i närheten av att sväva i luften, haha. Har inte ens suttit i ett plan på 14år liksom! Så jag har mycket att se fram emot - och att bäva inför. ;)
 
Jag är nog världens tråkigaste, för jag bokade en hoppning. Sov gott på natten, åkte dit, hoppade, tänkte, jahapp, det var det. Tänker sällan på det i efterhand.
 
Med min otur var det ju givet att det skulle dra in åskmoln just som vi kom fram och hade checkat in... Så efter en timmas ditresa var vi där i 20min för att sedan få åka hem igen. Så det blir till att hoppa på Vårgårda istället för Näsinge, för jag hinner inte någon annan dag denna veckan. Jättetrist, men jag ska verkligen inte klaga för jag hade inte velat hoppa bland de där mörka molnen. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 890
Senast: Petruska
·
Relationer Jag måste bara skriva av mig lite, jag är så förbaskat kär! Innan ni gratulerar och skriver hur underbart detta är, så vill jag påminna...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Azalea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp