honung....

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

...ska barn under ett år inte äta (pga botulism ??),men är det okej att jag som ammar äter det?
 
Sv: honung....

Så här sa min barnmorska för några år sedan..

-Honung kan man lugnt själv äta fast man ammar. Bakterien/giftet kommer inte ut i mjölken.
Barn under ett år är själva inte resistanta mot bakterien som kan finnas i honung, bakterien infekterar små barn pga deras tarm är annorlunda än hos vuxna. Men om vuxna äter honung så kan bakterien inte infektera den vuxne och alltså inte färdas till mjölken.
 
Sv: honung....

okej, tack för svaret :) ! Är det botulism som är problemet?
 
Sv: honung....

Blixtra skrev:
okej, tack för svaret :) ! Är det botulism som är problemet?

Japp..

Honung kan orsaka botulism hos spädbarn. På grund av honungens framställningssätt finns det alltid risk för att botulinumsporer finns i honungen. Sporerna växer ut i tarmen hos spädbarn och bildar där ett gift. Hos äldre barn och vuxna finns ett naturligt försvar uppbyggt medan spädbarn ännu inte fått det. Spädbarnsbotulism är en sällsynt, men mycket allvarlig sjukdom, som kan ha dödlig utgång om den inte behandlas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 634
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 792
Senast: Praefatio
·
Mat Hallå alla Malmökännare! Var kan en äta en god middag tidigt på kvällen, någorlunda nära stationen? Gärna något lugnt ställe, ska...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: Kaching
·
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp