hon vattnar hösilaget

J

Jenni73

Halloj,
Detta kanske inte är om foder, men det är ju om ätande.
Nu har jag insett hur min häst gör för att blöta ner sin box något hemskt.

När hon äter sitt hö tar hon först en tugga, doppar den i vattenkoppen, tar tillbaka huvudet över höet och tuggar i sig det där. I denna processen så blöter hon ner det strö som ligger under vattenkoppen, krubban och vid höet :angel: . Även krubban får sig några droppar varje gång så ibland har krubban varit vattenfylld :confused:
Hur löser jag detta? Jag tror inte att det hjälper att jag vattnar hösilaget, det ser ut som att det är en invand rutin hos henne och det är ganska blött redan från början.

Som det är nu så måste jag ta ut ca 1 kärra blött men ändå rent spån, samt lägga in en bal spån varannan dag och det känns inte jätte ekonomiskt.

Nu får vi snart nya boxar så jag skulle kunna förebygga beteendet genom att möblera boxen annorlunda, men hur?

//Jenni
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Om hon gör så så låt henne göra det. Jobbigare för dig men säkert nyttigt för henne. Jag har två stycken hemma som gör så och jag är endast glad över det eftersom då vet jag att de får i sig vätska.
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Vissa hästar gillar att doppa sitt hö i vatten så det kanske är svårt att få henne att sluta med det oavsett hur du möblerar i boxen. Men kanske du kan ge henne höet i en låg plastbalja och ha den precis bredvid vattenhinken, så blir det inte så mycket vattenspill på vägen?
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Måste du ha spån under maten och vattnet? Jag brukar sopa undan spånet på matplatsen så att det inte blandar sig med höet eller blir blött.
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Halloj,

Rent teoretiskt så tycker jag att det är jättebra för hon får i sig vatten, men praktiskt så är det faktiskt problem. Jag känner inte att jag har råd att strö in så mycket spån.

Jag har faktiskt funderat på det där med plastbaljan, ska se hur det fungerar när hon flyttat till den andra boxen där hon har mer plats.

//Jenni
 
Sv: hon vattnar hösilaget

810110 skrev:
Måste du ha spån under maten och vattnet? Jag brukar sopa undan spånet på matplatsen så att det inte blandar sig med höet eller blir blött.

grejen är att det blandar sig inte, hon äter upp allt hö, men det spånet blir jätteblött. Är det inte tillräckligt med spån där hon står så stannar ju vattnet kvar.

//Jenni
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Så gör hästar med magsår och liknande problem. Pröva att byta ut hösilaget mot hö och ge nån form av magbalans, tex Protexin.
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Djurjouren skrev:
Så gör hästar med magsår och liknande problem. Pröva att byta ut hösilaget mot hö och ge nån form av magbalans, tex Protexin.

MAGSÅÅR!!!! är det allvarligt? Hon får fiberplex för tillfället, hjälper det mot magsår också?

Jag har letat efter vanligt hö men det finns inte att få tag i något bra. bara dammigt och dåligt. Finns det något annat alternativ? Kan vet konstatera magsår? Ska jag ta ut henne?

Nu blev jag smått hysterisk.

//Jenni
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Det kan ju även vara så att hästen har svårt för att tugga pga taskiga tänder. Jag rekommenderar att ta ut en hästtandläkare som kan kolla hästens mun och raspa det som behövs. Är detta gjort skulle jag kontrollera magen map störningar.

Det kan ju även vara ett invant beteende som inte går att få bort (jmf krubbitning) så det man kan göra är som någon föreslog, sätt en balja eller liknande precis bredvid höt så minimeras den nedslaskade ytan.
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Vet inte vad fiberplex är. Pröva dig fram och se vad som får henne att sluta blöta höet. Det tar dock lång tid att bot amångåriga dåliga magar.Undvik även betfor. Jag gillar som sagt var Protexin bäst, brukar på ny häst ge en spruta på 5 dagar och sen följa upp med en burk frystorkat under en tid.
Andra symptom är svullen buk, dålig ahovar, svårläkta karleder, stallolater som vävning, krubbitning gnag o.s.v. Stressad häst, arg häst o.s.v.
 
Sv: hon vattnar hösilaget

mirage skrev:
Det kan ju även vara så att hästen har svårt för att tugga pga taskiga tänder. Jag rekommenderar att ta ut en hästtandläkare som kan kolla hästens mun och raspa det som behövs. Är detta gjort skulle jag kontrollera magen map störningar.
QUOTE]

Precis vad jag tänkte skriva! Jag har hört att hästar som blöter hö kan göra detta för att skydda sina egna kinder och tänder mot skarpa kanter när de tuggar.

Mvh Huntress :)
 
Sv: hon vattnar hösilaget

min häst har diagnosen blankslitna tänder (nedslitna av ålder). och han äter bara hö om det är blött. dock helst inte alls, därför får han nu usernhack, men det är en annan historia.

skulle också kolla tänderna.
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Men det är ju inte säkert att det är magsår bara för att de doppar höet? Ska man verkligen laborera med foder innan man tagit reda på om det verkligen är så?

Jag har oxå hört att det kan bero på detta, men det är inte alls säkert...
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Hej
Mina hästar gör så, fast vi har vatten tunnor på golvet. Hon doppar hö, hösilage. Men hon lägger i höt i vattentunnan. Hon har lärt åringen detta också. Han gör likadant.
Men jag slipper vätan på golvet, men måste byta vatten varje dag. Då det ligger hö i vattnet.
Men inget vatten på golvet.
Jag tror inte på magsår . Mina hästar är friska.
Det är gott tycker dom.
Prova med en vattentunnapå golvet. Finns att köpa på hööks liknande butiker.
Du slipper byta spån.Testa
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Halloj,

Tack för alla svar.
Jag har lyckats hitta en kille som kan sälja mig lite hö så jag kommer ta bort hösilaget ett tag och se om hon blir bättre(hon är även lös i magen), blir hon inte det så får hon protinex(eller vad det hette). Vill hon vattna höt bara för att hon tycker att det är mysigt får hon naturligtvis göra det, jag lägger ju gärna*ironisk* 460 kr i månaden på spån :angel:

//Jenni
 
Sv: hon vattnar hösilaget

Min häst stoppar oxå ner höet i vattenhinken,
gör det dock inte lika mycket nu när vi har hösilaget.
Man får se till att alltid göra ren hinken då mycket hö
ligger kvar på bottnen o det luktar inte gott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp