hösilage och ensilage!!

I

Issa

hej...hjälp! vad är skillnaden på hösilage och ensilage förutom ts-halt??? ts halten för hösilage är ju 50-65 % och ensilage är den 30-70% men om båda är 60 % är de samma sak då ????? eller vad är mer skillnaden??
 
Sv: hösilage och ensilage!!

hmm ensilaget packas direkt, hösilaget förtorkas ute på åkrarna..
minns även nått om att det är mer proteiner i ensilaget(?) minns inte nu och har boken nån annanstans än vid datorn..
men bra ensilage ska ligga mellan 25-35% TS
 
Sv: hösilage och ensilage!!

Ensilage är inte lika bra för hästar att äta därav att man började med hösilage...
 
Sv: hösilage och ensilage!!

I min bok står de att i ensilage så sker en ph-sänkning, först ner mot 4,5 då mjölksyrabakterierna fortfarande växer men andra baterier slutar, sen ner till ca 3,5 då mjölksyrabakterierna oxå slutar växa. Sen är de färdigt!

Hösilage: Går ut på att syret ska försvinna så att bakteriena inte ska kunna växa till sig....

Stog i C. plancks bok.....
 
Sv: hösilage och ensilage!!

"Hösilage" är en populär benämning på ett torrare ensilage. Någon exakt gräns för vad som är ensilage och vad som är "hösilage" finns inte.

Med "hösilage" menar man som sagt ett torrare ensilage. Framställnings- och konserveringsprinciper är dock desamma. Hur länge grönmassan förtorkas på slag innan man plastar det (eller ensilerar det med hjälp av någon annan metod) påverkar förstås ts-halten, vilket då kan påverka om det blir ensilage eller "hösilage".

Både ensilage och hösilage är utmärkta fodermedel för häst.

Vid högre ts-halter sker ingen naturlig pH-sänkning i balarna. Generellt skulle man därför kunna säga att ensilage nyttjar mjölksyrabakteriernas pH-sänkning i kombination med lufttät lagring, medan hösilage bara är lufttätt lagrat.

I och med att det inte finns några, eller snarare finns ett lägre antal, mikroorganismer i hösilage vilka förbrukar socker, kommer hösilaget att ha en högre sockerhalt än ensilaget.

Ett bra balensilage bör ha en ts-halt på ca 30 % eller högre, vid lägre ts-halter får man problem med pressvatten i balarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 824
Senast: Lutten
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 142
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp