Hösilage i pemanentbädden

F

FTW

Det sägs ju att hösilage nertrampat i hagen är värsta bakteriehärden och inte får förekomma.
Men hur är det med "begagnat" hösilage om man har permanentbädd? Om hästen inte äter upp allt så ligger det ju kvar strån som ju blir äldre och äldre (och rätt snart inte är dugligt som foder).
Riskerar man en otäck bakterietillväxt i bädden?
Hur gör ni?
 
Sv: Hösilage i pemanentbädden

Jag har torvbädd, så det är lätt att mocka ut allt överblivet.

Några strån blir ju såklart alltid kvar, men jag tror inte att hon skulle komma på tanken att äta dem... :eek:
 
Sv: Hösilage i pemanentbädden

Nu har jag spån, men när jag hade halm så såg jag till att de hela tiden hade fräscht hösilage att äta. Fri tillgånga lltså. Då har de ingen anledning att peta upp stråna ur bädden och äta dem.
 
Sv: Hösilage i pemanentbädden

Alexandra_W skrev:
Fri tillgånga lltså. Då har de ingen anledning att peta upp stråna ur bädden och äta dem.

Jo, men frågan var ju om det blir en farlig bakteriehärd i bädden? Det kan väl inte vara så himla hälsosamt att ha "skitig tallrik" även om maten i sig är "ren"?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 765
Senast: warg
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp