"Höbuk"? Förvirrad.

E

Egonson

Har läst i tidningen Ridsport, om något som kallas "Höbuk".
På hästen på bilden de visade, ser det ut som den bukighet som kommer sig av proteinbrist. Alltså uppblåst hängbuk och tunn över rygg.
Men, till bilden står det: "Häst med höbuk. Det är många som betraktar detta som en fet häst, men så är inte fallet. Även om den har en stor buk är den för tunn och muskelfattig över ryggen. En sådan häst bör få mer kraftfoder och stråfoder med högt energiinnehåll."

Vad är "höbuk" och vad kommer det sig av egentligen? :confused:
 
Sv: "Höbuk"? Förvirrad.

det är inte rätt bild till rätt text, läs nästa ridsport som kommer så är det rätt bild till texten!!
 
Sv: "Höbuk"? Förvirrad.

Det är den "nästa ridsport" jag menar :idea: Fick den i torsdags.
Alltså den nya bilden.
 
Sv: "Höbuk"? Förvirrad.

det låter helt fel då hästar som får uppsvälld buk och tappar muksler har prooteinbrist och får för mycket energi(fett) vad som behövs där är en uträknad stadig foderstat med rätt kvot och motion för att få ordning på den.. inte mer energi.. =/
 
Sv: "Höbuk"? Förvirrad.

*kollar*

Sidan 34 i nummer 5/2005.
Sedan gjorde dom en bildändring (de hade satt in fel bild från början) och den är med i senaste numret.
 
Sv: "Höbuk"? Förvirrad.

Det var det jag också funderade på. Ingen aning faktiskt hur de menar :confused:
 
Sv: "Höbuk"? Förvirrad.

Äsch, det har väl blivit litet fel bara.
De menar väl ett stråfoder med högt näringsinnehåll.

Eller så menar de att ett högt energiinnehåll i stråfodret skall matchas med kraftfodret.
Och det är ju fullt möjligt.
 
Sv: "Höbuk"? Förvirrad.

Ja. Det kanske har blivit fel eller något.

Men, jag undrar ändå lite över det där med höbuk.
Menas det samma "kulmage" som uppstår vid proteinbrist, eller är höbuk något annat och i så fall hur och/eller av vad uppkommer det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 446
Senast: Shaggy
·
Hästvård Har en häst som sedan han kom hit har haft en jättemage. Han är dessutom väldigt tunn och insjunken över ryggen, så magen beror väl...
Svar
19
· Visningar
6 569
Senast: cello
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 127
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 778
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp