R

Rikkan

Såg en hö annons där energi var 10MJ och smp 70
-är det sunt att ge ett sånt hö? :confused: Tycker det verkar vara enormt höga värden.
 
Var det verkligen per kg foder, låter mer som per kg TS på energin. Det är ju i alla fall ett drömhö för avelshästar!!
 
Kanonhö! Fast jag skulle tom. önska lite mer protein! :) (har en svårfödd mager stackare som inte tål spannmål och tränas ganska hårt.. :crazy:)
 
Superbra för unghästar! Behövs knappast kompletteras med andra foder.

Till en vuxen ponny eller kallblodsraser kan det dock fungera sämre. När jag haft "för bra" hö för mina islandhästar så har jag dock dragit ner högivan och istället gett halm som foder. Halm ger nämligen lite energi, men knappast ngt protein. På så vis får hästen i sig rätt mängd stråfoder för tarmen och även rätt mängd protein samt energi.
 
Det vet jag inte för det stod inte mer i annonsen. Jag ska undersöka saken lite närmare.
2 kr kilo - 12 kgs balar <- tyvärr, eftersom jag har så långa transporter.

Trodde att det var för "höga" värden. Hade 8,5 MJ och 55 på mitt senaste, vilket var helt perfekt till mina kallblod, men jag har en som är dräktig och vill försöka få tag på ett lass "superhö"-vilket inte är det lättaste här uppe.
 
Japp! Det var energi per kg/Ts.
Blir inget köp, men tack för svaren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 175
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp