Hö, hösilage och analyser???

A

Anng

Har några "dumma" frågor som jag skulle vilja ha svar på, hoppas ngn kan hjälpa mig.

Hur gör man om man vill få sitt hö eller hösilage analyserat? Var kan man vända sig och vad kostar det ungefär?

Man brukar väl säga 1-1,5 kg hö per 100 kg häst? Men hur mycket hösilage blir det?? Finns där också ngn generell regel?

Tacksam för svar
 
Sv: Hö, hösilage och analyser???

För att få en analys tar du tussar ur flera balar och skickar in till Analycen. Du kan läsa mer på deras hemsida.

MINST 1 kg TS (torrsubstans) per 100 kg häst, är det. Det ger MINST 1,2 kg hö, där TS-halten oftast är 84%. Har du hösilage, som ju är blötare, t.ex. 50% TS, så räknar du efter det. Du måste alltså lägga till vikten på det vatten som fodret innehåller, förutom TS.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 883
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp