L
Lola_97
Äntligen kom analysen från leverantören *pust*
Och värdena var mycket sämre än vad vi trodde
Hösilage, första skörden, tagits slutet av juni med värdena:
ts på ca 78 (kommer inte ihåg, men det va torrt)
7,5 Mj
30 Srp
Ca/P kvot på 2,8
Kommer inte ihåg värdena exakt på Ca och P då jag fick värdena snabbt över telefon av en tjej i stallet!
Vet inte hur jag ska lösa det här då dom går på fri tillgång och proppar i sig ca 15-20 kg om dagen
Min vbl på ca 580 kg rids ca 5 dagar i veckan. Inte så hård ridning. Svårfödd!
Förra vintern gick hon på ca 120- Mj och en kvot på 7! Va då magrare än vad hon är nu. Efter sommarbetet i år så vart överlingen mycket bättre, gick upp ca 20 kg!
Sedan böt jag stall och nu har hon blivit mycket finare i kroppen ändå. Rundare över rygg och rumpa. Har säkert gått upp 20 kg till!
Detta har hon ätit innan vi fick värdena
15-20 kg hösilage
1,2 kg havre
0,35 kg betfor
0,35 kg vetekli
0,28 kg breed
100 gram alger
20 gram salt
Alla hästarna i stallet är jätte fina i hullet.
Ingen är fet, alla har fina överlinjer, inga hängmagar på långa vägar, glansiga i pälsen mm
Om man kollar på hästarna så verkar det vara ett exemplariskt hö :smirk:
Jag la på betforn för ca 1½ månad sedan och hon vart mycket finare över ryggen efter det!
Hö, havre, betfor, vetekli och alger ingår i stallhyran så jag vill gärna fortsätta hålla mig till det + breed som jag gillar!
Kvot på 6 går aldrig att få (inte då jag räknar) om dom käkar så mycket hö. Med endast hö och breed blir det inte ens bra!
Vill gärna ha kvar min EXTREMT höga Mj nivå hon behöver den :smirk:
När jag fick henne för två år sedan va hon en liten späd 3½ åring på ca 480 kg (162 hög), som ett halv år tidigare hade gått på 6 kg krafft GROOV och ca 8 kg hö!
Vad ska jag göra! Vi kan inte byta hösilage då stallägaren har köpt årsåtgången redan
Och värdena var mycket sämre än vad vi trodde
Hösilage, första skörden, tagits slutet av juni med värdena:
ts på ca 78 (kommer inte ihåg, men det va torrt)
7,5 Mj
30 Srp
Ca/P kvot på 2,8
Kommer inte ihåg värdena exakt på Ca och P då jag fick värdena snabbt över telefon av en tjej i stallet!
Vet inte hur jag ska lösa det här då dom går på fri tillgång och proppar i sig ca 15-20 kg om dagen
Min vbl på ca 580 kg rids ca 5 dagar i veckan. Inte så hård ridning. Svårfödd!
Förra vintern gick hon på ca 120- Mj och en kvot på 7! Va då magrare än vad hon är nu. Efter sommarbetet i år så vart överlingen mycket bättre, gick upp ca 20 kg!
Sedan böt jag stall och nu har hon blivit mycket finare i kroppen ändå. Rundare över rygg och rumpa. Har säkert gått upp 20 kg till!
Detta har hon ätit innan vi fick värdena
15-20 kg hösilage
1,2 kg havre
0,35 kg betfor
0,35 kg vetekli
0,28 kg breed
100 gram alger
20 gram salt
Alla hästarna i stallet är jätte fina i hullet.
Ingen är fet, alla har fina överlinjer, inga hängmagar på långa vägar, glansiga i pälsen mm
Om man kollar på hästarna så verkar det vara ett exemplariskt hö :smirk:
Jag la på betforn för ca 1½ månad sedan och hon vart mycket finare över ryggen efter det!
Hö, havre, betfor, vetekli och alger ingår i stallhyran så jag vill gärna fortsätta hålla mig till det + breed som jag gillar!
Kvot på 6 går aldrig att få (inte då jag räknar) om dom käkar så mycket hö. Med endast hö och breed blir det inte ens bra!
Vill gärna ha kvar min EXTREMT höga Mj nivå hon behöver den :smirk:
När jag fick henne för två år sedan va hon en liten späd 3½ åring på ca 480 kg (162 hög), som ett halv år tidigare hade gått på 6 kg krafft GROOV och ca 8 kg hö!
Vad ska jag göra! Vi kan inte byta hösilage då stallägaren har köpt årsåtgången redan