HjÄlp oss!!

Soofia

Trådstartare
Jag har tillbringat senaste dygnen framför datorn och i telefon med olika djursjukhus där vi försöker hitta en lösning så att min häst kan överleva eller i alla fall få en diagnos och jag behöver hjälp av alla er som har erfarenhet eller kunskap om sådana här sjukdomar.

Jag har en 19-årig New Forest valack som är allvarligt sjuk och som i skrivande stund står inlagd på klinik. Han har för få röda blodkroppar. Han är väldigt mager och det har han varit under en längre tid, ca 4 år enligt mina efterforskningar. Han är naturligtvis trött och hängig men ändå förvånansvärt pigg med tanke på hur dåligt skick han är i. Vetrinären har gjort biopsi på tarmarna och ultraljudat magen utan att hitta något och tarmarna tillgodogör sig maten.
Han har inte fått någon blodtransfusion än men det lutar åt att det blir det i eftermiddag om han inte svarat på kortisonbehandlingen han haft i två dagar för att utesluta en autoimmun sjukdom. Så om någon har något som helst förslag på vad mer man kan undersöka så säg gärna till!
Han har inte ont och jag vill absolut inte ta bort honom för att sedan få reda på att han hade något behandlingsbart.

Sv: HjÄlp oss!!

Är han kollad för stora blodmasken? Det är ovanligt att vuxna hästar blir så påverkade av dem, men yngre och äldre hästar sägs ju vara mindre motståndskraftiga mot maskangrepp.

Min nästa tanke var tumör på inre organ. Jag förlorade en häst (ung och fräsch) för ett par år sen och veterinären misstänkte en sprucken tumör, alternativt sprucken mjälte eller skada på aortan. Han hade väldigt låga röda blodkroppar och det blev bara sämre och sämre tills han slutligen föll ihop och veterinären gav sista sprutan för att det inte fanns något mer att göra. Det gjordes ingen grundlig undersökning av kroppen efteråt, eftersom försäkringsbolaget inte krävde det, så jag får väl aldrig veta exakt vad som hände. Men veterinären på kliniken pratade med andra kliniker och alla sa samma sak, att det borde ha varit något utav ovanstående.

Stora blodmasken tror jag inte att det är, jag träckprovade honom när jag köpte honom i slutet på sommaren och det visade ingenting på det, det är om det uppkommit senare kanske.

Jo, tumörer är ju tyvärr en möjlig orsak. Tack !

Det finns någon sjukdom, som jag inte kommer ihgå namnet på tyvärr, som påverkar nybildningen av röda blodkroppar. Hema.. något, kanske.

Googla och se, annars kommer det nog fler som svarar och är mer kunniga.

Stort lycka till, håller tummarna för Er.

KL

Var det inte nån här på buke vars häst hade nåt liknande? Ett fullblod var det om jag inte minns fel... Kan bara inte minnas vad hon hette.

Han har inte stått hos någon som pytsat i honom en massa vitlök? Det skall ju enligt lite nyare rön kunna störa blodbildningen hos hästar.

AlexandraW. Var det inte något med mjälten hos hennes häst?

På den klinik där din häst nu är inlagd finns veterinärer med gedigen utbildning! Det är i högsta grad troligt att de kan komma fram till vad din häst lider av!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 267
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 507
Senast: Ela
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 605
Senast: Sol
·
Hundhälsa Har en irländsk setter/golden tik som bara är 1,5 år. I några veckor har vi åkt in och ut från den stora veterinärkliniken. Började med...
Svar
15
· Visningar
2 004
Senast: Maggie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur