Hjälp om linfrö - vätecyanid -forskning?

wrangler

Trådstartare
Har en diskussion med en amerikans bekant om linfrö...

För mig är det givet att stöpa linfrö (både hela och krossade) i kokande vatten och visst, det är ju vad man läer överallt när man googlar.

Men i USA ger väldigt många linfrö, hela men oftast krossade, utan att koka/stöpa och många av mina bekanta menar på att det har dom gjort i "100 år" och dom har aldrig varit med om att någon häst blivit sjuk osv.
Jag menar att det vet dom ju inte, det är ju möjligt att dom inte ramlar ner och dör men att det kanske kan påverka på lång sikt utan att man direkt kopplar ihop det med linfrö osv. 'Svenska livsmedelsverket rekommenderar max 1-2 matskedar linfrö/dag till människa och det måste ju också finnas någon vetenskaplig grund för detta.

Vad jag eftersöker är forskning, skriven på engelska, som stöder rekommendationen att koka/stöpa linfrö till hästar. Har googlat och hittar en hel massa där det skrivs men inte direkt någon vetenskaplig artikel, forskningsrapport eller liknande.

Någon som kan hjälpa?

Sv: Hjälp om linfrö - vätecyanid -forskning?

Det finns inga studier som visar hur mycket linfrö man måste ge till en häst för att den ska dö av cyanidförgiftning. Linfrö innehåller endast små mängder cyanogena glykosider så det skulle nog krävas stora mängder för att ta död på en häst. Däremot finns det försök på både människor och djur där “normala” doser av linfrö inte har lett till några synbara men. I studier på människor har man gett upp till 60 g linfrö utan att man har kunnat upptäcka någon skadlig effekt.

“Another study showed that the possible cyanide exposure from 60 grams of raw flaxseed in healthy individuals is not hazardous. Keep in mind that 1 TB of ground flax is about 7 grams. Therefore, 60 grams of flaxseed is about 8.5 TB's, an amount way above what anyone might be recommending or consuming, yet shown not to be toxic.

Quoting from ...

J.W. Lampe, M.C. Martini, M.S. Kurzer, H. Adlercreutaz, J.L. Slavin. Urinary lignan and isoflavonoid excretion in premenopausal women consuming flaxseed powder. American Journal of Clinical Nutrition. 1994;60:122-128.”

Det finns rekommendationer för maximalt intag, främst för människor, men dessa är framtagna enligt “försiktighetsprincipen”, dvs. de gränsvärden som man anger är satta med stora säkerhetsmarginaler. Säkerhetsmarginaler är nödvändiga av många skäl; innehållet av glykosider i linfrö varierar, olika individer kan vara olika känsliga och dessutom är höga doser av vätecyanid dödlig (många berömda personer har tagit livet av sig med hjälp av cyanid -dock inte genom att äta linfrö!).

Livsmedelsverkets rekommendationer följer nog Europarådets rekommendationer som anger ett maximalt dagligt intag av 0,023 mg/kg kroppsviklt av vätecyanid. Detta är dock ett mycket försiktigt valt värde

I USA är det ganska vanligt att man ger upp till 8 oz/dag, ca. 225 g, mald linfrö till hästar utan synbarliga negativa effekter så du får nog svårt att övertyga din amerikanska bekant om att normala mängder av linfrö är farligt.

Det finns flera trådar på detta forum som tar upp detta ämne, t.ex.:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1082596

Tackar för svaret!

Jo jag har läst det mesta om linfrö här på buke och på andra ställen. Det jag söker efter är som sagt lite mer vetenskapliga källor och då på engelska. I buketrådarna förespråkas det ju starkt att man ska koka eller stöpa för att det kan vara farligt att ge annars även i de mängder vi ger hästar, och det är ju vad jag alltid har hört och lärt mig -men jag hittar som sagt inga riktiga källor på det mer än det du skriver och det handlar ju mest om att det finns ett gift men mängden i princip är ofarlig?

Mina amerikanska bekanta hävdar å det bestämdaste att det inte behöver kokas och vill ha källor på det -och jag inser att jag inte kan påvisa några källor. Så vem har rätt? Många i USA har gett krossade linfrön till sina hästar i årtionden utan problem.
En hävdar till och med att det kan vara farligt att koka/stöpa därför att det då frigörs gift på något sätt.

Det är inte frågan om "liv eller död" heller men om jag har haft fel vill jag gärna veta det också. Plus att det kanske är onödigt att blaska med kokande vatten över alla hästarnas linfrön varje dag :grin:

Men faktum är att när man läser på diverse svenska sidor så avråds det ju från att äta för mycket linfrö eller att inte koka/stöpa - men när jag läser på amerikanska sidor så står det att det är ett förlegat synsätt och att det absolut INTE är farligt. Så jag kan ju se varför denna diskussion har uppkommit, vi tror att våra svenska rekommendationer är riktiga och dom tror att man kan lita mer på amerikanska :D Vem har rätt?

Jag vill bara veta hur det ligger till!

Du tar ju upp det i den tråden du länkade till. Så vad tror du? Finns det några källor/vetenskapliga studier eller "tror" vi bara baserat på egen erfarenhet både här och på andra sidan pölen?

Jag har en del forskningsrapporter om linfrö men oftast är det rapporter som visar på positiva effekter av linfrö. Här är ett exempel som visar på positiva effekter för hästar med hudirritation:

“Flaxseed (Linum usitatissimum) supplementation associated with reduced
skin test lesional area in horses with Culicoides hypersensitivity”

“It was concluded that; in this small pilot study, flaxseed was able to reduce the lesional area of the skin test response of atopic horses, alter the fatty acid profile of the hair, reduce inflammation, and did not elicit any negative side-effects in the experimental horses.”

Här är en annan studie som visar på positiva effekter för IR-hästar:

“Essential Fatty Acid Supplementation as a Preventative for Carbohydrate
Overload-Induced Laminitis”

“Based on clinical signs, laminitis was prevented in those horses receiving the supplement. The principal horses showed alimentary signs induced by carbohydrate overload, as expected, but failed to show expected signs of lameness brought on by carbohydrate overload.
The proposed mechanisms by which EFA’s prevented signs of lameness in this study include (a) decreased inflammation, (b) decreased vasoconstriction, (c) control of hypertension, and (d) effects on coagulation. Determining how EFA’s prevent laminitis following carbohydrate overload is made more difficult by the fact that the mechanisms involved in the onset of carbohydrate-overload induced laminitis are still not completely understood.”

Här är en rapport som handlar om cyanid men endast berör cyanidhalten i linfrö men inte hur mycket cyanid som en häst kan ta in utan biverkningar:

“Ion chromatographic determination of cyanide released from flaxseed under autohydrolysis conditions”

Abstract
Flaxseed is increasingly being used in some food products because of its high content of -linolenic acid and dietary fibre. However, flaxseed contains cyanogenic glycosides which release toxic hydrogen cyanide in the presence of water (autohydrolysis). A method for estimation of cyanide in flaxseed under these conditions is described. The determination is carried out by homogenizing the sample with water, letting it stand, filtering it through a membrane and then injecting the filtrate into an HPLC system consisting of an anion exchange column and an electrochemical (amperometric, oxidation) detector. The homogenate is analysed at various intervals until a maximum value of cyanide is observed. The cyanide content of ten cultivars of flaxseed, when analysed by this method, was found to range from 124 to 196 μg/g. The release of cyanide showed a maximum at about 3h of hydrolysis. Virtually no cyanide was detected on boiling the homogenate or the flaxseed before determination.”

Du kan hitta en del länkar på nätet men ingen som besvarar hur mycket linfrö man kan ge till en häst utan risk för biverkningar. Här är några:

http://www.ehow.com/list_6686192_side-effects-flaxseed-meal.html

“Cyanide Poisoning
Flaxseed meal contains very small amounts of cyanide compounds that, when taken in large doses (more than 10 tbsp. a day), can cause cyanide poisoning. Cyanide poisoning stops the cells' ability to use oxygen and is very similar to the symptoms of suffocation such as weakness, shortness of breath, headache and in severe cases coma, seizures and death. Cooking flaxseed destroys the cyanide compounds.”

http://www.aahealth.org/physicianslink/bioterrorism_cyanide_handouts.asp

What is cyanide?
Cyanide is a naturally occurring poison that can be concentrated in the form of a colorless gas, blue or clear liquid, or powdery white solid. Depending on the form of cyanide, the poison has many different names such as hydrogen cyanide (gas), hydrocyanic acid (liquid) or cyanide salts (solids). Any form of cyanide may have an odor of bitter almonds.

Where does cyanide come from?
Small amounts of cyanide occur naturally in some foods such as cherry laurel and cassava root. Larger concentrations of cyanide are generated for uses in industry such as gold mining, fumigation and electroplating.

How long does cyanide stay in the environment?
Cyanide gas disperses quickly (within minutes in open air). Liquid forms are more stable but may still evaporate quickly once exposed to the atmosphere. Solid forms are stable and will remain dangerous.

How might I be exposed to cyanide?
Cyanide can be inhaled, ingested or absorbed through the skin to cause cyanide poisoning. Accidental cyanide poisoning can occur in industrial accidents or by eating foods that naturally contain cyanide. Intentional use of cyanide for terrorism activities is another possible way you can be exposed to cyanide in any of its gas, liquid or solid forms.

What immediate health symptoms can be caused by cyanide?
Exposure to a significant dose of cyanide can cause headache, confusion, nausea, weakness and shortness of breath. Cyanide exposure may lead to convulsions, coma, and death. Additional symptoms depend on how you are exposed to cyanide, for instance a sore throat and a burning sensation can occur with ingestion of cyanide.

What are the long-term effects of cyanide poisoning?
Acute poisoning generally has no long-term effects. In severe cases, however, there may be residual damage to the heart or nervous system. Chronic poisoning - when a person has been exposed to low levels of cyanide over long periods of time, as occurs with certain industrial workers - may have additional effects.”

http://www.enotalone.com/article/9290.html

Side Effects and Warnings

There are few studies of flaxseed safety in humans. Flaxseed and flaxseed oil supplements do appear to be well tolerated in the available research, and there is long-standing historical use of flaxseed products without many reports of side effects. However, unripe flaxseed pods are believed to be poisonous and should not be eaten. Raw flaxseed or flaxseed plant may increase blood levels of cyanide, a toxic chemical (this effect has not been reported when flaxseed supplements are taken at recommended doses). Do not apply flaxseed or flaxseed oil to open wounds or broken skin.

Based on animal studies, overdose of flaxseed may cause shortness of breath, rapid breathing, weakness, or difficulty walking, and may cause seizures or paralysis. Theoretically, flaxseed (not flaxseed oil) may increase the risk of cell damage from a reaction called oxidative stress. Studies report conflicting results in this area. Based on one study, flaxseed or flaxseed oil taken by mouth may cause mania or hypomania in people with bipolar disorder. In theory, the laxative effects of flaxseed (not flaxseed oil) may cause diarrhea, increased number of bowel movements, and abdominal discomfort. Laxative effects are reported in several studies of people taking flaxseed or omega-3 acids. Large amounts of flaxseed by mouth may cause the intestines to stop moving (ileus). People with diarrhea, irritable bowel syndrome, diverticulitis, or inflammatory bowel disease (Crohn's disease or ulcerative colitis) should avoid flaxseed due to its possible laxative effects. Nausea, vomiting, and abdominal pain are reported in two individuals shortly after taking flaxseed products by mouth; these reactions may have been caused by allergy.

Taking a large amount of flaxseed ( not flaxseed oil) by mouth may cause obstruction of the intestines, especially when flaxseed is taken with too little fluid. It is recommended that the amount of seed be taken with ten times that amount of water or other liquid. People with narrowing of the esophagus or intestine, ileus, or bowel obstruction should avoid flaxseed ( not flaxseed oil). Individuals with high blood triglycerides should avoid flaxseed and flaxseed oil due to unclear effects on triglyceride levels in animal research. People with diabetes should use caution if taking flaxseed products by mouth, as the omega-3 fatty acids in flaxseed and flaxseed oil may increase blood sugar levels. This increase is reported in one study of adults with type 2 diabetes who were treated with omega-3 fatty acids for one month, but the effect is not reported in another study of people taking flaxseed (50 grams) by mouth.

One study reports that the menstrual period may be altered in women who take 10 grams of flaxseed powder by mouth daily. Due to the possible estrogen-like effects of flaxseed ( not flaxseed oil), it should be used cautiously in women with hormone sensitive conditions such as endometriosis, polycystic ovary syndrome, uterine fibroids, or cancer of the breast, uterus, or ovary. Some natural medicine textbooks advise caution in patients with hypothyroidism, although little scientific information is available in this area. Flaxseed and flaxseed oil may increase the risk of bleeding, based on early studies that show decreased clotting of blood. In human studies, people taking alpha-linolenic acid, a substance present in flaxseed, have bled longer in laboratory tests, but dangerous bleeding problems have not been reported in the available scientific literature. Caution is advised in patients with bleeding disorders, in people taking drugs that increase the risk of bleeding, and in people planning to undergo medical, surgical, or dental procedures. Dosing of blood-thinning medications may need to be adjusted. In animal studies, flaxseed has increased the number of red blood cells.

Several studies in humans report an increased risk of prostate cancer in men taking alpha-linolenic acid (which is present in flaxseed) by mouth. One small study of men with prostate cancer reports that flaxseed supplements do not increase prostate specific antigen (PSA) levels. Until more information is available, men with prostate cancer or at risk for prostate cancer should avoided flaxseed and alpha-linolenic acid supplements.

http://www.epa.gov/ttnatw01/hlthef/cyanide.html

“Animal studies have suggested that oral exposure to cassava (a cyanide-containing vegetable) may be associated with malformations in the fetus and low fetal body weights.”

Chronic Effects (Noncancer):
Chronic exposure to cyanide in humans via inhalation results in effects on the CNS, such as headaches, dizziness, numbness, tremor, and loss of visual acuity. (1,2)
Other effects in humans include cardiovascular and respiratory effects, an enlarged thyroid gland, and irritation to the eyes and skin. (1,5)
Animal studies have reported effects on the nervous, cardiovascular, and respiratory systems.”

Tusen tack!!!

Jag börjar känna att jag får ge mig lite i denna diskussionen.... det verkar ju inte ha rapporterats några negativa sideffekter av "normala" doser "rå" linfrö till häst....? Men slutsatserna verkar ju vara lite olika, man undrar hur mycket som getts i studierna som det hänvisas till.

Och om jag inte missar det någonstans så står det inte vad som är en överdos.... Det kan ju vara samma som med mycket annat, tex selen - blir giftigt i för stora doser men är bra i små?

Oavsett om råa linfrön är farliga eller ej - så försvinner/minskar giftet om man kokar/stöper, så mycket VET man väl iallafall? Better safe than sorry?

Förvirrande.

Oavsett om råa linfrön är farliga eller ej - så försvinner/minskar giftet om man kokar/stöper, så mycket VET man väl iallafall?

Problemet med att koka eller skålla linfröna är att då förstör man sannolikt även omega-3 fettsyrorna eftersom dessa är mycket känsliga för höga temperaturer (detta är orsaken till att mycket av den omega-3 som finns i gräs förstörs vid torkning till hö) och då är ju den främsta anledningen till att ge linfrö borta. Vill man åt de viktiga omega-3 fettsyrorna men är rädd för cyanidrisken kan man ju ge linfröolja. Svensk kallpressad linfröolja innehåller en hög andel ALA, ca. 60%.

Hmm... okej.

Och hur är det med linfröpellets, är det upphettat i tillverkningen så att omega-3 försvunnit där också?

Och hur är det med linfröpellets, är det upphettat i tillverkningen så att omega-3 försvunnit där också?

Det kan nog vara olika beroende på fabrikat. En tillverkare ger följande information:

“Linfrö (råvaran) innehåller ämnet linamarin (glykosid) som inte är nyttigt varför linfrö bör
värmas/kokas/upphettas före utfodring i större mängder.
Eftersom Linfrökaka/linfröpellets redan är processad behövs det inte hettas upp.”

Problemet med linfrökaka/linfröpellets är detsamma som för linfrö. Upphettas det försvinner förmodligen de farliga glykosiderna men även den nyttiga omega-3 fettsyran går förlorad. Upphettas den inte så finns både glykosider och omega-3 kvar i produkten.

Den produkt som jag tittade på (man får tyvärr inte länka till företag som säljer produkter) innehåller endast 70 g fett/kg och eftersom den är “processad” består fettet förmodligen mest av oljesyra (omega-9) och linolsyra (omega-6). Som jämförelse innehåller linfrö ca. 420 g fett/kg varav ca. 230 g är linolensyra (omega-3).

Linfrökaka/linfröpellets med högre fetthalt (upp mot 18- 20% fett) är förmodligen inte värmebehandlad och där finns då både glykosider och omega-3 kvar i produkten. Men cyanidrisken är då större eftersom koncentrationen av glykosider är högre och mängden omega-3 är mycket lägre än i linfrö.

Jag tycker inte att linfrökaka/linfröpellets är en särskilt bra produkt.

Tack för info. Du verkar ha koll på detta med linfrö :D

Så vad hade du valt, stöpta hela linfrön, krossade linfrön (stöpta eller ej) eller linfröolja?

Så vad hade du valt, stöpta hela linfrön, krossade linfrön (stöpta eller ej) eller linfröolja?

Ta det inte som en rekommendation men jag kan väl tala om vad jag gör.

Jag är allmänt försiktig när det gäller min hästs hälsa så jag går efter Europarådets rekommendation om maximalt 0,023 mg/kg kroppsvikt av vätecyanid per dag.

I en av undersökningarna som jag refererade till i ett av mina tidigare inlägg så köpte man in 10 olika produkter av linfrö (food graded) och bestämde cyanidhalten. Den låg mellan 124 och 196 μg/g. Om man går efter det högsta värdet för att vara på säkra sidan (196 μg/g) så kan man ge 0,117 g linfrö per kg kroppsvikt utan risk. För en häst som väger 500 kg skulle man t.ex. kunna ge 500 x 0,117 = 59 g.

Jag ger min häst 1 dl (ca. 60 g) mald linfrö per dag vilket ger hälften av den omega-3 han behöver, dessutom får han linfröolja (svensk kallpressad med 60% ALA). Jag ska kanske tillägga att min häst är varken IR eller eksemhäst. IR och eksemhästar behöver vanligtvis mycket mer ALA (omega-3).

Jag är bara intresserad, försöker lära mig mer :)

Men då ger du den malda linfrön utan att koka/stöpa innan?

Hur vet man hur stort hästens omega-3 behov är? Finns det tabell eller räknar man ut det?

Men då ger du den malda linfrön utan att koka/stöpa innan?

Ja, jag köper hela linfrö i matvarubutik och maler själv varje dag. Omega-3 fettsyror är känsliga för värme, syre och ljus och de oxideras lätt och kan härskna. Förvarar man mald linfrö i kylskåp i väl försluten förpackning är hållbarheten nog ett par dagar.

Jag undviker att blanda den malda linfrön i blött foder (betfor och mineraler) eftersom cyanid bildas när glykosiderna kommer i kontakt med vatten. Jag strör den malda linfrön över det blöta fodret precis innan jag ger det till hästen.

Han har inte dött än. I själva verket är päls och hovar glansiga och fina.

Hur vet man hur stort hästens omega-3 behov är? Finns det tabell eller räknar man ut det?

Det är det nog ingen som vet. NRC 2007 har rekommendationer för omega-6 men inte för omega-3. Minimimängden av omega-6 anges där till 0,5% av torrsubstansen. Grovfoder innehåller förmodligen tillräckligt med omega-6 men kanske bara hälften så mycket omega-3 så jag brukar ge 0,25% av Ts som omega-3-tillskott. Det finns dock ingen forskning som stöder detta.

Ger du t.ex. din häst 10 kg foder räknat i Ts så innebär detta att du bör ge ca. 10 x 0,0025 = 0,025 kg omega-3, dvs. ca. 25 g. Ger du linfröolja med 60% ALA så bör du således ge 25/0,6 = 42 g eller ca. 45 ml (100 g linfröolja väger 94 g så 42 g motsvarar 42/0,94 = 44 ml men så himla noga behöver man inte vara).

Linfrö innehåller normalt mellan 16 – 20% ALA och tar man ett medelvärde (18%) så behöver man ge 25/0,18 = 139 g mald linfrö. Detta stämmer rätt bra med praxis i USA som är 4 – 6 oz (112 – 168 g) per dag.

Jisses vad du kan!

Men du skulle lika gärna kunna ge dom krossade linfröna på torrt foder?

Hur krossar du, kaffekvarn eller liknande?

Men om du köper det i affären och fodrar ca 140 gr/dag, blir det inte väldigt dyrt då?

på mitt lokala Hemköp kostar 400 gram linfrö 15:-. Visst, det blir bara 150:- månaden, men med tanke på kilopriset blir det ju väldigt mycket. "Lönar" det sig verkligen för hästen att äta linfröet som tillskott? Hur stor skillnad gör det i verkligheten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka