Hjälp mig spåna snälla..

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Min häst hade problem med andningen förra sommaren. Han andars lite ansträngt och har för många andetag per minut i vila. Vi var på klinik i somras men dom hittade inget fel på honom mer än att han lät som ett föl när dom lyssnade på honom. (Han är 18 år) Dom gick ner med kamera i halsen och tittade men hittade inte vad det kunde bero på då heller. Gissade på en överkänslighet mot något. Jag gissade i så fall pollen. När hösten kom blev han bättre igen och jag har inte märkt någonting på hela höst /vinter. Förrän idag. När jag red så märkte jag att han började låta andfådd igen. Det är inget som verkar påverka honom alls, han blir inte trött eller ovillig och han hostar inte.

Är det någon som har ide? Kan det bero på luftfuktigheten? Jag menar han har ju varit bra när de har varit kall och hög luft. I somras märkte vi skillnad på dom dagarna det var soligt och fint väder, då var han sämre. Eller vad finns det mer som kan påverka? Alla ideer är välkomna!

Sv: Hjälp mig spåna snälla..

Jag är symptomfri astmatiker. Fram till för en vecka sedan. Jag mår uruselt sedan en vecka tillbaka. Det väser i luftrören, jag får nästan panik när jag ska lägga mig.

Förstår hästen, men kan tyvärr inte hjälpa till med orsak.

KL

Har en halvarab som har känsliga luftrör (astmatisk) och har svårt med damm. När han varit inflammerad i luftrören har han fått kortisonspray och då blivit snabbt bättre. I övrigt får vi försöka undvika alltför dammiga ridhus etc. Att vattna höet vore bra men är mer svåradministrerat då vi är många som fodrar.

Det där låter väldigt likt min häst, ett halvblod på 19 år som i flera års tid varit loj och ansträngd i andningen med ökad andningsfrekvens under våren, lite mindre under sommar och sedan igen under höst. Uppkollad på klinik varje gång det inträffar med endoskopi osv, men de hittar egentligen inget fel så därför har vi fått sluta oss till att det rör sig om någon typ av pollenallergi eftersom det har en så tydlig koppling till pollensäsongerna. Därför sprutas han intramuskulärt med kortison i ett par veckor i början av pollensäsongen vår och höst, låter kanske konstigt men har fungerat riktigt bra och effekten håller i sig över hela perioden.

Finns det någon pollensäsong som börjar starta nu så skulle man ju kunna gissa på något sådant. Passa på och åk in och kolla upp det, dels kan det ju vara något annat men dels kan ju också veterinären se ett mönster när problemen återkommer och kanske utifrån det börja allergibehandla (eller alltså behandla vad problemet mest troligt kan vara).

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 149
Senast: Luff
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804
Hästvård Behöver verkligen alla tips och hjälp jag kan få. Hästen är ett mysterium. Läget är så här att hästen ibland typ hyperventilerar (22...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: Isislover
·
Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 798
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka