Hjälp mig hjälpa hästen

NiNi

Trådstartare
Hej. Hur säger man till en släkting att dennes häst inte trivs med sin ryttare? Följande har hänt... Denna häst har alltid varit pigg och glad men nu är det som om glöden har slocknat. Han ser avstängd ut . Ögonen är döda. Han visar inga känslor alls.
Allt började med att släktingen beslutade sig för att ta lektioner för en s.k godkänd instruktör. Instruktören har 4 ekipage samtidigt. Det är trav på stora mittvolten, skänkelvikning och galoppfattningar på raka spår.
Problemet med släkingens häst är att den är väldigt stel i sina sidor och markbunden i sin gång. Det ser inte harmoniskt ut helt enkelt. Hästen går konstant på bogarna men framsträckt hals. Söker inte kontakt med bettet utan går över tygeln. Instruktören ser allt detta men korrigerar inte ryttaren eller hjälper hästen till en mer ändamålsenlig form.
Hästen "skriker" Hjälp mig!!! "Jag vill inte gå så här "men inget händer. Släktingen sitter och åker häst. H*n vet inte riktigt vad h*n ska göra och får inga instruktioner om det heller. Jag har varit och tittat när de har lektion men mår så illa att jag var tvungen att gå därifrån.
Hur ska jag kunna hjälpa denna häst utan att vara dum mot min släkting? Hälsningar NiNi

Sv: Hjälp mig hjälpa hästen

hjälp släktingen med ridningen?
vet släktingen om att de går så dåligt med ridningen?
får den ingen hjälp e de ju klart de inte går bra..

Hej. Min släkting vill inte att jag hjälper till. H*n rider "bara" för "nöjes skull. H*n vill inte höra på det jag säger för det skulle krångla till det påstår h*n. H*n klagar varje gång som h*n ridit för instr. men fortsätter ändå. H*n är medveten om att hästen inte mår bra av det. H*n umgås med "dressyrtanterna" och där rids det med diverse hjälptyglar. H*n red sin häst på graman. Detta på instr. inrådan. Hästen är ju så svår att få att gå i rätt form.( Precis som om det skulle gå lättare med graman) Det så rent ut sagt för jävligt ut.

det är alltid svårt med sådana här frågor... ta det succesivt, en bit i taget, och försök hjälpa henne. Prata med instruktören, kan du också göra.

Ja du du får ju antingen
1) försöka prata med henne; hon kanske ger sig med tiden

2) prata med instruktören; säg åt honom/henne att vara mer kritisk

3) prata med hans/hennes föräldrar och låt de övertala henne

4) låt det vara. Du kan ändå inte göra något om hon/han inte lyssnar. Tänk på det såhär: hästen rids ca 1 h om dagen- resten av dygnet slipper han skiten. Alla rider inte sina hästar bra; har den daglig utevistelse, mat, vänner etc så överlever han. Mycket mer kan man inte göra.

Börja med att prata med din släkting och h*n att undersöka om hästen är frisk. Kan ju vara något helt annat än träningen som ligger bakom den här förändringen. Speciellt efter som hästen då också är så stel.
Är hästen frisk så kolla upp foderstaten så att hästen får all näring den behöver och inte har någon brist av något.

Filma släktingen när hon rider, ge henne bandet, be henne titta på det.

Hej!
Knepig situtation:crazy:
Men jag tycker att du ska säga vad du tycker. Att filma är också en bra idé, men om hon/han inte kan något så kanske hon/han tycker att det ser bra ut... Fast då kan du alltid kommentera det hon gör.
Be kanske om att själv få sätta sig på hästen och se hur han/hon känns. Då kanske någon kan filma dig (om du är bättre ryttare, annars går det nog inte...) och så kan ni tillsammans jämföra filmerna.

Hoppas det går bra;)

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·
Träning För några år sedan var jag en helt okej ryttare. Jag red gärna känsliga hästar, fick beröm för min trevliga sits och på tävlingar fick...
2
Svar
23
· Visningar
3 290
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar