Hjälp mig att lösa gåtan?

M

maisan

Det är så konstigt med min pålle. Han är nu 21 år, o har senaste halvåret varit friskare än nånsin, men nu så började han efter att snösulorna åkte av att bli stel o markerade på ena fram. Sedan fick han en galla på kotan på andra fram (gissar att han belastar den mer nu), o även ökad puls där. Han är jättestel när han ska börja röra sig (om han tex stått i boxen) samt har svårt att vända.
Dock så går han nästan obehindrat i ridhuset o haltar inte heller där, men på hårt underlag går han försiktigt o haltar.
Han fick helsulor fram för nån vecka sen då han blev jättehalt av leran som fastnade i hovarna, men han blev sämre efter att ha fått på sig sulorna.
Veterinären kliar sig i huvudet, o hovslagaren hittar inga fel i hovarna (före sulorna sattes dit iaf).
Han hade en lindrig inflammation runt hovleden i höstas men blev helt bra efter det, o nu visar han ingen värme på hovarna som han gjorde då.
Vad kan detta vara?

Sv: Hjälp mig att lösa gåtan?

Inte nu, men dom tog bilder på alla leder tidigare när jag var på klinik med han.
Låter det som nåt sånt?
han går faktiskt himla stelt med bakbenen oxå. Fast det blir alltid bättre när han rört sig en stund.
Jag har ju som hakat upp mig på att han blev sämre när snösulorna åkte av... kan dom ha fungerat som stötdämpning eller...

ingen mer som har några idéer??

snösulorna hjälpte antagligen till som stötdämpning. min kompis har en pnny som har förslitningar i frambenen och hade även inflamation i dem. och ahn ville inte hoppa längre, men nu ha de satt på så kallade PG sulor! det kanske är såna din häst har också? men för den ponnyn hjälpte det bra han är ute och tävlar igen LB/LA och han är 18 år. Om det inte är såna som din häst har kanske du skall fråga hovslagaren om det. Men har aldrig hört att han har haft problem med lera under dem.

Alltså min häst hade vanliga skor utan ngn sula först när snösulorna togs bort, o då blev han halt å det såg ut som att det berodde på att lera fastnade under hovarna eftersom han blev bättre när man kratsat ur hovarna.
Då sattes det dit vanliga släta sulor (ej PG) o han blev ännu mer halt än innan.

Min häst hade likande symptom och vet gav han först diagnosen akut fång.
Då det inte syntes några förändringar på röntgen och han trots behandling, special skoning och konvalicent schema inte blev mycket bättre togs blodprov på honom som visade höga värden av borrelia.
Hans diagnos nu är alltså borrelia och vet tror inte att han haft fång överhuvud taget.
Du kan ju alltid testa honom mot borrelia och erlichias. Jag ville göra detta på min pålle vid första besöket men vet tyckte att det var helt onödigt eftersom han var så säker på sin diagnos.
Önskar jag stått på mig från början så hade orsaken kommit fram två månader tidigare och sex tusen ur min plånbok billigare :crazy:

mvh

låter som han behöver något mjukt mot hoven, men att han blir sämre av tryck mot sulan?

sen kan det ju vara lite ålderdomsstelhet med i bilden..

Ja alltså han har ju haft liknande symtom förr, fast då med ökad puls i båda fram o mkt varma hovar, o då har vet trott på fång, däremot är han röngtad två gånger o har inga hovbenssänkningar haft, så det är inte alls säkert att han nånsin haft fång (hovslagaren har heller aldrig sett några tecken på fång). Borrelia... har jag svårt att tro, vi bor ju norrbotten, tror inte att fästingarna hittat hit än, fast man kan ju aldrig va helt säker.

Centaur:
Ja det verkar ju så, har bara inte kommit på vad tusan man då lägger in mellan hov o sko? ska be hovis fundera på saken (fast han är nog leds mig vid det här laget).

hovis verkade inte för mycke bara då? så sulorna blev för tunna, då kan de ju bli så.

Hm, jag kommer på en ny sak nu....

Min hovis lägger helst inte på snösulor om det inte verkligen behövs, pga det kommer grus och skit in mellan sula och hov, så hoven slits och får små små inflammationer. Hovkvaliteten blir mkt sämre...

Så när då snösulorna tas bort och hästen ska verkas kan den bli riktigt öm, för sulorna är så tunna. Min började blöda trots att hon nästan inte skar nånting, och det brukar han aldrig göra i vanliga fall!

Så det bästa är nog att ha vanliga skor, evt barfota om den går på gräs, tills hovarna har repat sig. Finns någon spray man kan ha på som gör hoven hårdare.

Fång! Det kan komma smygande. Hästen är i en ålder när den kan få cushing med fång som en del av symtomen. Det låter som när vår gamling fick fång pga detta. Fråga vet om detta.

hon hade ju röntgat hovarna?

en häst kan ju vara öm utan att det är fång.

Jag tänker också direkt på fång. Hovböld är väl uteslutet om det är flera ben hästen är halt på?
I vilket fall som helst så verkar hästen av någon anledning vara mycket öm i sina sulor och känslig för tryck från både underlag och inpackad jord och lera. Ett tips är att be hovslagaren skära till plåtar efter skons form och fästa dessa ovanpå skon med hjälp av fyra broddar (förutsätter broddhål i skorna) då blir det ju en luftspalt mellan skon och sulan som ju avlastas på detta sätt.

*KL*

Kan det vara stråltryck från sulorna?

Min dam blev halt när snösulorna togs av. I början något steg här och där, rörde sig helt rent, sen ett steg TVÄRHALT och så var det bra igen. Man trodde man inbillat sig?

Någon vecka senare var hon ordentligt halt ena fram, ytterligare en vecka senare TOKHALT båda fram, såg ut som akut fånganfall hälte och rörelsemässigt. Pulsade BF och var,. Hovis var ut akut, och konstaterade att hon var ordentligt sulöm, och att där snösulorna legat hade de nött ner/gröpt ur sulan så den var ordentligt tunn. Hon reagerade ordentligt för visitertång där, och hela sulan var mer sviktande än normalt.

Slog på hela sulor och hon blev mkt bättre på ett par dagar. Kanon tänkte jag och hovis. Sen blir kraken halt IGEN, mest på ena fram men lite på andra fram med. Panikåkte till hovis, som började med att ta av sulan på minsta halta benet, och konstaterade att hennes strålar växt kraftigt, och att sulan tryckte på strålen. Kanske kunde vara det. Strålen togs ner lite, sula + sko på igen, och sen var det dags för nästa fot, den hon var mest halt på.

Och se där, hovbölden från helvetet hade brustit i tån. Den satt riktigt långt in, ända upp i kötthoven, och antagligen den som spökat redan i vintras/våras. Ätit sig sakta genom, fått tillfällig lindring av sulorna, men den var ju svaret varför hon trots hon blev ohalt fortfarande var varm och pulsade båda fram. Den verkades upp, gipsades i, och så sula + sko på igen. Hästen ohalt. Två veckor senare plockade vi av sula och sko igen, konstaterade att det var bättre men inte bra, gipsade i igen, och hon är ohalt, sval och pulsfri sen dess. (Vi ska kika igen den här veckan).

För tre veckor sedan fick hon hela sulor bak med, då jag tyckte hon var 'tassig' bak, och hon reagerade lite på visitertången där med. Blev märkbart bättre av sulor bak med, antagligen överbelastat lite bak när fram gjort ont.

problemen började alltså i MARS.. och bölden brast och upptäcktes i början av MAJ..

Det här låter himla likt min hästs symtom. Nu är han ju så där skumt halt mest på höger fram där han speciellt när han stått still o ska börja gå haltar jättemycket o sen när han gått några steg blir det bättre, o han är nästan ohalt på mjukt underlag o sämre på hårt.
Och pulsar o har galla på vänster fram, vilket jag tror beror på att han belastar vä fram mer.
Ja hans sulor (alltså dom sulor hovis satt dit, så ingen tror att jag pratar om hästens sulor) trycker på strålen, det syns ju tydligt då sulan buktar ut där strålen är.
Vore ju skönt till lika om det var "så enkelt", jag menar det går ju att åtgärda iaf. Han är ju nu pigg o glad precis som vanligt o ingen feber.
Och springer på bra på mjukt underlag.

Prova plocka av sulorna och ta ner strålen då. Har du 'tur' är det ju så lättlöst. Vissa hästar bryr sig ju inte alls om stråltryck, medan andra är mer kinkiga. Det är ju en enkel sak att utesluta i alla fall. Och kika om ni kan hitta någon böld (i vårt fall var det ju inte stråltrycket)

ja det ska vi göra! måste bara få tag på hovis först, vilket inte är så lätt alltid;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 669
Senast: Korven
·
Hästvård Förr förra veckan blev min häst skodd o blev halt dagen efter o hovslagaren kom ut o visiterade o hästen var sulöm i bägge fram hovarna...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har en ny häst som är extra känslig om hovarna enligt förra ägaren. Har haft tapp sko vid mig o då har han svullnat upp fort o...
2
Svar
32
· Visningar
5 566
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka