Hjälp med val av hingst!?

Domino_s

Trådstartare
Jag har lite funderingar på att lite längre fram betäcka mitt sto (född 2001), jag har kikat på en del hingstar, men inte riktigt hittat rätt känns det som....

Då jag dock mest hållit koll på med varmblodshingstar och fullblodshingstar tidigare (dock inte för avel på mitt sto, utan mer allmänt av intresse) så det där med halvblodshingstar är jag helt bortkollrad på....

Mitt sto är 1.60 byggt, rejäl i kroppen men med en enorm bärighet och styrka...väldigt lätt i steget....Mycket trevligt pyske och lättlärd....dock lite kort o ryggen....

Det jag skulle vilja ha ut utav en fölunge är:

Lite större häst
Ännu mer steglängd
Ett trevligt psyke, lugn och harmonisk (så inga för eXplosiva hingstar)

Inriktningen som stoet går idag är Dressyr och detta är det jag vill fortsätta med....

Nu vet jag att det är svårt att titta utifrån en info ni fått här....men kom med förslag...jag är idel öra för allt!!!!

//Domino_s

Sv: Hjälp med val av hingst!?

Mitt egna förslag om att använda en fullblodshingst kanske är helt befängt eller vad säger ni?

//Domino_s

Jag har fått på förslag av tränare Ronaldinho H 1109, tyvärr när jag kikade på honom så fann jag att detta var en hingst med hoppinriktning....

Men han har en hingst i min smak...det måste jag säga....:)

Kan rek hamilton 904...
Har en hingst efter honom som har allt det du vill att fölet ska bli..
+ Att min märr ser på ett ung ut som din i beskriv...

mvh

Skulle ta Richfeild framför Ronaldinho H om du vill ha en dressyr häst.
Såg Ronaldinho H i boxen och tyckte inte att han hade någon utstrålning alls + att han väl är en ren hopphingst.
Vad är det för härstamning på ditt sto?

Vill du använda fullblodshingst så tycker jag du ska titta närmre på Roven** som är en av Flyinges nya. Han rör sig mycket trevligt.
Även Mr Carrera** rekomenderas som förädlare och gångartsavel.

Men Richfield är helt fantastisk! Rör sig som en dröm och är super schysst i skallen! Såg han på Turnén igår och my god! vilken häst!
Han är ganska nätt själv så på ett större sto bör han passa bra!
Susanne Gielen sa själv att han har fantastiskt temprament och är en häst som alla kan rida vilket säger en del tycker jag.

Ronaldinho är ganska grov och imponerade inte alls på mig, dessutom sa kompisen att han är väldigt stökig att hålla på med (hon har gått hippologen och de hade honom på inridning bl.a)
Ganska mediokra gångarter så det kanske inte är så mycket att hänga i julgranen om man vill avla mot dressyr.

Stammen på ditt sto vore trevligt att få veta :)

Mitt sto är efter Sobel SKN, mödernet är inget speciellt....

Alltså inget renrasigt halvblod....

Men eftersom stoet har den kvaliteten hon har vill jag ändå avla på ett halvblod eller fullblod godkänd för halvblodsavel.

Har hört mej för, mejlade även till både flyinge och pratade med dom, jag trodde att dom skulle idiotförklara mej för att vilja betäcka med en av deras hingstar när mitt sto ej är renrasigt halvblod.

Men icke då, dom svarade att jag skulle titta till mott stos kvaliteter mer än härstammningen och att trots att hon inte är renrasig så hade hon en trevlig stam för dressyr....:)

//Domino_s

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 635
Senast: Jealle
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 205
Senast: theJohanna
·
T
Avel Hej alla! Behöver hjälp med att välja hingst till mitt underbara sto. Hon är e Napoleon ue Torboldt, Kaliber. Hon är 168 cm i manken...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Avel
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 904
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar