Hjälp med val av hingst!

daschni

Trådstartare
Jag har precis köpt ett sto på Island som jag skall betäcka nu i sommar. Men jag kan inte lyckas bestämma mig för vem! Har 3 kandidater. så nu undrar jag om någon här vet lite mer om någon av dessa? avkommer ect?

vill veta massor :D

Stoet är av ren kolkúosi stam på mammas sida
och pappa är 1:a klass hingsten Òskahrafn frá Brún. bedömd tot: 8,09

dessa 3 hingstar har jag funderingar på. men vem!?

Kandidat no: 1

Straumur frá Breiðholti
straumurmetamot6.jpg

Han är total bedömd: 8,41
ext: 8,28 Rid: 8,50
144 cm och en Blup: 119

Kandidat no: 2

Glymur frá Flekkudal
Glymur1_Flekkudal.jpg

Han är total bedömd: 8,52
ext: 8,11 Rid: 8,79
146 cm och en Blup: 125

Kandidat no: 3

Héðinn frá Feti
H%C3%A9%C3%B0inn.jpg

Han är total bedömd: 8,43
ext: 8,24 Rid: 8,56
138 cm och en Blup: 123

Tacksam frö info ang dessa killar.. om någon har någon avkomma efter dom osv.. hör av er

Sv: Hjälp med val av hingst!

Jaså, det blev ett sto på Island efter turen dit ?

Ja, det är svårt att låta bli liksom ;-)

Berätta lite mer om stoet, hur hon ser ut, om hon är 4 eller 5 gångare, hur hon rör sig och vilken gångart hon väljer, takt och lyft, lynne, temperament, är hon riden, haft föl innan, storlek, svagheter och styrkor.

Utan att veta något om stam eller enskilda siffor så endast baserat på bilden på hingsten hade jag valt Hedinn frá Feti men som sagt, inte alls kollat upp något ännu.
Tycker han ser smidigast ut och verkar använda sin kropp på bästa sätt av dessa bilder att dömma.

Kan kolla mer noggrant sen, ska iväg nu.

Sv: Hjälp med val av hingst!

Avkommor är väl inte så mycket att titta på nu, Glymur är den som hittills fått flest avkommor, och tidigast, men de äldsta är fyra år i år, så det är ju inte mycket info att hämta där (nu kollar jag WF, har man sett avkommorna på riktigt blir det väl enklare att säga nåt). Héðinn har ännu inga registrerade avkommor alls.

Det jag hade gjort om jag var du var att gå på de individuella siffrorna i bedömningarna, både på hingstarna själva och i deras stam. Det jag hittills sett som är lite utmärkande är att Glymurs stam har väldigt höga töltpoäng, med 9:or hos en hel del individer, även vissa med 9 för pass. I Héðinns stam är det traven som belönats med 9:or hos flera av hästarna. Straumur verkar vara den med lägst bedömningssiffror det närmsta bakåt i stammen.

Så det beror ju lite på vad du är ute efter och vad du tror passar ditt sto bäst. Personligen hade jag nog valt Glymur av de tre dock, men nu vet ju inte jag vad du vill ha eller hur ditt sto är. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka