Hjälp med kastrerad honkatt

Shelly1

Trådstartare
Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu.
Hanen är helt normal förutom att han inte tycker om att ha på sig tratten, honan däremot har varit väldigt väldigt trött och nere sen vi hämtade hem de i tisdags. Hon har ätit och druckit dåligt, endast sett henne gå på lådan en gång när jag varit hemma (kan varit fler gånger under tiden jag och sambon jobbat och på nätterna), sambon och hanen får inte komma nära henne och detta visar hon genom att fräsa, morra och skrika men hos mig ligger hon fint och tryggt och myser.
Har även sett att hon helst sitter ner och när hon går är det som att hon drar baken i golvet som om hon har något skit i endan vilket hon inte har. Såret och stygnen ser fint ut, ingen rodnad eller var eller något som tyder på att det skulle vara inflammerat eller infekterat.

Förstår såklart att detta är en stor omställning samt ett stort ingrep på henne och det påverkar, undrar mest om hennes beteende är normalt och om jag borde ta kontakt med min veterinär.

Tacksam för alla svar!

Vad gäller honan, så skulle jag ringa kliniken som utförde ingreppet och höra vad de tycker? För beteende verkar ju gränsa till onormalt. Så jag skulle dubbelkolla med utföraren(och anta att de ville ha in kissen för koll.).

Jag skulle ringa veterinären!
Det finns ju fler saker som kan ställa till det än just såret.

Mina honor har varit sig själva igen efter ett dygn, och möjligen tagit det lite lugnare än vanligt ett par dagar (dvs inte hoppat högst upp i klätterträdet). De som kastrerats unga har knappt varit märkbart påverkade under läkningen.

Vad gäller honan, så skulle jag ringa kliniken som utförde ingreppet och höra vad de tycker? För beteende verkar ju gränsa till onormalt. Så jag skulle dubbelkolla med utföraren(och anta att de ville ha in kissen för koll.).
då ringer jag till veterinär och kikar med de och hoppas på att de vill ha in henne. Tack för svar!

Jag skulle ringa veterinären!
Det finns ju fler saker som kan ställa till det än just såret.

Mina honor har varit sig själva igen efter ett dygn, och möjligen tagit det lite lugnare än vanligt ett par dagar (dvs inte hoppat högst upp i klätterträdet). De som kastrerats unga har knappt varit märkbart påverkade under läkningen.
Då ska jag göra det!
Veterinären sa nämligen att det jag skulle fokusera på mest är att de blir som normala igen samt äter, dricker och går på lådan.
När jag läst runt har jag också läst att de ska bli normala ganska snabbt efter ingreppet och hon är allt ifrån normal just nu. Tack för svar!

När jag kastrerade mina två honor så behövde den ena smärtlindring ett par dagar efter. Den andra var som vanligt utan.

När jag kastrerade mina två honor så behövde den ena smärtlindring ett par dagar efter. Den andra var som vanligt utan.
Ja asså jag frågade veterinären om hon skulle ha något men han sa nej. Kändes lite konstigt med tanke på ingreppet men det är min första gång jag överhuvudtaget ägt en hona och kastrerat en.

Ja asså jag frågade veterinären om hon skulle ha något men han sa nej. Kändes lite konstigt med tanke på ingreppet men det är min första gång jag överhuvudtaget ägt en hona och kastrerat en.
Verkar vara lite olika på veterinärer, där jag kastrerade fick de en dos när de åkte hem och sen en varsin dos med sig till nästa dag, men jag skulle höra av mig om jag behövde mer.
Nu behövde den ena inget mer så den andra fick båda doserna i två dagar sen gick det bra 🥰 (efter samråd med veterinären som var behjälplig på telefon)

Där har du svaret. Den har ont. Där jag jobbade skickade vi alltid med tre dagars Metaxam.
Be veterinären om någon smärtlindring.

Säger samma, när min nu 10år gamla honkatt kastrerades så hade hon rejält ont. Fick med metacam och märkte tydligt när den gick ur kroppen på henne.

• Gilla
Reactions: Sel
Känner också igen beteendet från min som inte fick med sig smärtlindring hem. De andra har fått det och mått bra dagen efter. Kommer definitivt kolla det innan jag bokar tid för framtida honor, förstår inte hur man kan låta bli att skicka med åtminstone ett recept för att kunna ge om katten visar så tydlig smärta som åtminstone min gjorde.

Känner också igen beteendet från min som inte fick med sig smärtlindring hem. De andra har fått det och mått bra dagen efter. Kommer definitivt kolla det innan jag bokar tid för framtida honor, förstår inte hur man kan låta bli att skicka med åtminstone ett recept för att kunna ge om katten visar så tydlig smärta som åtminstone min gjorde.
Vad skönt att höra att någon annan varit med om samma, är så orolig för henne. Vad gjorde du med din hona som inte fick smärtlindring och hur långt tid tog det innan hon återgick till det normala?

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
709
Katthälsa Hej, Min honkatt kastrerades i tisdags, åkte till veterinären i fredags då jag tyckte såret såg rött ut, men de tyckte det såg fint ut...
Svar
4
· Visningar
1 478
Senast: Marty
·
Katthälsa Har kastrerat min lilla honkatt med flanksnitt i måndags kväll. Allt gick jättebra och såret syns knappt ens, hon behöver ingen tratt...
Svar
11
· Visningar
7 432
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Jag har fått ett problem jag inte ngnsin kunde mig förutse känns det som. Har 2 katter, en hona och en kastrerad hane, som bott...
Svar
16
· Visningar
3 300
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024