HJÄLP - har hon skabb??

daschni

Trådstartare
Hej!

Jag har ett islandssto som jag trodde fick pälsätare. vi har behandlat henne med switch och nu har vi provat något annat. kommer ej ihåg vad den hette men :crazy:
MEn till saken. hon blir bara värre och värre!!! blir tårögd när jag ser henne! hon har massa stora kala fläckar, sår å manen börjar minska drastiskt!! har hon skabb????

är det någon som har någon erfarenhet av skabb???

hjälp!

Sv: HJÄLP - har hon skabb??

Nej, din häst har knappast skabb, utan med all säkerhet pälsätare,,,

bäst är att behandla med Etotal puder, o eftersom hon verkar hårt drabbad så var noga med att behandla hela hästen.

Om möjlighet finns, så kan du också bada henne i nåt ohyreshampo för hund.
Oavsett så skall behandlingarna upprepas... lycka till

Om hästen inte svarar på behandling tycker jag att du ska söka hjälp. Inte här alltså, utan hos en veterinär!

Det kan vara så att behandlingen inte gett önskat resultat, men hästen kan också ha en annan hudsjukdom. Rävskabb är ovanligt hos häst, men förekommer. Även om det kanske började med en lusinfektion kan hästen ha fått en sekundär infektion med bakterier eller jästsvamp och då behöver den behandlas.

Är någon annan häst drabbad?

ja veterinären skall komma imorn och kolla på henne... vi har behandlat henne i en månad typ. men blir bara värre och värre! ja idag upptäcktes att 4 till fått. dock bara litegrann....

Ska följa tråden, då jag har en bekant med ett sto med liknande problem. Är fläckarna utplacerade lite varstans och pälsen ser avgnagd ut? Hon trodde med det va pälsätare men det hjälpte inte med behandling, veterinär sa ringorm men lång behandling av vircon gav inget resultat. Hopplöst att inte veta orsaken. Hoppas veterinären hitta problemet med din häst. Är din exemhäst? Hennes är det och det är andra vintern nu hästen fortsätter klia sig under vintern och få fläckvis minskad päls. Kan det inte vara allergier, överkänslighet i foder eller någon brist funderar jag på, iaf ang väninnans häst då inga behandlingar hjälper.

ja veterinären skall komma imorn och kolla på henne... vi har behandlat henne i en månad typ. men blir bara värre och värre! ja idag upptäcktes att 4 till fått. dock bara litegrann....

Det kan vara oerhört svårt att komma åt pälsätare, och speciellt på en islänning som ofta har riklig behåring. Jag har aldrig drabbats själv på våra hästar, men är du snabb nu så klipper du ner pälsen och behandlar igen. Du kan kombinera en klippning med det som veterinär rekommenderar, men har du otur så står de handfallna. Sen ska du räkna med att din häst kommer att drabbas igen, ofta är det samma hästar som drabbas från år till år och varför har nog ingen kunnat svara på. Så till nästa år om du inte vill bogklippa, kan man med fördel klippa en lusränna ungefär 2 skärbredder efter mankammen på varje sida och det bör ske sent i november mot december. Viktigt är att pälsen så långt som möjligt har slutat växa, de startar oftast under manen för där är det varm och gott och lössen är väl skyddade där.

Det finns ju mängder av hudsjukdomar och ohyra som kan drabba hästar så mitt råd är precis det du gjort nu, kontakta vet för diagnos. Att behandla hästar med starka ohyremedel utan att vara säker på att det är rätt sort man behandlar tycker jag personligen inte man ska göra. Tycker inte man ska vänta tills hästen är i det skicket du beskriver...:confused:
Jag har haft en del olika varianter av både hudinf/svamp och ohyra genom alla hästår och mina hästar hittar ständigt nya. Ja, alltså inte så att de ständigt har ohyra, utan mer att man lär sig nya sorter än, senast förra vintern drabbades mitt gamla sto av en svampsjukdom som omfattade ett litet område på halsen-har aldrig sett något liknande, klibbiga kådaliknande klumpar med päls som efter ett tag lossnade men satt stenhårt tills de ville släppa själva. Ingen annan blev smittad den gången:) Inte den variant man behandlar med jodopax...när den inte funkade kontaktade jag vet, just för att jag vet hur snabbt det kan sprida sig och det är jättejobbigt att behandla hästarna mitt i vintern. Vi gjorde också som någon skrev när vi fick pälsätare för många år sedan. ; rakade alla hästarna:cry:! Men det underlättade verkligen!
Lycka till och hoppas ni får bukt med det hela snarast!

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 139
Senast: tott
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 295
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka