Censur

Trådstartare
Jag må verka okunnig vad gäller min hästs foderstat, men jag har alltid försökt att utfodra för att undvika varje slag av brist på henne. Hon har gått på mycket grovfoder, fått lite hippo Alfa och hållt sig väldigt fin i hullet. Inte haft möjlighet att ta någon analys eftersom vi alltid köpt av olika leverantörer. Här i göteborg är det inte ofta du hinner handla bra hö för hela vintern med möjlighet att bara lagra hö för en månad framåt i ett litet förråd. Nu behöver jag hjälp! Nu skall jag se till att ta analys på höet som jag skall ge i vinter, eller ialf en månad fram över. Hur gör ni andra när ni hela tiden måste skifta mellan olika hötyper?`

Min häst är ett halvblod, två år gammal och är i normalt hull. Hon äter i dagsläget 8kg hö, 1/2kg lusern & 2dl hippo alfa.

Nu är jag helt nybörjare på det här med analys, men inser att jag VILL förstå. Kan någon förklara vad förkortningar betyder, vad en tvååring som växer och gärna tappar hull behöver för värden? Jag behöver ha tag i hö snarast. Förstår naturligtvis att det skiftar på olika hästar, men om vi skall gå efter ett "snitt", där vi tar för givet att hästen är normal att föda. Öka på kan man ju göra när det blir kallare, om hon sticker iväg på höjden eller liknande.

SNÄLLA HJÄLP!
 
Sv: Hjälp!

Ekologiskt ängshö med många olika grässlag och örter.
Populärt hö så skynda förbeställ.

ANALYSRAPPORT:
TS 87.7%
Råprotein 78 g / kg TS
Smb.protein häst 37 g / kg vara
Energi till häst 7.9 MJ /kg vara
Ca3.3 g /kg TS
P 1.3 g /kg TS
Mg 1.2 g / kg TS
K 11.5 g / kg TS


Om vi te.x tar dessa värdena. Är dem bra? Hur räknar man, vilket behov har hästar som växer i snitt? Vad betyder alla värden?
 
Sv: Hjälp!

Kollasr nu på en sida. Den varnar hela tiden för att CA/P kvoten är för hög, hur gör man för att få ner den? Kan jag tillsätta lusern, hippo alfa eller soja?

På en hjälpsida tycker den Takiras behov är (tagit tränar mycket, då hon inte håller hulletbra under vintern. Står då behov; 73MJ, Protein 436, kalcium 25, fosfor 18. Med 0.5kg alfa och 0.3kg soja får hon i sig alldeles för mycket protein iguess. Värdena totalt: 64MJ (för lite?), 728 i protein (alldeles för mycket?), 28 i kalcium och 13 i fosfor...

Om vi utgår ifrån den här sidan, verkar man kunna räkna där?
 
Sv: Hjälp!

Du ska använda värdet för smältbart råprotein (alltså 37 g/kg för ängshöet, inte 78). Det är lite lågt proteininnehåll i höet men kompletterat med lite lucern/hippo alfa borde det kunna bli bra. Börja med att få ordning på energi och protein med högivan och eventuellt kraftfoder. När de värdena ser bra ut så kan du titta på mineralbiten. Försök hitta ett mineralfoder med låg Ca/P-kvot för att kompensera för den höga kvoten i höet, och se till att det innehåller selen.
 
Sv: Hjälp!

Detta hö har en väldigt låg kvot mellan energi och protein. 4,9. Till en färdigväxt häst ska detta aldrig gå under 6. (du ska alltså ha minst 6 g protein på varje MJ)
Till en växande 2-åring krävs högre kvot än 6 så med detta hö är det svårt att göra en foderstat till unghäst. Du måste få upp proteinet en hel del. Bästa tipset är att du skaffar en bra bod om utfodring, tex Christina Plancks böcker. Hon beskriver enkelt hur det hela hänger ihop. SLU har också ett häfte som gick att beställa från deras hemsida. Där finns tabeller och riktvärden för allt man kan tänka sig. Det heter "Hästen, näringsbehov och fodermedel"
Det är lättare att räkna själv än att använda ett beräkningsprogram tycker jag.
 
Sv: Hjälp!

Jag ändrade till 9kg hö, efter en uträkning utefter din hjälp (thanks god!!) så hamnar behovet på ca 500 i proteinintag per dag. Är behoven som uträknaren visar normalt för ett halvblod?????

Beräknat i omvandlaren motsvarande behov & givan.
Detta beräknat på 9kg HÖ, 1kg kraft, 0.3kg soja. Balansen mellan protein och energi blev väldigt bra efter detta, men fosfor var det lite värre med. Hur gör jag för att få upp det?

Behovet är alltså enligt beräknaren
MJ 82, Protein ca 500, kalcium 32, Fosfor 23 per dygn
Fodret jag räknat ut ger
MJ 86, Protein 580, kalcium 38, fosfor 19.

Hur farligt är det att överfodra kalcium, och inte täcka fosfor ordentligt?
Ge gärna exempel på bra tillskott som ger fosfor, fungerar magnesium att ge också?
 
Sv: Hjälp!

Så detta höet är egentligen svårt att få något bra med? När du säger kvot, hur räknar du då? Den skall inte gå unde sex till färdiga hästar, då kanske en unghäst skall ha en kvot på 8-9 om jag tänker rätt? för hon behöver absolut inte gå ner.
 
Sv: Hjälp!

Jag försöker alltså förstå hur det hela hänger ihop. För att få en inblick i det då jag behöver köpa hö ungefär idag eller imorgon och vill inte gå på oanalyserat mer så vill jag kunna få ett hum om hur det egentligen ligger till, det här med foderstater. Jag inser att jag kan alldeles för lite - ju mer man fördjupar sig, desto gönare känner man sig. :(
 
Sv: Hjälp!

När du ska räkna fram en kvot på grovfodret så tar du smbrp/kg vara (dvs det smältbara råproteinet mätt per kg foder, inte per kg ts) och dividerar det med energi MJ/kg foder. I ditt exempel ovan tar du således 37 g dividerat med 7.9 MJ och får då fram kvoten som är=4,7.

Jag håller med om att det är djungel med foder, men hittar med ett bra grovfoder så är det lätt att knåpa ihop en bra (och ekonomisk) foderstat:)
Lycka till!
 
Sv: Hjälp!

Så detta höet är egentligen svårt att få något bra med? När du säger kvot, hur räknar du då? Den skall inte gå unde sex till färdiga hästar, då kanske en unghäst skall ha en kvot på 8-9 om jag tänker rätt? för hon behöver absolut inte gå ner.

Nej så hög kvot som 8-9 behöver inte hästen. Strax över 6. (En ettåring ska ligga på 7 enligt SLU.)
Hur stor är din häst? ca vikt? lättfödd? svårfödd?

Fosforbehovet måste fyllas. Sök lämpliga mineraler. Ska räkna lite på det. Hur mycket är 2 dl Hippo Alfa i vikt? (allt foderinnehåll anges i vikt)

Men mitt tips om en bra bok kvarstår. Om du läser tex Christina Plancks bok om hästens utfodring kommer du att förstå hur man räknar och det är inte alls svårt när man väl sätter sig in i det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 596
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 582
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp