Hjälp, hon äter bajs...

bapro

Trådstartare
Hej
En av mina hästar har börjat äta bajs... det har aldrig hänt förr & jag börjar bli lite orolig... vad kan det vara som fattas?
Tyvärr har vi inte fått någon analys på höet vi ger nu, för dom ska bara få det 2 veckor till. Vi har analyserat samma hö ett annat år och vet att det är ganska låga värden, med inte jättelåga heller... sedan kommer vi att ge hösilage. (& det är analyserat)
Hon (halvblod, 167 cm) får 11 kg hö om dagen, 0,6 kg eggersmann müsli, 0,5kg betfor, 75gr mineraler samt extra B-vitamin .
Problemet är att hon har vilat nu i 5 veckor (pga ledinflammation) och står på utebox, hon är ganska rastlös och tuggar på allt hon kan komma åt. Vi går på promenad en halvtimme om dagen, mer kan jag inte göra. Vad tror ni, kan dom börja äta bajs i brist på sysselsättning, eller har hon brist på något..???
Tacksam för hjälp.
MVH /Erica
 
Sv: Hjälp, hon äter bajs...

Det är inte farligt för en häst att äta bajs, men det tyder oftast på att hästen saknar något näringsämne. Får hon tillräckligt med vitaminer/mineraler? Se igenom foderstaten och pröva dig fram.
 
Sv: Hjälp, hon äter bajs...

Det kan vara någon form av brist, men troligt nu är att h*n helt enkelt är rastlös. Om du inte vill ge mer hö kanske du kan komplettera med halm, bara så att det finns något att plocka med.
 
Sv: Hjälp, hon äter bajs...

Det kan vara någon form av brist, men troligt nu är att h*n helt enkelt är rastlös. Om du inte vill ge mer hö kanske du kan komplettera med halm, bara så att det finns något att plocka med.
 
Sv: Hjälp, hon äter bajs...

Prova ge mer hö!! (el. halm) Min häst slutade iaf att äta bajs när jag gav mer! Jag tror inte att det är brist på något, utan det är sysselsättningen som är problemet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 270
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 550
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 152
Senast: ufot
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 117
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp