Hjälp, FÖR bra analysvärden!!

Arabis

Trådstartare
Kompisen ringde mig just, hon hade fått sitt höanalyssvar.
Nu vill vi ha hjälp...

Ts 84%
MJ 9.1
SRP 79
Ca 5
P 3.1
Mg 2.2

Värden per kilo foder..

Hästarna ifråga är tre araber. Vikt ca 450kg.

* Ett 14- årigt sto, i tävlingskondition ( distans 12 mil), men kommer vila mestadels i vinter, sättas igång mer ordentligt framåt årsskiftet.
Gått på ca 80 MJ, nu i full träning.

* Ett 4- årigt sto, ordentligt " inriden" nu i sommar, kommer " promenadridas" i vinter. Väger kanske inte 450 kg ännu, men borde komma upp i det som färdigvuxen/ färdigmusklad.

* En vääldigt lättfödd valack, oxå promenadridning.

Vad ska man ge dom för att dom ska bli " nöjda". 6 kg hö känns ju lite lite, men samtidigt så tillgodoser det underhållsbehovet av energi & ger ett ordentligt proteinöverskott. 7 kg hö?? Inget mer???

Hjälp, vad skulle ni gjort??
 
Sv: Hjälp, FÖR bra analysvärden!!

Fri tillgång. Om de blir tjocka så begränsa, inte annars. Bra balans på mineralerna dessutom.
 
Sv: Hjälp, FÖR bra analysvärden!!

Halm? Det finns ju utrymme att ge hälften/hälften (eller ännu mer halm om man vill, men det verkar lite överdrivet).
 
Sv: Hjälp, FÖR bra analysvärden!!

Om man ger fri tillgång, & bara hö ( inget "justerande" kraftfoder), så får dom ju ett rejält proteinöverskott. På vilket sätt kan det påverka??

Behövs väl selen bla annat om inga mineraler ges??

Är det skillnad på låt oss säga 60 MJ genom blandat av kraftfoder & hö, eller 60 MJ genom bara hö?
Undrar, eftersom det rekkomenderas fri tillgång, & dom kanske äter 10 kg hö, men behöver bara runt 60 MJ i vinter?? 10 kg= 91 MJ......
 
Sv: Hjälp, FÖR bra analysvärden!!

Hmmm, jag skulle nog försöka sälja höet till nån som "kan ha nytta" av det, det är ju verkligen ett kanonhö för avels/unghästar....själv skulle jag tycke det var svårt att fodra vanliga vuxna hästar med det....Å andra sidan är det kanske svårt att få ett "normalt" hö istället.......
 
Sv: Hjälp, FÖR bra analysvärden!!

Proteinöverskott från grovfoder gör inte så mkt som om det hade kommit från kraftfoder.

så ge upp till energibehovet och ge halm sen om de är emra hungriga.

eller som nån annan skrev.......... ge det till nån som behöver det (typ avelsston m föl) å se om du kan hitta nåt annat till dig.
 
Sv: Hjälp, FÖR bra analysvärden!!

Det är inte aktuellt att byta bort höet.
Så därför söker vi ytterligare hjälp & förslag på hur NI hade gjort för att fodra så bra som möjigt med just detta höet.

Tack, MVH Linda
 
Sv: Hjälp, FÖR bra analysvärden!!

Ge bara hö. Vill ni ge 10 kg, så gör det. Men inget annat behövs troligtvis.
Kvoten ligger på 8.69. Men det gör inget om proteinet blir mer än vad som behövs eftersom det kommer från höet. Men börja inte trixa med groov och sånt då blir det på tok för mycket. När dom går och betar så är kvoten på över 12 oftast och dom blir ju inte tokiga för det. Om dom skulle bli feta eller så fordra upp med lite halm så dom har lite att plocka med om ni måste minska höet.
Obs har inte kollat med mineralerna på ert hö.
 
Sv: Hjälp, FÖR bra analysvärden!!

har lagt samtliga hästar på 60 MJ för enkelhetens skull.. men det är bara att justera och ta bort ½ kilo av hö och halm om någon häst blir för fet..
foderkritan la jag till för att magnesiumhalten annars blir för hög.. och kompenserar man med lusern som är kalciumrikt ökar istället energin i foderstaten..
För att få hästarna att äta foderkritan kan du gör iordning 100-200 gram betfor varje dag och dela ut till hästarna, det gör varken till eller från i foderstaten..

6 kg hö
3 kg halm
½ mått foderkrita

Mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 566
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
916
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 985
Senast: Tifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp