Är inte detta bara ett till uttryck för den "faktaresistens" som brer ut sig i samhället totalt sett?
I djurvärlden har jag gjort följande observationer:
"Faktaresistensen" sätter sig allt djupare och består av minst två delar:
1: Man frågar på t.ex. Facebook enbart, istället för att ta fram och läsa en lämplig fackbok i bokhyllan (man har ingen bok alls i ämnet), inte heller ringer man veterinär eller annan relevant auktoritet (hovslagare t.ex.).
2: Man går absolut inte kurser, eller besöker föreläsningar för att lära sig eller fördjupa sina kunskaper om hur man sköter det aktuella djurslaget. Argument: "Allt finns ju på Internet, det är bara att fråga".
Observera att man googlar inte heller, utan man frågar på sociala medier, i regel den typen av sociala medier som Facebook representerar, där kunskap inte återanvänds.
Man kan ju inte söka på ett funktionellt sätt på Facebook. Dessutom försvinner konversationer bort i tidslinjen.
Jag har i synnerhet roat mig med, att kolla en grupp om Får på Facebook. Ofta så frågar nybörjare saker om skötseln av får, och får (felaktiga eller tvivelaktiga) svar av andra nybörjare. Frågor som man kunde hitta svar på utan problem i "Får"-boken eller från officiella faktasidor om man googlar.
Man kastar alltså ur sig ganska ogenomtänkta frågor, och tar till sig vad man råkar få för svar, utan någon som helst källkritik.
Vad avser häst-fakta, så finns en hel massa information att hitta via googling, ofta så hittar man vettiga trådar på Buke på det sättet, förutom fakta via Jordbruksverket, sva, rashemsidor med mera.
Men jag tycker mig förstå, att väldigt många yngre personer helt enkelt inte "kan googla" längre. Man kan inte formulera, och formulera om sökningar, så att de ger rimliga svar. Och, som sagt, man har inte någon bok att läsa i, utan ekot från Facebook är tydligen bättre.
Resultatet: man relativiserar "fakta". All information blir lika mycket värd. Framforskad kunskap eller akademiska studier blir lika mycket värt, som vad en hel- eller halvanonym person säger på Facebook (internet).
Alltså blir resultatet att vad en veterinär eller (utbildad) hovslagare säger värdelöst, och ens egen uppfattning om ens häst viktigast.