havrefritt foder

vinkelina

Trådstartare
hur har ni märkt att era hästar inte tål havre?

har ett sto med så massor av energi, som man inte får bortmotionerat. började fundera om det är havren som hon kanske inte tål.

tidigare gick hon på ridskola, ca 2h dag och fick då mellan 1-1½l 2 gånger per dag

sen jag köpte henne så har hon gått på mellan noll och ½ liter 2 gånger per dag. får just nu ½ l. rids ca 5 dagar i veckan, mellan 30-60 min, beroende på vad jag gör

Sv: havrefritt foder

jag har en 5 årig arab korsning som ALLT sätter sej i huvet på..
Men så provade jag fibergi låg.. de e super.. Viss hon e ju pigg fortfarande
men mkt bättre än inna. nu får hon visserligen inte mkt utan i krafft mått (1 kilo) dom vita måtten. 1 sånt mått om dagen får hon å de funkar super.

mmm... hästar äter havre, och har alltid gjort de :P så var inställningen hos den gammla ägaren. och de funkade ju förståss, men hästen gick ju då 2-3 lektion per dag

Oftast ä problemet att hästen får för mkt MJ och energi motsvarande arbetet den gör och får överskottsenergi, och det är få hästar som är riktigt överkänsliga mot havre. När det gäller ditt sto så rider du inte speciellt länge på henne (30-60 min 5 dar i veckan) och om hon är van att gå längre på lektion kan det hända att hennes kondis är ganska bra också.

njää... var för 2½ år som hon gick på lektion. brukar rida tills jag är nöjd med dagens övning, dvs hon går så bra som jag vill, ibland tar de 20 min, ibland 60 min. men då har ja inte räknat med då jag bara skrittar på lång tygel. kan nog ligga nått i att hon får gå för lite, men de har varit så jäkla kallt nu. nästan två månader i sträck med -15 grader

Kan ha en med för lite ridning...

Alla sa till mig att min häst Inte kunde äta havre vart vart dum i huvudet av det sas det men han har nu under en väldigt lång period ätit havre och äter idag 1 kilo havre och det är inga som helst problem med honom. Tror många ger havre och så får inte hästarna jobba tillräkligt och därav så blir de pigga och uttråkade. :)

Har ett fullblod som inte kan gå på havre.. hon blir helt väck :S Ger henne salsa havrefri och det funkar bra :) Helt annan häst nu än innan. Nu går hon liksom att jobba på ett helt annat sätt.

Under de perioder som min häst har fått äta havre har hon varje gång förvandlats från världens snällaste och mest lätthanterliga häst till ett vilddjur som hellre har alla hovarna upp i luften än på marken. Svårare att få kontakt med och allmänt stirrig. Kan gå lugnt och stilla och rätt som det är smäller hon till och så har man en bakfot bakom huvudet.
Hon blir knas i huvudet helt enkelt.

Nu vet jag inte om det verkligen är havren som är boven men jag har ingen lust at prova flera gånger. Det handlar även om väldigt små mängder hon har fått så att det ska bero på ett överksott av energi har jag svårt att tro i det här fallet i alla fall.

Ingen havre = väldigt trevlig häst :)
Havre = mindre trevlig häst :devil:

men om det är så att hästen inte gör av med all energi som den får med havren, kan då då oxå vara lönt att köra med havrefritt foder? funderar på att köpa en säck och testa

Det beror helt på om du behöver lägga till kraftfoder eller inte beroende på grovfodret. havrefriafoder innehåller också energi :) behöver du höja proteinet kan du alltid ge lucern som räknas som grovfoder och inte sätter sig i skallen på dem.

Under de åren (ganska många) har jag stött på ett par dussin hästar som "inte tål havre". Många ägare lyckas köpa flera hästar i rad som slutar tåla havre när de byter ägare. Hanterings/motionsproblem/ensidig träning är nog en vanlig orsak. Har även haft flera tillridningshästar som enl ägare inte tål havre men jag har inte haft dessa problem utan det har fungerat bra med ett eller ett-par-tre kg. Dessa hästar har varit rätt tunna och haft mycket energi som de inte lärt sig kanalisera på rätt sätt utan blivit "spookiga" hos ägarna. Med rätt träning och aktivering har det fungerat bra, även med havre.

Någon enstaka häst har fungerat bättre på mindre stärkelserika foder än havre. En häst fick nässelutslag av havre, den tålde inte varken havre eller korn eller foder som innehöll detta, krafft mm.

Många "tål" inte havre men äter foderblandningar med havre i och det går utmärkt så länge ägarna inte läser på säcken ordentligt... Foderfabrikanternas marknadsföring har verkligen lyckats, folk köper gladerligen foderblandningar för både 5 och 10 kr/kg i stället för att köpa de fodermedlen man kan tänkas behöva och blanda själv. Jag använder havre, betfor, vetekli, olja, soja, lin, lusern och har ett mycket lägre kilopris och kan variera dessa tillsammans med grovfodret så det passar både fölmärrar, unghästar och tävlingshästar.

Ta analys på ditt grovfoder så du vet vad hon får i sig, det är första åtgärden, allt annat blir bara gissande.

När du vet vad grovfodret innehåller ser du om hästen får en rimlig mängd energi just nu, är det uppenbart att den får för mkt energi - vilket inte i första hand sätter sig i huvudet utan runt magen så ta bort havren och ge inget annat som komplement, om inte grovfodret kräver det (lågt i protein).
Behövs extra protein så ge lucern i första hand.

du kan ju alltid prova havrefritt och se vad som händer.

Jag har haft en häst som inte tålde havre. Han fungerade utmärkt på krossat korn - fick 2-3 kg/dag - men om jag testade att byta ut så lite som ½ kg av kornet mot havre så slog det totalslint i skallen på honom, han var helt enkelt inte ridbar då. När han sen såldes berättade jag detta för köparna, men sa samtidigt att de givetvis kunde prova sig fram själva. Ett år senare träffade jag dem och de hade provat sig fram, hästen funkade bäst på kornkross även hos dem... Både hos mig och hos dem tränades han förhållandevis hårt, han var under uppbyggnad och tävlade på 120-130-nivå hos mig, snäppet högre hos dem.

Att påstå att det skulle bero på för lite motion tycker jag är befängt, för om man ger mer mat än de behöver blir de feta. Håller de hullet lagom så får de lagom mycket mat.
Det är så att vissa hästar reagerar starkare på vissa fodermedel, havre är just ett sådant.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 038
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar