Havre= bråkig häst

Eliin_87

Trådstartare
Har suttit och funderat lite efter att ha pratat med olika vänner med häst, Vissa säger att deras hästar inte tål havre och att det går direkt upp i huvudet på deras hästar. Kan det vara så?
Min häst har blivit otroligt studsig på sista tiden,börjat sparka bakut och tjafsa å ha sig. Om vi nu utesluter skador eller smärta. Kan det vara havren som gör honom lite "knäpp" ?
 
Sv: Havre= bråkig häst

Min häst blir knäpp om hon går på bara havre...
Jag "bytte ut" halva givan mot korn och det blev en helt annan häst.
Endel hästar reagerar så på havre och vad jag vet så finns det inga riktiga "bevis" på varför men det finns endel teorier...
 
Sv: Havre= bråkig häst

Jodå, en av våra blir orolig i boxen, ser spöken när man rider och är allmänt fjantig om han fodras med havre. Allt annat i kraftfoder verkar gå bra. I åår försöker jag blanda det andra med havre får vi se om det funkar. Brukar visa sig efter nån månad.
 
Sv: Havre= bråkig häst

Visst finns det hästar som reagerar på havre, men i de allra flesta fall så tror jag på andra orsaker till nipprigheten.
 
Sv: Havre= bråkig häst

Tre av mina sex hästar blev helt annorlunda när jag helt och hållet bytte ut havren. Innan var de ganska stirriga, allt var läskigt och så. Nu är de hur lugna som helst, men ändå pigga. Dom stressar inte upp sig en hel massa för allt.
 
Sv: Havre= bråkig häst

Min blir inte bråkig pga havren....blåsigt väder som det börjar bli nu + lite kyligare,då blir han mkt piggare/mer bråkig och tittig ....
på sommaren då är han som en gammal seeeeg åsna :devil:
+ att han står inne på nätterna nu och hinner "ladda" batterierna ;)
så jag skyller inte på havren :D

mvh Arabizar
 
Sv: Havre= bråkig häst

Min pålla blir nipprig av havre (lättskrämd, allmänt uppskruvad och het vid ridning).
Jag är nästan helt bombis på att det ligger i havren, för jag har testat mycket olika fodervarianter och det är inte förrän man tar bort havren helt som hon blir "normal" igen. Så i år får hon gå utan havre.
 
Sv: Havre= bråkig häst

Okej,så det verkar som att havren kan göra vissa hästar lite knasiga.
får byta foder och se om det blir någon skillnad :)
 
Sv: Havre= bråkig häst

har hästen fått annat foder innan då...för de ju inte så att de en dag bara blir knasiga av havren...
Vet oxå hästar som inte "tål" havre..har dock ingen aning om varför..
 
Sv: Havre= bråkig häst

Min pålle förvandlas till en levande katapult och blir otroligt grinig om jag ger honom havre. Korn passar honom mkt bättre.
 
Sv: Havre= bråkig häst

Jag har haft en häst som inte klarade av att äta havre. Han var helt enkelt inte ridbar om han fick ens så lite som 1/4 kg havre (han åt i övrigt kornkross, 3 kg eller nåt) om dagen. Utan havren var han som vilken annan häst osm helst.

Hästarna kan också reagera med att bli småknäppa när man byter till årets skörd av havre, då det brukar vara mer krut i den nya havren. Men det är kanske lite väl tidigt för det än, havren har väl knappt lämnat åkrarna?
 
Sv: Havre= bråkig häst

Min ponny dam tål inte havre kan jag säga :smirk:
Hon blir hel tossig, men havrekross går bra i viss mängd.
Så kan tänka mig att det kan vara havren ..
 
Sv: Havre= bråkig häst

Vill bara ge ett tips till de som inte kan ge sina hästar vanlig havre för att de blir för heta eller tittiga! Då kan man ge dom Matilda havre. Bla Kraffts havre är Matildahavre. De är en sk. högfettshavre och till och med våra galningar till hästar som aldrig kunnat äta havre tidigare kan äta nästan hur mycket som helst utan problem!
 
Sv: Havre= bråkig häst

Jag har samma erfarenheter som dig. Matilda havren funkar super!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: warg
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 944
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 339
Senast: Sleepy
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp