Hästsläp med låg ramp?

Toxid

Trådstartare
Jag är på gång att leta släp, min unghäst är lastad och transporterad till träning mm ett par gånger i min ägo.
Han är mycket lättlastad i släp som har en mindre brant ramp, dvs släp som går nära marken.
Mindre lättlastad när släpen ligger högt ovanför marken.
Jag har bara träffat på ett holländsk släp och ett nyare Boj(som ligger utanför min budget) som har vart riktigt låga.
Har ni några tips?
Släp som är för höga är Thule, Cheval, Star, Kylinge.

Allt är väl relativt, men tycker mitt Tranesläpet/Thule/Trailergruppen 130T -00/01 är rätt lågt i rampen, iaf jämfört med andra släp jag lånat tidigare (Star Industrier och något holländskt). På de 2 inom parentes upplever jag att det blir en ganska stor "glipa" till marken, och att hästen nästan måste vända sig om och titta för att inte snubbla ner - men så är det inte alls med mitt!

Kan förövrigt tillägga att T/T/T 130T av de årsmodellerna kostar runt 20 000 kr på Blocket o.dyl. sidor. Just vårat kostade 17 000 kr, och är i jättefint skick! :)

Förstår vad TS menar och förstår också att Thule och de som ser ut likadant i utformningen blir för höga. Alternativet kan vara att lasta utan ramp, många hästar tycker det är betydligt bättre att ta steg upp istället.

Beroende på budget kan det vara svårt att hitta en vettig lösning, Fautras är ju som bekant rätt dyra. Och svåra att hitta begagnade. Boj har några med kombiramp, CL har kombiramp (som jag personligen inte gillar).

Jag är på gång att leta släp, min unghäst är lastad och transporterad till träning mm ett par gånger i min ägo.
Han är mycket lättlastad i släp som har en mindre brant ramp, dvs släp som går nära marken.
Jag har bara träffat på ett holländsk släp och ett nyare Boj(som ligger utanför min budget) som har vart riktigt låga.
Har ni några tips?
Släp som är för höga är Thule, Cheval, Star, Kylinge.

Fautras har lågt insteg utan ramp, Urlastning fram om man vill. Jag är mycket nöjd med mitt Fautras. de finns begagnade i bland på annons o bland hos Fautas åf. Inga träskivor som ruttnar i väggar eller golv på dessa släp :)
Mvh
Pudlan

@Dressyrtjejen_97 @Lovisaleonora @Pudlan Tack för era svar!
Fautras ligger tyvärr utanför min budget, synd då det är supertrevliga släp. Jag söker ett boogie släp med låg ramp/ step in, panikbommar och god kvalité är ett måste likväl bra ventilation.
CL är inget alternativ tyvärr.
Budget på ca 40 tusen.

Har någon erfarenhet av henras släp med kombiramp?

jag tycker att rampens längd gör större skillnad än släpets höjd om du förstår vad jag menar ;). min lilla enkelaxlade kylingekärra t ex hade en kort ramp, 1,5m bara och så fort det var att man parkerade i minsta lilla uppförsbacke så blev det väldigt brant att lasta. på samma lutning med t ex en startrailer ringo star (thule premium och liknande) eller ifor william 510 som jag har nu så är det mycket liten skillnad i hur brant rampen upplevs, och de är bara en 15cm längre.
så att jämföra hur lång rampen är kan också vara bra :).

Vet inte i vilken prisklass du letar men det finns på annons från 49,000 kr. Ev höjning av lastvikt hjälper Fredrik på Fautras med at förklara. Mitt är nu 8 år gammalt och inte en anmärkning på något ännu. enda vi gör att underhålla.

Vet inte i vilken prisklass du letar men det finns på annons från 49,000 kr. Ev höjning av lastvikt hjälper Fredrik på Fautras med at förklara. Mitt är nu 8 år gammalt och inte en anmärkning på något ännu. enda vi gör att underhålla.
Tack, men det är lite mer än jag hade tänkt mig, det är tyvärr inte gratis att ändra totalvikten heller. :-(

@Buck
Har ni några tips?
Släp som är för höga är Thule, Cheval, Star, Kylinge
.

Jag har kört ett Sluis ett par gånger, det var betydligt lägre att lasta i än min Christ. Kanske värt att kolla på, bör ligga inom budget iaf! Det var problemfritt också såvitt jag vet.

Åh tack! 30 cm är överkomligt. Hur upplever ni att kvalitén är på Henra släpen i övrigt? För och nackdelar?
@pulkaskurk @Hellez1

Jag har inte någon stenkoll på Henra då jag haft mitt för kort tid.
Jag har Henra Adventure och det ska ju vara deras flaggskepp.
Enligt säljaren så är så gott som hela underredet lika och med samma kvalitetsprodukter som tex Umesläp använder.
Annars känns det rejält och bra, jag gillar den skarpt! Ligger som en padda efter bilen, stor och rymlig och känns rejäl.
Finns väl 2 saker som jag stör mig på och det handlar nog mest om ovana.
Dels är det bommarna, det är ju vanliga som sitter i de allra flesta importerade transporter.
Jag är ju van vid kylinge/thules som är så löjligt lätta att lossa från utsidan.
Men mina hästar brukar stå ordentligt så egentligen är det inget problem.

Sen tycker jag inte om flaklåsen på baklämmen.
Det är såna som ser ut som en krok.
Å jag föredrar de gamla hederliga raka låsen.
Men det är nog bara vanesak.

Jag har inte någon stenkoll på Henra då jag haft mitt för kort tid.
Jag har Henra Adventure och det ska ju vara deras flaggskepp.
Enligt säljaren så är så gott som hela underredet lika och med samma kvalitetsprodukter som tex Umesläp använder.
Annars känns det rejält och bra, jag gillar den skarpt! Ligger som en padda efter bilen, stor och rymlig och känns rejäl.
Finns väl 2 saker som jag stör mig på och det handlar nog mest om ovana.
Dels är det bommarna, det är ju vanliga som sitter i de allra flesta importerade transporter.
Jag är ju van vid kylinge/thules som är så löjligt lätta att lossa från utsidan.
Men mina hästar brukar stå ordentligt så egentligen är det inget problem.

Sen tycker jag inte om flaklåsen på baklämmen.
Det är såna som ser ut som en krok.
Å jag föredrar de gamla hederliga raka låsen.
Men det är nog bara vanesak.
Finemang, det låter ju strålande!
Bommar går ju att byta ut om det skulle vara så, ska hålla ögonen öppna efter ett sådant. :-)

Jag har haft mitt i två år nu och är nöjd. Upplever den som stabil och ligger bra efter min volvo. Jag har en 1,5-hästars så hästen står luftigt och verkar trivas bra med det. Ett ytterligare plus är att släpet går i bilens hjulspår, skönt vid möten på smala vägar och på vintern. Gillar inte riktigt den lilla kroken som är sprint till bommarna.

En sak att hålla koll på med Henra är att de med ljusgrå väggar tillverkade kring -08 ofta flagar färg då laminatet på väggarna släpper. Vad jag hört är det underleverantören (av väggskivorna) som inte fått lamineringen UV-säker. Det borde dock vara ganska uppenbart. Jag har valt att ta bort laminatet och måla väggarna istället för att byta dem, då skivorna är ok.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka