hästens andning i samband med vila

eldkyss

Trådstartare
När mina ardennerflickor ligger ner och vilar så tycker jag att det låter som att dom andas tungt och inte i någon direkt vilorytm. Ca 3 sekunder mellan varje "pust" Är det normalt?

Sv: hästens andning i samband med vila

Det är inte optimalt för hästar att ligga ner pga deras tunga kroppsbyggnad så jag skulle gissa att såpass rejäla hästar som ardenner har det ännu lite besvärligare med bröstkorgen när de ligger ner och stånkar på grund av det.

Det är väldigt tungt på organen för hästar att ligga ner generellt , skulle säga att det du observerat är helt normalt när du dessutom har väldigt tunga hästar i sig . Om de mår bra i övrigt så hade jag inte oroat mig en sekund utifrån ovan .

Jag tycker det är lite spännande, folk säger att hästar inte kan ligga ner så länge. De flesta av hästarna här kan ligga ner 1,5-2 timmar i sträck och sover så gott, framförallt på vårkanten när den där första riktigt värmande solen kommer fram :p

Ja men om man jämför med människa, katt eller hund så är inte 1,5-2 timmar länge. Själv kan jag utan problem ligga i sängen både nio och tio timmar :o för att inte tala om katten som ligger i sin korg tolv timmar i sträck ;). Det är länge :)

När hästar ligger ner tyngs lungorna ner och töms på luft för de är så tunga så det blir mycket jobbigare för dem att fylla lungorna.
Det är en av anledningarna till att det är väldigt riskabelt att operera hästar, för de had svårt att syrsätta sig.

"Varför syresätter sig hästar dåligt i narkos? Jo det beror på att de i större grad än andra djur drabbas av att lungorna faller samman då de ligger ner. Detta kallas för atelektas. Vid atelektas så är inte lungan luftförande och inget syre kan tas in i kroppen via andningen.
Detta händer ffa då hästarna ligger på rygg. På vissa hästar kan så mycket som 75% av lungorna falla samman och därför inte utnyttjas! Att lungorna gör detta beror dels på att de trycks ihop av den tunga kroppen, men även av att bukorganen trycker på lungorna och ger dem mindre plats när hästen ligger på rygg. Hästar ligger ju aldrig frivilligt på rygg (som t.ex. en hund kan göra) och heller inte på sidan mer än max 20 min innan de går upp i bröstläge igen. Det beror ffa på att syresättningen inte fungerar optimalt när hästen ligger på sidan, och allra sämst när den ligger på rygg (som den måste göra då man öppnar buken)."

Taget från hippson.

Ardennrar är ju väldigt tunga så jag antar att de har ännu svårare att syrsätta sig än vad mindre hästar gör.

Jag tycker det är lite spännande, folk säger att hästar inte kan ligga ner så länge. De flesta av hästarna här kan ligga ner 1,5-2 timmar i sträck och sover så gott, framförallt på vårkanten när den där första riktigt värmande solen kommer fram :p

Du tänker på när hästen ligger helt på sida? Det har jag också hört att en häst ska eller kan inte ligger en längre tid.

Fast det är ju inte en frisk häst i vila som avses då, de ligger ju inte längre än de mår bra av rent instinktivt ;)
Det var det jag avsåg när jag satte frågetecken på Kimmis påstående.

Precis :) Hästen måste ju veta själv om det är bra eller inte. Hur länge och vilket läge som är naturlig och som "funkar" för just en hästen.

Det var för länge sen i mina unga år jag hörde nån säga "att en häst får inte ligga på sidan mer än 30 minuter, för då är det nåt som är fel på hästen." Eller till och med att hästen tar skada av att ligga så.."

Jag har ingen aning vad man skulle tro eftersom man vet att en häst kan ligga längre än så. Och det är inget fel på hästen för det.
Det var den tanken som slog mig när jag läste Kimmis. Det känns som att det är nån sorts myt eller nåt i den stilen.

Men ändå måste jag erkänna när jag ser mina hästar ligga på sidan att jag klockar för att se om "halvtimman" har gått eller inte, tack vara en åsikt man hörde för längesen. Och ändå borde det logiska vara att en häst ligger så länge den kan och vill. Tokigt det kan bli ibland! :D

Har ingen aning om sammanhanget, fick lära mig det, som så mkt annat som jag inte lägger så mkt vikt vid, på ridskolan för många herrans år sedan :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat