Hästen är ledaren

S

Sliver

Ja ja måste nog sluta blunda för detta nu och höra om ni har några bra tips att komma med.

Så här ligger det ju då till. Hästen jag har är ett halvblod på 170 mkh. Fruktansvärt social,gosig och allt. Låter mig bestämma när han vill. Det känns som om han inte ser mig som den riktiga ledaren.

Han väntar snällt tills han får varsågod då han får hö/kraft i boxen. Ute tar han för sig direkt. Har 2 hästar till.

Då han leds till hagen så SKA han gå före.(vintertid) Nu när det är sommar så går han dock efter, (går ute på bete dygnet runt)

Står jag och kliar en annan häst kommer han och puffar på mig och knuffar bort den andra hästen så att jag ska klia honom. Han är ranghögst av hästarna.

Han följer dock med mig överallt, och tvekar inte att gå förbi ngt då han tycker att det är läskigt, för jag säger ju att det är ok.

Har ni några bra tips på vad man ska göra. Jag vill vara ledaren! Har ägt hästen i ca: 3 år nu.

Sv: Hästen är ledaren

Sliver skrev:
Ja ja måste nog sluta blunda för detta nu och höra om ni har några bra tips att komma med.

Så här ligger det ju då till. Hästen jag har är ett halvblod på 170 mkh. Fruktansvärt social,gosig och allt. Låter mig bestämma när han vill. Det känns som om han inte ser mig som den riktiga ledaren.

Han väntar snällt tills han får varsågod då han får hö/kraft i boxen. Ute tar han för sig direkt. Har 2 hästar till.

Då han leds till hagen så SKA han gå före.(vintertid) Nu när det är sommar så går han dock efter, (går ute på bete dygnet runt)

Står jag och kliar en annan häst kommer han och puffar på mig och knuffar bort den andra hästen så att jag ska klia honom. Han är ranghögst av hästarna.

Han följer dock med mig överallt, och tvekar inte att gå förbi ngt då han tycker att det är läskigt, för jag säger ju att det är ok.

Har ni några bra tips på vad man ska göra. Jag vill vara ledaren! Har ägt hästen i ca: 3 år nu.

Allt det du skriver om är träningssaker, saker som hästen har lärt sig att göra/inte göra under sitt liv, det har inget med ledarskar, dominans eller brist på respekt att göra. Din häst gör det som han har blivit lärd att göra. Det du måste göra är att träna och lära in nya beteenden hos din häst i dessa situationer.

Sen tycker jag det låter som om du har en helmysig häst som litar på dig och verkligen vill vara med dig och göra saker. Utnyttja detta till att göra det du vill. Lycka till

Om du ger honom fri tillgång med hö vintertid inne går han före då med? Undrar bara om han är hungrig...

ridtravare skrev:
Om du ger honom fri tillgång med hö vintertid inne går han före då med? Undrar bara om han är hungrig...

Problemet är nog inte att han är hungrig, för om han nyss har käkat hö inne och jag ska ut med honom till transporten eller för ngt annat, ja då ska han gå först.

Kanske han är lärd att få gå så utan några protester. Jag är andra ägaren på denna häst. Han bodde hos en och samma tjej sen han blev född, och hon sålde honom då han skulle fylla 9 år och nu är han ju då tolv.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama