Häst som stannar vid ridning och ej lyssnar.

Jeeee

Trådstartare
Hej!
min häst har börjat stanna vid ridning och lyssnar ej på min röst. lyssnar oftast inte på spö heller...
tips?
(utrustning är det inte fel på då det är samma i tömkörning och longering)

I vilka situationer stannar den? Hur utbildad är hästen? Unghäst eller äldre? Välutbildad eller grundutbildad? Osv.
I alla lägen när den är i paddock och börjat arbeta mer, när man ska börja arbetet och så.
4,5 år. haft en vila nu på ungefär 5mån pga saker utanför. endast skrittad för hand.

I alla lägen när den är i paddock och börjat arbeta mer, när man ska börja arbetet och så.
4,5 år. haft en vila nu på ungefär 5mån pga saker utanför. endast skrittad för hand.

Då kanske du har höjt kraven för fort?

Något är den obekväm med, träningsmängd/typ, utrustning, smärta. Bara att utesluta en i taget

Kanske är han bara lite otrygg med att ''sällskapet'' lämnar honom, alltså när du sitter på ryggen blir han ensam och osäker?

Min gillade inte heller att vara ''själv'' så fick träna mycket på att bli säker i sig själv.

Kanske är han bara lite otrygg med att ''sällskapet'' lämnar honom, alltså när du sitter på ryggen blir han ensam och osäker?

Min gillade inte heller att vara ''själv'' så fick träna mycket på att bli säker i sig själv.

ensam är hon inte, hennes kompis står tätt intill staket och bevakar.
detta händer ju i tömkörning/longering mm.. oxå

men detta var innan den gick på vila oxå.

Ingen kan via internet säga varför din häst stannar. Man måste se det för att veta varför. Jag skulle rekommendera att du tar hjälp av en duktig tränare, gärna med stor unghästvana.

Det kan bero på att du gör något fel, otydligt etc. Det kan bero på att den har ont i kroppen. Det kan bero på att den är i behov av tandvård etc etc..

Så leta upp en bra tränare du! :)
Då kan denne hjälpa dig om du behöver gå vidare till vet eller tandis etc.

@Jeeee säger som de andra . Du måste ta hjälp av någon kunnig som kan hjälpa dig se om det är ett hanteringsproblem eller ngt som kan misstänkas vara fysiskt och isåfall kolla upp hästen.
Ingen här kan hjälpa dig utöver det som svar .

Jag hade tagit tag i det omgående då det är en unghäst och den uppvisar protesterna både avsuttet och uppsuttet arbete , innan problemet blir befäst om det är hanteringsrelaterat och/eller om det är något som stör hästen rent fysiskt som kan tänkas bli värre.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Jag har precis börjat lyssna på olika dokumentärer från P3 i SR-appen. Jag lyssnar oftast i bilen via bluetooth och skulle då vilja att...
Svar
6
· Visningar
518
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama