Häst som "byter sida"

maria_b

Trådstartare
Jag får inte ihop logiken. Har hört mig för med andra men ingen har kommit med någon riktigt bra idé.

Det ligger till så att min häst har under de åren jag ägt henne hela tiden varit oliksidig. Hur mycket vi än jobbat med det så har det inte gått bort. På tredelat tränsbett tappar jag stödet i vänster hand medan hon biter sig fast mer i höger. Självklart blir hon mer liksidig emellanåt när hon verkligen är "inom ramen" men till en början är det alltid likadant.

Men när jag sätter in ett rakt bett istället blir det precis tvärt om. Då blr hon plötsligt mjuk och fin i högersidan och ligger på mer i vänster.

Om oliksidigheten när hon ligger på i höger och släpper vänster på tredelat enbart skulle ha att göra med att hon inte är inom ramen, spårar, har bogarna på plats osv, hur sjutton kan det då räcka med att byta bett för att det ska bli tvärt om?

Någon som har några idéer?

Hon har varit hos veterinär, tandläkare, kiropraktor och equiterapeut osv så det beror inte på någon fysisk skada vad jag vet. Ingen som hittat orsaken iallafall.

Mvh Maria

Sv: Häst som "byter sida"

Min häst visar samma betende när jag växlar till bettlöst (ibland). I vårt fall är det dock jag som är mer oliksidig än han, så det hänger säkert på hur jag ändrar min ridning/hur min ridning upplevs annorlunda utan kontakten med munnen. Han går dock inte att rida på raka bett, de kanske hade blivit liknande då?

Han har alltid varit "lika" oliksidig vad jag förstått det som. Han kan byta sida men grundproblemet tror jag fortf är det samma. Observera tror, övningar och varv o liknande kan variera men i grunden är det nog ändå ett trött vänster bak ben som ger upphov till det lilla som syns. Tror jag ;)

Jag är tydligt sned och har varit hela mitt liv, har jag blivit upplyst om nu som 26 åring. Hade ju varit kul om NÅGON tränare/domare genom åren uppmärksammat mig på det i stället för att lägga all vikt vid hästens lösgjordhet. Det syns liksom tydligt, jag har bara inte fattat vad det är för grundproblem innan jag hittade nuvaradne sjukgymnasten :cool:

Hur är du som ryttare?

Ett rakt bett påverkar ju motsatt sida även om den inte rörs vid sas. Om du tar i höger så händer det ju något på vänster sida också? Kanske är det det nya trycket du känner på vänster effekten av att det trycker på från höger sida...? Hon upplever din ridning som annorlunda därför svarar hon annorlunda?

som ponnyryttaren säger så påverkar ju ett rakt bett mera "rakt över" rent allmänt så kanske är det orsaken.

jag tycker dock att om det främst känns som det sitter i munnen så hade jag kollat en gång till om det går att hitta något. Har en god vän som hade långvariga problem med sin häst i flera år och var inne hos tandläkare och klinik utan att hitta ngt. men efter ett klinik byte med tandkoll hittade de trots allt ett fragment av en mjölktand som växt in i käken och tryckte och störde.
Men som sagt, det är svårt att se framför sig det du beskriver utan att veta hur hästen känns. Men alla symptom som känns som de sitter i munnen främst, om det nu är rätt som jag tolkat dig, hade jag kollat upp igen just ang. munnen.

delvis kl:

Min poony, han kallas så, har ärrvävnad på tungan som gör att han får panik om bettet trycker på tungan, ibland behöver man inte ens ta i tyglarna för han ska få paniken....

Han rids med antingen bett som bara ger tryck på lanerna eller hackamore, kan tyvärr inte visa bilder då pixbox ligger nere och jag inte hunnit lägga upp bilderna på annat ställe ännu....
Men någon som har en bild på hur mundelen på ett Bombers Bit Happy Mouth kan väl lägga in den bilden. För det är hans mun som just den mundelen är gjord efter....

Vad jag vill säga är att TS inte bara ska kolla tänderna utan även slemhinnorna OCH tungan för "problemet" kan sitta var som helst... t.o.m. i huvudet...

Tack för alla svar!! Det som flera av er var inne på att det raka bettet verkar annorlunda, dvs även verkar på motsatt sida, låter rätt logiskt. Pratade även med en annan tränare igår som tror att "grundproblemet" till oliksidigheten sitter i att hon är lite svagare i höger bak och hon var också lite inne på att ett rakt bett verkar annorlunda så ni kan nog ha rätt i det.

Ang att oliksidigheten skulle kunna bero på mig: Självklart är vi ryttare också oliksidiga, dock är min andra häst oliksidig åt andra hållet och det känns inte riktigt som denna oliksidighet beror på mig, men säker kan man ju aldrig vara.

Sen angående munnen, ja omöjligt är det ju inte att något har missats i munnen. Hoppas inte på det iallafall eftersom hon kollats flera gånger men får väl utvärdera vidare utefter hur hon känns framöver. Det blir dock väldigt tydlgt i skolorna att hon är oliksidig rent kroppsligt också då hon har olika svårt för olika skolor i olika varv :) Så grundproblemet sitter antagligen i att hon är svagare i ena sidan..

Liknande trådar

W
Hästvård Skriver anonymt då det finns personer som läser mina inlägg och glädjs åt mina bekymmer här. Jag har en häst som har stått ett par...
Svar
12
· Visningar
1 813
Senast: Mattsson
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 943
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej. Har ett litet "problem" som jag behöver råd runt. Jag tar hela historien så bilden kring "problemet" blir så klar som möjligt...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: maria_b
·
Trav Det här blir säkert ett långt inlägg men kanske finns det någon här som har nån idé eller tips eller helt enkelt kan pusha mig att ge...
Svar
15
· Visningar
2 543
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod