Häst med klåda i man och svans - eksem

T

ticken

Köpte förra våren en tvåårig nordsvensk som förra sommaren började skrubba man och svans. Jag fattade inte först att det förmodligen var eksem så jag började inte behandla henne förrän på sensommaren med Horsol men det gav bra resultat. Huden frisknade till och hon blev glansigare.
Under vintern har hon repat sig mycket. Jättefin glans i pälsen och man och svans har vuxit ut litegrann. (hon skavde inte av all man utan bara det översta och understa lagret.
Började i år tidigt med att behandla med Horsol och trodde det skulle räcka men nu när gräset tagit fart har hon börjat "flaga" längs mankammen. Hon har stått inne på nätterna. Tycker inte att hon varit utsatt för knott.
Frågan är:
1 kan hon växa ifrån eksemproblemen,
2 är det knottproblematiken eller är det gräset
3 hur behandlar jag henne på bästa sätt,
4 kan man hävda eksem som dolt fel vid hästköp?

Sv: Häst med klåda i man och svans - eksem

Köpte förra våren en tvåårig nordsvensk som förra sommaren började skrubba man och svans. Jag fattade inte först att det förmodligen var eksem så jag började inte behandla henne förrän på sensommaren med Horsol men det gav bra resultat. Huden frisknade till och hon blev glansigare.
Under vintern har hon repat sig mycket. Jättefin glans i pälsen och man och svans har vuxit ut litegrann. (hon skavde inte av all man utan bara det översta och understa lagret.
Började i år tidigt med att behandla med Horsol och trodde det skulle räcka men nu när gräset tagit fart har hon börjat "flaga" längs mankammen. Hon har stått inne på nätterna. Tycker inte att hon varit utsatt för knott.
Frågan är:
1 kan hon växa ifrån eksemproblemen,
Ja, det kan hon men efter vad jag läst så är det många nordisar som har problemet
2 är det knottproblematiken eller är det gräset
Garanterat knotten
3 hur behandlar jag henne på bästa sätt,
Tvätta med t ex Probschampo flera ggr/veckan+ använd horsol om det funkade sist och använd givetvis ett eksemtäcke
4 kan man hävda eksem som dolt fel vid hästköp?
Ja, det tycker jag absolut att du ska kolla med en jurist! Det är ju oftast ett livslångt lidande och om hon haft det förut och säljaren inte upplyst om detta så är det ju ett dolt fel.

tiiiiooooooooo

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Köpte ett tvåårigt nordsvenskt sto förra våren. Hon fick problem med eksem förra sommaren. Hon behandlades på sensommaren och blev...
Svar
4
· Visningar
1 293
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka