Häst i vila

C

camillamelinder

Har en arab/welsh korsning som har ordinerat vila pga av skada. Hon har väldkigt lätt att lägga på sig i hull, är väldigt överviktig nu och måste få ner henne i vikt pga skadan. Jag undrar nu om det räcker med hö åt henne eller om det är någon som har något tips på kraftfoder ? Alla andra hästarna i stallet får kraftfoder morgon+kväll. Det känns så dumt mot henne att hon inte ska få nåt gott när alla andra får ?
Är det bäst ändå att strunta i kraftfodret eller finns det nåt jag kan ge som är bra för häst i vila ?

Sv: Häst i vila

Räkna på höanalysen och prata med din veterinär.

De hästar i "mitt" stall som inte får kraftfoder får i regel ett äpple eller några bitar knäckebröd i krubban vid utfodring, mest för att de också skall få skramla lite i krubban. Stallägaren kallar det "mentalt foder". :)

Ja problemet jag har är att höet jag använder försökte jag göra analys på ifjol, men det är taget från så olika skördar och olika åkrar så varje bal är olik. Använder hösilage på småbal och öppnade flera balar ifjol bara för att få analys, men dom blev såklart dåliga och jag fick slänga mycket. Vill helst inte göra samma misstag i år igen.
Bra tips med knäckebröd eller nåt i krubban, jag är bara rädd att hon inte ska få i sig alla viktiga ämnen.
Hon har även haft lite kolikkänning för ett tag sedan och är livrädd att nåt sånt ska komma tillbaka.
Finns det nåt man kan ge för att hålla magen igång ?
Olja eller nåt sånt ?

Eftersom du så gärna vill göra rätt så analysera ditt grovfoder. Hösilage öppnar du en bal i taget o lägger provet i frysen tills du fått tillräckligt många prover för att skicka in.
Lusernhack kan vara ett alternativ till krubbskrammel.
// Linda

Angående kraftfoder när de andra får: Det viktigaste är att det landar något i krubban när de andra får. Ge en morot på morgonen och mineralfodret på kvällen t.ex. Eller dela mineralfodret på två givor.

Ättiden och mängden är helt oviktig när det gäller kraftfodret, rent psykologiskt.

vad har du/ni för tips på mineralfoder ?

Ja problemet jag har är att höet jag använder försökte jag göra analys på ifjol, men det är taget från så olika skördar och olika åkrar så varje bal är olik. Använder hösilage på småbal och öppnade flera balar ifjol bara för att få analys, men dom blev såklart dåliga och jag fick slänga mycket. Vill helst inte göra samma misstag i år igen.
Bra tips med knäckebröd eller nåt i krubban, jag är bara rädd att hon inte ska få i sig alla viktiga ämnen.
Hon har även haft lite kolikkänning för ett tag sedan och är livrädd att nåt sånt ska komma tillbaka.
Finns det nåt man kan ge för att hålla magen igång ?
Olja eller nåt sånt ?

Jag fattar inte varför man får hö från en massa olika skördar o åkrar? Kan ni inte köpa från en och samma på en gång? Jag måste ha missat nåt:o

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 882
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka