Hasled - och knäledsinflammation

P

Precious

Hejsan!

Jag har en varmblodstravare på 13 år som är omskolad till ridhäst. I somras började han kännas lite oren i bakdelen och jag åkte in till klinik och gjorde ett böjprov ua. Jag hade även ute en ET som inte hittade något anmärkningsvärt.

Jag har ridit och tränat som vanligt och han har känt ok, dock lite dålig bjudning, fram till nu för några veckor sedan då han började kännas oren igen, speciellt när man skulle länga traven. Det känns liksom som om det vänstra bakbenet "släpar" efter och han tar inte ut steget ordentligt. Han känns inte halt, men desto mer man provocerar benet desto mer oren blir han.

Var inne på kliniken i tisdags där de gjorde ett böjprov samt longerprov och han visar 1-2 grader hälta på vänster bak. Han är inte regelrätt halt utan bara oren. De sprutade först knäleden vb - utan resultat. De tyckte att han blev sämre på hb iställlet och sprutade även knäleden där. Nu var han sämre på vb igen och de sprutade hasleden och kotleden utan större resultat. Han åkte in på röntgen där de röntgade knä, has och kota på båda bak utan anmärkning. Efter 5 timmar på kliniken ballade min häst ur och ville inte vara med längre så vi gav upp för dagen.

Nu står han behandlad för inflammation i hasled på vb och inflammation i knäled hb :crazy: Men de vet alltså inte om det är det exakta problemet. Återbesök om 3 veckor med ridprov.. Kan tillägga det också att han haltar inte varken i skritt, trav eller galopp men i högergaloppen lägger han in bakdelen, surar och går på dubbla spår (antagligen för att han inte orkar bära upp galoppen med vb)..

Kan de bli sådana av knäled och hasledinflammation? Jag ville att hon skulle känna igenom ryggen, SI-leder och musklerna ordentligt, men hon sa att är de låsta någonstans så brukar de bli en mer diffus hälta, så hon gjorde ingen större koll.

Om det nu visar sig att det är inflammation i lederna hur bra är oddsen att de blir återställda och kan gå normalt igen? Ni som har erfarenheter, dela gärna med er! Vill veta allt! :)

Funderar på att åka till en annan klinik nästa gång, jag var inte riktigt nöjd över vad de gjorde och hur de resonerade. Jag fick aldrig reda på något utan jag fick springa med hästen in och ut från behandlingsrummet och spruta leder, utan att jag fick reda på varför osv..

Är väldigt tacksam för svar!

Sv: Hasled - och knäledsinflammation

2 grader tycker jag låter som en riktigt hälta, med tanke på att skalan slutar vid 5 (=blockhalt).

Min häst hade liknande symptom som din, fick inte med sig bakbenet ordentligt och gick på dubbla spår på volt. Syntes inget i skritt eller galopp och inget i trav på rakt spår. Vid böjprov var han halt 2 grader på båda bakbenen (vilket min veterinär räknade som ordentligt halt), men ren när knälederna bedövats. Inga röntgenfynd. Min veterinär är även kiropraktiker och kände igenom hela hästen, men hittade ingen direkt orsak förutom "gammal, sliten travare". (Min häst är 18 år och stod i travträning till han var 11.) Hästen sprutades med kortison i båda bakknäna och skulle skrittas i 3 veckor. När vi var på återbesök var han bättre, men inte helt bra, så han behandlades i bakknäna igen och fick även en spruta med "smörjmedel" i ligamenten runt båda bakknäna. Mer skritt och återbesök 3 veckor senare. Då var han helt ren och rörde sig mycket bättre även vid longering. Tog det lugnt med igångsättningen och kom inte längre än till 2x5 minuter trav innan det blev snö och is. Så den nivån har vi legat på hela vintern. (Blev friskförklarad i oktober.) :p

Jag vet inte hur hållbarheten är efter en sån här skada, men hoppas min häst kan vara med ett tag till. Det gör inte mig så mycket om det blir som halvpensionär, bara han inte har ont.

Håller tummarna för att din häst blir bra igen! :)

Ja jag anser också att 1-2 grader är en hälta men hon upprepade flera gånger att han inte var halt. Det här med hältan kom på tal om när jag frågade om han eventuellt kunde ha en låsning eller liknande då svarade hon "Jag tror inte det, när de har en låsning/spänning någonstans brukar de ofta bli mer diffusa i sin rörelse, jag tycker din häst visar lite för tydligt för att det ska klassas som diffus, jag skulle mer vilja säga att han har en 1-2 graders hälta".. Min vet har också kiropraktik med sig i bakfickan, men jag hade kanske önskat en mer grundlig undersökning av rygg, muskler och SI-leder innan hon började spruta leder hej vilt.

Min häst blev ju inte ren någonstans efter hon bedövat, och då bedövade hon ganska mycket och även på båda bak fast han egentligen bara visade på vb. Därför tycker jag att det är lite konstigt att de behandlar honom för knäled och hasledsinflammation när han inte alls svarade på bedövningen. Han har också fått kortison i båda bakknäna samt tuppkam..

När min ET var ute i våras sa hon att min häst är kortare i musklerna på vänstersidan, därför kunde han ha svårt för sig att sträcka ut ordentligt där, men frågan är ju varför han är kortare i musklerna på vänstersidan :crazy: Jag blir verkligen inte ett dugg klokare ;)

Funderar eventuellt på att åka till en annan klinik där de är väldigt duktiga på just hältundersökningar och rörelsestörningar där de är betydligt tydligare i vad de gör och varför. Ringde kliniken idag och bad om att få journaltexten, med tanke på att jag knappt fick reda på något när jag var där. Man vill ju ha förtroende för sin veterinär och känna att man kan kommunicera, vilket jag inte kände att man kunde.

Konstigt av Vet att säga att det inte var hälta vid 2 grader, och sen i nästa sekund säga att om det skulle vara SI leden och muskler där runt, skulle det vara diffusare..Men hon ansåg ju inte att "rörelsestörningen" (hälta kan jag tycka) var stark nog för att vara hälta, men inte heller så "svag" så det skulle kunna bero på musklerna ?? Mkt konstigt..förstår att du är skeptisk..

Har du möjlighet så tycker jag nog du ska åka och få ett andra utlåtande och kanske bättre förklaring någon annanstans..Förstår dej till fullo..

Hoppas det blir bra med din fina springare!:bump:

Med tanke på din beskrivning så hade jag gjort precs som du dvs uppsökt annan klinik. Med tanke på vart du bor så undrar jag om det är H***by du funderar på att åka till? Isåfall kan jag bara säga att du nog inte kommer ångra dig för de är verkligen fantastiskt bra.

Min häst hade liknande symptom som din så jag fick en remiss dit av min "hemmaveterinär" och fick en tid hos Henrik Nyberg. Med en gång när undersökningen påbörjats så bara visste jag att jag inte skulle behöva åka därifrån utan att veta vad som var fel med mn häst. Och det stämde.

Hoppas allt går bra för er och lycka till! :)

Jag tycker absolut att du ska behandla de symptom de hittar. Däremot kanske det inte är så enkelt att hästen blir bra i o m det. Ofta finns det ett annat, bakomliggande problem som gör att hästen får ledinflammationer. Överansträngning, låsningar, felaktig ridning, felpassad utrustning.

Jag tycker du ska göra både och. Låta behandla det ni hittat men också fortsätta att kritiskt granska hästens rörelsemönster. Och föra en dialog med veterinären vad denne tycker när hästen blivit ohalt (två grader ÄR hälta). Då kommer det tydligare att synas hur hästen rör sig när den inte är halt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 059
Senast: animalasia
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 025
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
442
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Sytråden del 4
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur