Har era hästar viloperioder?

Unghästarna jag haft har fått viloperioder. Oftast under vinterhalvåret då det är så tråkigt att rida ändå.

Nu har det mer blivit ofrivillig vila i form av sjukdom/skada på häst och ryttare.

Mitt 9-åriga sto går 5-7 dagar i veckan varierat. Vissa dagar kan vara en skrittur i skogen för återhämtning.

Rider väldigt varierat.

Min 3-åring har viloperioder. Kortare perioder nu under hösten med en vecka lite här och där.
När vintern blir som tråkigast blir det lite längre.

Äldre hästar har jag inte haft regelrätta, längre vilor på, utan lagt upp det med perioder då det varit mer eller mindre intensivt.

Mina vuxna hästar får alltid en hel månads vila på hösten, tycker det är skönt för dom att få vila från mig helt ett tag och så är det skönt för mig att inte ha lika många träningspass som ska göras under den tråkigaste tiden på året :)

Unghästar får vila oftare och längre. Beror en del på individ och hur träningen går. Blir någon vecka här och där och några längre vilor på ett par månader.

Vanligtvis tränas/motioneras dom fem dagar i veckan var. Minst tre pass relativt hårt och två pass lugnare då dom kanske får hänga med som handhäst istället eller om dottern eller maken rider.

Den gamla (24-årig ponny) har inga direkta viloperioder, men han står några dagar här och där när jag inte hinner/orkar rida, när vädret suger eller liknande. I somras fick han även vila några veckor efter att jag åkt på en ganska rejäl hjärnskakning. Annars rids han 3-4 dagar i veckan.

Den stora (14 år) får ett par veckors vila ett par gånger om året, typ. Har ingen fast plan om när, utan det blir när det behövs, t.ex. vid min hjärnskakning i somras, i vintras när underlaget var värdelöst osv. Hon rids oftast 5-6 dagar i veckan och jobbas från marken en dag.

Våra galopphästar rids varannan dag o har 1-2 mån vila på vintern.
Mitt halvblod rids 3-5 dagar i veckan.Vilar ca 3v sommaren 3 V vintern

Min gör sig alltid illa med jämna mellanrum och har inte haft en planerad vila på fem år. :meh:

Rider 5-6 dagar i veckan, varav minst tre uteritter.

Jag rider 5 - 6 dagar i veckan. Tävlar fälttävlan och tränar väldigt varierat. Mycket uteritter.

Han brukar få en veckas vila lite då och då. Den 16:e ska vi göra vår sista hoppstart för det här året och efter det får han fyra veckors ledigt innan vi sätter igång igen med vinterträning och roadwork.
Han är född 2011.

Min vilar när hon är skadad.

Hon är rätt bra på att skada sig tyvärr :-(.

Annars har hon 1-2 vilodagar/vecka och oftast 1 till ryggvilodag när jag tömkör. Fast just nu är hon under igångsättning eller om det ens går att kalla det, så det är typ 2 dagar skritt uppsuttet och 3 dagar skritt och trav avsuttet.

Har era hästar viloperioder?
När och hur länge?
Hur många dagar/vecka rider ni i vanliga fall?

Inga planerade viloperioder, blir några extra vilodagar här och där om jag har för mycket att göra, är sjuk eller så. Rids eller tömkörs normalt 5-6 dagar i veckan. Har vi haft en period med mer fokus på en typ av arbete kan vi ta en paus helt från det och göra annat ett tag, men inte en regelrätt vila.

Min häst får kortare vilor/lugna dagar lite då och då, ofta efter tävling (fälttävlan). Rids varierat 6 dagar i veckan, men går en hel del träningar. Nu ska hon få 3 veckor helvila i hage, brukar lägga den i november/december.

Har alltid haft ca 1 månads vila på vintern för min tävlingshäst, förra året blev det 3 p.g.a skada. Men var på en föreläsning av landslagsveterinären i distans och hon ansåg att det kan leda till skador med lång sammanhängande vila, bättre att gå ner i intensitet tyckte hon. så hädanefter ska jag pröva hennes koncept

Nu prövar jag ett koncept som innebär att jag rider 2-3 dagar i sträck och alltid skrittpass eller lättare longering dagen efter ett hårdare pass. Sedan 1-2 dagars vila. Min häst ballar ur mentalt och ser spöken om jag rider 6 dagar i veckan, lite tvärt emot många andra, men så är han inte den heta typen.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
935
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka