Har du slides på din häst?

P

Pargos

Hur många av er som tränar/tävlar reining har slideskor på era hästar?
Har du alltid slides eller bara vissa perioder?
Nyfiken i en strut är man, kul att höra hur andra gör! :D

Sv: Har du slides på din häst?

Jag har slidingskor på mina tävlingshästar under tävlings säsongen sen åker de av under vintern och vanliga skor på./Petra

Låter bra tycker jag! Fler därute som gör på samma eller annat sätt?

Jag har också bara slideskor under tävlingssäsongen och efter sista tävlingen byter jag till vanliga skor igen. Benen måste vila... När man har slides på så låter hovslagaren tån bli längre och det är inte bra för hästen att gå med för länge. Dessutom blir det väldigt halt för hästen att ha slides på under höst och vinter och risken att den skadar sig ökar.

Jag gör precis som Petra om inte hästen har väldigt bra hovar och bara ska ridas lite sporadiskt, då tar jag gärna av skorna helt ett par månader så slipper hästarna snöklumpar i hovarna också

/Malin

Vad skönt att höra! Jag har nämligen fått höra av vissa att det är fel att ha slides bara ibland för då vet inte hästen när det är halt och inte, och överrumplas. Medan andra har sagt att det går hur bra som helst!

Mina hästar är ute i hagar på dagarna och jag vet inte om jag skulle vilja gå ut i det här vädret med slides, ingen som får för sig att köra med slicks på bilen i snö väl ;)

Malin

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 912
Senast: Kajsalisa
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka