Bukefalos 28 år!

Handla mat hemifrån

Crianza

Trådstartare
Jag har sett trådar genom åren som handlat om att beställa matkassar, men jag tänkte mer vanlig mathandling men online. Att kunna sitta på söndags eller måndagskvällen och beställa veckans matvaror för hemkörning. Någon som testat det? Har sett några företag (Matvaran (ica), Mathem och Cooponline.
Hur har det fungerat? Fräscha varor? Mejerivaror med kort eller lång datum kvar?

Tänkte att då blir jag kanske ordentligare med att göra en matmeny för veckan och impulsköper inte på samma sätt efter jobbet (när jag egentligen bara ska in och handla ett paket mjölk t.ex.) Samt att det kan bli lite bättre näringsmässigt, då jag tänker till före och inte handlar det som jag tycker är godast när jag är vrålhungrig efter jobbet :o.
 
Sv: Handla mat hemifrån

Jag har beställt en kasse från Ica en gång, även om det var ca två år sedan (så kommer inte ihåg allt) men det var en välfylld kasse med bra råvaror och en lapp med recept man kunde göra med alla råvaror. Det är ett enkelt och smidigt sätt, dock så kan det vara svårt om du är allergisk eller så, så dubbelkolla alltid veckans kasse innan du beställer den. Det brukar vad jag förstår det som inte vara några korta datum på några varor :)
 
Sv: Handla mat hemifrån

Fräscha varor? Mejerivaror med kort eller lång datum kvar?


Just dom bitarna gör att jag skulle vara mycket tveksam att beställa hem en matkasse från min lokale ICA-handlare.

I affären ser ju ICA-handlaren till att 4-dagar gamla bröd läggs framför de dagsfärska. Likadant är det i mejeriavdelningen. Taskigt datum på filmjölken längst fram, men grävar man lite så är det bättre datum längre bak.

För att inte tala om frukt och grönt. Där finns det ju ofta halvruttna exemplar av det mesta.

Skulle denna ICA-handlare själv få packa en matkasse till mig så är jag rätt övertygad att jag inte får dagsfärskt bröd m.m. Det lär bli som i affären där man försöker få folk att plocka de gamla varorna först.
 
Sv: Handla mat hemifrån

Jag tycker det är precis lika lätt att impulshandla när man handlar på nätet! "Jag ska bara kolla sortimentet" och så är man där och surfar i de där kategorierna man egentligen inte alls ska köpa något från :D

Jag själv har bara köpt från sidor som säljer matkassar och grönsakslådor, men dessa säljer också tilläggsvaror vilket jag brukar utnyttja. Har i princip alltid fått jättefina varor. Svärfar har köpt mat på nätet från Coop och har varit väldigt nöjd med det, i alla fall tills hans barn fick honom att inse hur pass mycket dyrare priserna är på nätet...
 
Sv: Handla mat hemifrån

Tänkte att då blir jag kanske ordentligare med att göra en matmeny för veckan och impulsköper inte på samma sätt efter jobbet (när jag egentligen bara ska in och handla ett paket mjölk t.ex.) Samt att det kan bli lite bättre näringsmässigt, då jag tänker till före och inte handlar det som jag tycker är godast när jag är vrålhungrig efter jobbet :o.

Ett alternativ för att komma på bukt med dessa problem (om det inte skulle fungera att beställa mat online) är ju att göra samma sak (planera och skriva matlista för veckan) men helt enkelt handla den planerade maten för veckan på t.ex. söndagen eller måndagen (när du är mätt och belåten så du inte faller för frestelser). Som en storhandling en gång i veckan. Så gör vi och det är så himla skönt att ha allting handlat och planerat.
 
Sv: Handla mat hemifrån

Hur har det fungerat? Fräscha varor? Mejerivaror med kort eller lång datum kvar?

Vi har handlat på Coop online många gånger. Började för ung ett år sedan när maken brutit nyckelbenet + flera revben. (I o m att jag har kronisk värk - där händerna är allra värst är det han som annars brukar bära hem våra matkassar.)

Vår erfarenhet är att det funkar MKT bra! Snabbt och smidigt att beställa hemma vid datorn. MKT fräscha varor och långt datum på mejerivarorna. Om det varit några tveksamheter när de plockar ihop varorna så har de dessutom alltid ringt. Vårt intryck är att de verkligen anstränger sig för att visa upp sig från sin bästa sida genom att skicka riktigt fina varor. De plockar dessutom ute på lagret, så grönsakerna har t ex aldrig legat ute i butiken utan hela tiden förvarats i optimal temperatur och inga kunder har heller hunnit klämma på dem. Så de grönsaker vi fått när vi handlat online har alltid hållit sig fräscha extra länge hemma hos oss!
 
Sv: Handla mat hemifrån

Jag har provat både Ica och Coop. Ica var smidigt att beställa ifrån, jag fick allt jag beställde, eller den ersättningsvara som motsvarade. (man får kryssa i om de får byta ut om nåt är slut) leveransen kom på utsatt tid, jag fick kassarna inburna i hallen. Däremot var jag inte riktigt nöjd med alla grönsaker, vitkålen hade sett bättre dagar och nån av morötterna var mosig. Alla förpackningar var lite tillknölade efter ovarsam hantering och allt var packat i plastpåsar i stället för papper.... vilket självklart bidrar till att de är svårare att stuva i lastbilen. De senare grejerna rapporterade jag till butiken i fråga (en lokal butik) och de tog tacksamt emot kritiken och skulle se över den. Lite dyr utkörningskostnad- 125 kr. Där får man ju väga emot egen bensin, tid, och framför allt hur mycket värk man slipper när man inte behöver gå där o handla, bära osv.

Coop- Smidig hemsida, lätt att beställa. MÅNGA erbjudanden, ofta fri frakt på fredagar osv. Sånt gillar jag. Fick samtal med frågan om jag kunde ta emot leveransen tidigare än utsatt tid, då de hade betat av många hem redan på morgonen, o det gjorde inte mig nåt alls. Varorna uppburna till loftgången, hade säkert fått in dem i hallen om jag haft plats (vi höll på med en liten renovering, så hallen var full med möbler och kartonger) bra packat i papperskassar. Frysvarorna inpackade i kolsyreis så de höll kylan (dessutom kul att leka med efter de åkt ;) ) allt var med, o lite mindre knöligt än icas förpackningar. Även här lämnade jag omdöme till butiken och fick som tack en fri frakt att nyttja vid nästa köp. De har i allmänhet billigare frakt, 75 kr tror jag den ligger på. Har alltid handlat på fria dagar, vilket de har nån gång i månaden. Ofta fraktfri fredag tex.

Som jag skrev så var det några grönsaker från ica som inte höll måttet, i övrigt bra datum på alla varor. På coop var det inget som var mosigt, alla grönsakerna såg ut att var plockade direkt från pall, utan märken på äpplen, osv. Där kunde man även fylla i på övrigt, som jag tex vill ha riktigt gröna bananer, och det fick jag. Man kan ha önskemål och så. Det gillar jag.

Slutsats- jag är väldigt nöjd =) Spar tid, energi, och smärtstillande. Man behöver bara ligga i soffan o beställa på laptopen, o sen packa upp allt. Man fick skriva på vid dörren o summan drogs från kontot efter det. Smidigt :)
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 920
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp