Halt men syns/känns inget?

evis

Trådstartare
Kanske har ni några idéer här på buke.
Fick hem mitt "Lojsta-föl" i måndags och släppte ihop honom med de andra på tisdagen. Det var lite tumult men gick ändå relativt bra. Men sedan på onsdag morgon - mellan det att jag släppt ut dem och 3 timmar senare, så har han gjort illa sej på något sätt. Tydligt halt på vänster fram när han skrittar och när han stod stilla försökte han avlasta rätt ordentligt - höll upp benet eller ställde fram det.

Nåväl, veterinär var ut på torsdag.
Han är halt och vill inte stödja på benet, men varken jag eller veterinären kan känna något "fel". Varken värme, svullnad, puls, inget sår, eller ömhet (svårt att avgöra då han ju var så ohanterad - halv-vild liksom). Veterinären klämde och kände precis överallt, hovarna, senor, leder, plus uppe i bogen, kunde inte känna något konstigt. Men halt är han.

Han fick en spruta av veterinären, jag var ej med så jag vet inte vad det var men jag antar det är typ smärtstillande/antiinflammatoriskt av något slag. Fick stå inne hela torsdagen och sedan dess har han stått i en egen liten hage. Stödbandage sedan i torsdags.

Han är fortfarande halt och stödjer inte helt hundra på vänster fram när han står stilla. Ibland står han som vanligt men ibland avlastar han genom att ställa fram benet.

Kan fortfarande inte känna varken värme, svullnad eller något annat "konstigt".

Var han fortfarande halt i dag/imorgonbitti skulle vi ringa veterinären igen och eventuellt få komma in till kliniken med honom.
Fast jag undrar jag om det säger så mycket med röntgen av en sån liten (russföl) med alla tillväxtzoner etc?

VAD kan det vara???
Någon som varit med om liknande?

Sv: Halt men syns/känns inget?

Vet ju inte riktigt vad ni kollade men jag har haft liknade hältor två gånger. En gången på en vuxen häst då fanns felet i hoven och var svårt att upptäcka för hästen kände bara av det vid belastning.
Andra gången var det unghingst som lekt i hagen och troligen fastnat med sitt ena framben på ryggen av en annan häst med någon typ av sträckning eller bristning som följd. Här kunde ingen hitta orsaken förrän han var frisk och ute och lekte i hagen igen och gjorde om samma sak igen, med ny hälta som följd.

Kolla uppe på bogbladen i mankregionen. Kan var en skada där vilket tyvärr många veterinärer missar.
Är hältan sådan att han inte nickar på vanligt vis utan mer som att hela ena sidan dras ihop när dåliga benet sätts ner, dvs hals och huvud dras bakåt i sidled.

Det är så grymt svårt att kolla på hans kropp tycker jag då större delen av hästen består av päls (tjock fårullspäls, jag undrar nästan om det är ett gutefår jag fått hem och inte ett gotlandsruss ;) ). Han är ju väldigt muskeltunn dessutom, och liten :crazy:
Jag känner inget konstigt däruppe, men som sagt - det är svårt att känna! Jag var tyvärr inte med när veterinären var här men hon ska ha stått över honom och klämt, lyft framben och känt samtidigt på bogblad + manke, så jag tror hon var ganska noga.

Han kan ha blivit "översprungen", den stora valacken roade sej lite med att springa och "valla" honom och bita i bakbenen och frambenen eller över ryggen, och han var nästan ner på knä en gång när jag såg dem - och har han blivit översprungen känns det ju troligt att det kan ha hänt något vid bog/manke.

Han nickar nog på ett ganska typiskt sätt tror jag. När han ska belasta vänster fram så tvärnickar han till mer eller mindre mycket i huvud/hals/framdel, just när han sätter ner frambenet.

men stackars liten!! :crazy: åk in på klinik och kolla upp riktigt grundligt du...nog borde det gå att se om något är av/sprickor iallafall på röntgen! (men förhoppninsvis är det inte så allvarligt!)
men kände vet. under fötterna på den lille? det är inte så att han har klivit på nått "knöggel" och fått en hovböld?

Jag var tyvärr inte med när veterinären var här så jag kan inte redogöra helt för vad hon gjorde. Men hon ska till exempel ha klämt ihop ballarna och det ömmade han inte för (ingen hovbensfraktur i alla fall???). Reagerar inte på tryck på sulan av visitertång. Ingen onormal värme i hoven, kan inte heller känna onormal puls.

Tilläggas bör att han har ganska långa hovar (helt oskötta av "manshand") och flyttade från ett "mjukt" gotland till ett stelfruset Norrland.
Vet ej om det kan vara typ hovböld?

Den som fick nån sorts sträckning/bristning - hur länge tog det innan han blev frisk (och vad gjorde den fram till det - egen hage?) och blev det samma hälta igen nästa gång? Blev den bra efter den gången?

Jag får höra vad veterinären säger. Men klinikbesök blir det förstås om han inte blir bättre.
Jo, veterinären kollade under fossingarna och det gör ju jag med. Kan inte se något tecken på hovböld, å andra sidan har jag aldrig haft någon hovböld på någon av mina egna hästar (peppar, peppar) så jag vet väl inte vad jag ska kolla efter.
Men det är ju en av de mer troliga orsakerna ändå??

Undrar hur det är med försäkringen, jag försäkrade honom i tisdags - 9 dagar innan den gäller för sjukdom men gäller ju för olycksfall på en gång. Räknas sånt här som olycksfall?

Han kan ha blivit "översprungen", den stora valacken roade sej lite med att springa och "valla" honom och bita i bakbenen och frambenen eller över ryggen, och han var nästan ner på knä en gång när jag såg dem -
Men, oj, så trist!
Är han så klen som du säger så låter det som om det blev lite för mycket för honom att kolla i lag med Flingo. Han leker så våldsamt och brukar inte ge sig, utan ska ha ner dom på knä och det är jättejobbigt även för en musklad stark häst, fråga Rikkan.....

Skriv mer så att vi får höra hur det går för er...:smirk:

hum..ja det är ju ingen sjukdom! så då borde det räknas som olycksfall..

när jag hade nyförsäkrat hunden så stoppade hon i sej en massa kycklingben, och blev sjuuuuuk :crazy: då ringde jag och frågade på A**ia och dom så "ja, det var ju inte direkt meningen att hon skulle äta kycklingbenen, så det är ju en olycka" :confused: :D

ojoj, jag kanske ska ta och försäkra min rackare också!! :o

Jag har precis samma problem just nu!!
Min häst visade hälta igår på vä. bak. Han haltar mycket och vill itne stödja på benet. Ingen svullnad, ingen ömhet, ingen värme. En kompis kände på benet och kunde känna liiite liiite värme på insidan av benet nere vid kotan, men inget märkbart precis..
Har klämt på hela rumpan och låret och där finns ingen ömhet heller.
Hoven är inte varm och han reagerar inte när man trycker på sulan.
Tryckte på ballarna också och då reagerade han lite lite grann, men det kunde ju lika gärna vart att han tyckte det var lite obehagligt bara, eftersom han tycker det är lite jobbigt när man håller på med bakbenen för mycket.

Men ändå är haststackarn halt! Och dessutom ganska mycket. Ska ringa vet. imorgon, men är det nån som kanske har en fudnering på vad det kan vara?

(sorry om jag stal tråden lite grann:p )

Jo, precis, det blev nog för mycket. Flingan ÄR superduktig med den lille och verkar bry sej mycket om honom, nu står han i en liten hage bredvid deras och Flingan pratar och hummar och försöker klia på honom över staketet. Och när vi släppte ihop dem så tog Fling omedelbart "hand om" lillkillen och lotsade honom runt hagen.
Men just som du säger så leker han ganska våldsamt och den lille var nog alldeles för svag :crazy: - jag tänker ju bara på hur Rigo busar tillbaka men det var lite dumt att jämföra Rigo med den lille russkillen, Rigo är ju liksom dubbelt så stor och bra mycket starkare och är fostrad i det där sedan vecka 3 ;).
Ibland är man inte så himla klartänkt *gah*

Det första jag tänkte på var hovbensfraktur. Kan ju vara mindre eller större, ibland syns det endast på röntgen. De kan vara klura, ingen värme eller svullnad osv.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka