Halt häst, vad gör man??

R

red_devil

pållan hade vart seg att rida några dagar, sen när jag skulle värma inför hoppträningen i tors så haltade hon...spec i galoppen, hon "droppa ner" när hon skulle sätta i vänster fram... :(

och nu har hon bara gått i hagen ett par dagar.
när ska man kontakta veterinär, eller e d klinik deräkt?? :confused:

oftast brukar ju hälta synas mest i trav, men det syntes mer i galloppen, varför??

Sv: Halt häst, vad gör man??

Varför det syntes mer i galoppen kan jag inte svara på men jag skulle åkt till klinik om hästen inte är bra efter två veckors vila. Beror lite på hur kraftigt den haltar. Är den jättehalt (då brukar det även synas i skritt) skulle jag ta ut en veterinär och kanske en hovis som kan kolla efter hovböld.

Har hästen aldrig gjort så förut? Hade du samma utrustning som vanligt eller hade du bytt något?

Kotledsinflammation kanske ?! Mycket mycket vanligt. Åk in och kolla tycker jag. Min fd gamling hade kotledsinflammation på båda fram, men var absolut inte halt utan hon ville hux flux inte fatta höger galopp...och när man väl fick henne i den galoppen så bytte hon på en gång. Hade jag varit ouppmärksam och ansett hon bara *dummat* sig så vette tusan hur det gått. Så var mycket uppmärksam när hästen ändrar någonting i sitt vardagliga beteende...när man rider då alltså. MAn kan vinna mycket på att bara gå på magkänslan, behöver alls inte synas i form av hälta...som min pålle då..bara vägra fatta en galopp.

jag ska snart upp till stallet o se hur hon mår idag, men jag har mina funderingar på kotledsinflamation...
hon har gallor på båda fram som är hårda och sitter vid kotorna och hon är välldigt fram och tillbaka när man rider, ena dagen går högergalopp bra, o nästa dag tvärtom. så hon kanske går o avlastar ett ben i taget o sen byter..??

men däremot för cA 3 veckor sen så bad jag hovis att sätta på henne större skor, (jag tyckte hon var trångskodd och bruten vinkel på hoven) men d var ju min åsikt, värt o prova men det kanske var fel, hon kanske belv halt för d?? hon har ganska knasiga hovar så d e svårt o få bra tillpassade skor...

men men, jag ringer klinik o morn!!

=/

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 798
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka