Halt häst, igen. *långt*

Evergreen

Trådstartare
Sjukdomshistoria:

Vi köpte henne Juni-03, då var hon precis nybehandlad i h.bak, gick igenom 2:a veterinärbesiktningen u.a. (Dumt att köpa en häst som varit halt, det vet jag nu, men vi var förälskade! Och enligt veterinären skulle det inte vara någon fara.)

Reds hela sommaren & hösten. Vilade från December-Början av Februari. sattes igång långsamt, var fullt igång igen i slutet av Mars, tränade en del och hon gick bättre än någonsin!
I slutet av Maj började hon kännas ofräsch, varm i vänster fram. Tog det lugnt över sommaren och hon kändes lite bättre! Tog ut en veterinär i slutet av Juni som böjde henne och då var hon halt bägge fram.
Åkte in på klinik, blev ordinerade Butta 10 dagar och sedan skulle vi rida igång henne igen.
Hon fick massage, massören upptäckte spänningar i bog och ömhet i bakknäna.
Tog det lugnt under hösten, skrittade/travade lite ute i skogen, och hon fick massage/ultraljudsbehandlingar var 3:e vecka.
Blev inte bättre i bakknäna så vi åkte in på klinik igen, där hon böjdes och var halt runt om... Röntgades och en lätt förslitning i höger bakhas upptäcktes.
Blev behandlad med kortison på 6 ställen (kotorna fram, haserna/knäna bak) Fick hagvila 3 veckor, och vid återbesöket på kliniken var hon ohalt.
Skrittade henne 4 veckor, sen började vi trava så smått under några veckor. Hade precis tagit den första galoppfattningen, sen fick hon vila Januari/Februari(p.ga motivatinsbrist från min sida), sen började jag skritta henne så smått igen...Och har så gjort fram tills idag då vi hade veterinären ute igen. Vi har nämligen tänkt lite på att försöka triangelmärka henne.

Resultatet:
Halt bägge fram (kotan på ena, knäet på andra)
Bak: Höger kota/has och vänster knä...

Ska nu behandlas med Cartrophen var 6:e dag, sen ska hon kollas upp igen. Är hon fortfarande halt då, döms hon antagligen ut.

Vad tror ni?
Vet att hon inte kommer hålla för ngn speciell ridning... Men jag hoppas såklart att hon kan hålla för att skrittas lite lättare!
Gör hon inte det måste vi nog tyvärr ta bort henne, eftersom hon inte är en sån häst som trivs med att bara gå i hage.

Tror ni man kan få henne triangelmärkt?

Någon som har några erfarenheter av Cartrophen?

Sv: Halt häst, igen. *långt*

Min dam har fått 3 sprutor Cartophen, med 7 dagars mellanrum mellan sprutorna. Hennes historia är i korthet att hon vurpade i hagen dec 04, fick muskelskada i bakdelen (konstaterad av hemmavet strax efter vurpan). Vila, vänta värme. Inte spec mkt bättre, trots equiatrikerbesök etc. Så in på klinik i slutet på jan 05. Halt bägge bak, öm i musklerna på bakdelen. 10 dagar finadyne.

In klinik igen feb 05, bättre musklerna, men halt bägge bak, hältan satt i knälederna. behandlad med två sorters kortison samt tuppkam i bägge knälederna.

I mars 05 bättre men lite kvarstående ledreaktion höger bakknä. Fick då Cartophen. Blev SUVERÄNT fräsch av det. Det firade hon med att trampa av sig en sko på ett våldsamt sätt och få ett fult balltramp och bli halt. Och få en ledreaktion lågt VF *sucka* Den har vi försökt vänta ut men icke då så nästa besök ä 9 maj då vi ska bedöva bort hältan så vi ser var den kommer ifrån och antagligen behandla. Igen. TYVÄRR (Hästen är bara två år, det som är det jävliga i kråksången).

Men Cartophen gjorde STOR skillnad här, och vet andra som använt det på hästar med reaktioner efter gamla pålagringar etc som fått SUVERÄNA resultat (och benämner det mirakelmedicin).

Sen, med en häst med alla möjliga och omöjliga ledreaktioner även efter vila, som visade sig ha erlichios och blev helt återställd efter erlichiosbehandling (efter 9 månaders jojjande in och ut på klinik med diverse ledinflammationer) så undrar jag om borreliios och erlichiosprov är taget? ANnars skulle jag ta det innan hon döms ut.

Tack för svaret.

Hon har haft erlichia en gång faktiskt... För ca. 4 år sedan, innan jag ägde henne.
Frågade veterinären om det eftersom jag vet att det kan sätta sig på lederna men han trodde inte att just denna hältan berodde på det... & vore det erlichian som "blommat upp" igen så sa han att hon borde vara eller ha varit hängig och allmänt "sjuk" någongång, men hon är väldigt pigg och vaken annars.
Men visst, självklart värt att kolla upp det ändån!

Tänkte också på erlichias...

På min vandrade det runt i alla benen, hon var halt (ledinflammationer)både högt och lågt, och det vandrade även runt i resten av kroppen. Muskelöm på olika ställen varje vecka i stort sett.
Hon behandlades och behandlades i både ben och rygg, men trots det plus att hon hade hagvila och ibland endast 20 minuters skritt/dag (fick lov av vet. vissa veckor när hon var lite bättre), så blev hon inte bra. Behandlade man en led i ett ben, så var hon halt eller hade ont i kroppen nån annanstans 1 vecka senare :crazy:

Veterinärerna (7 st totalt, 11 månader höll vi på) ville INTE tro erlichias just för att hon INTE hade gulgröna slemhinnor och feber!
De ville inte ens ta blodprov på min häst!

För att göra en lång historia kort - efter 11 månader fick jag blodprov taget som visade 1:160,positivt erlichias.Hon fick behandling med engemycin, och se där - hältorna och det kroppsonda försvann inom kort!

Veterinärerna trodde som sagt inte riktigt på erlichias, men det skiter jag lite i, behandlingen gjorde susen och det är det som räknas :D

Senast ändrad av en moderator:

Evergreen skrev:
Frågade veterinären om det eftersom jag vet att det kan sätta sig på lederna men han trodde inte att just denna hältan berodde på det... & vore det erlichian som "blommat upp" igen så sa han att hon borde vara eller ha varit hängig och allmänt "sjuk"

Min ponny har haft bekymmer av ehrlichios sedan sommaren 2000. Han behandlades med tetracykliner 2 ggr sommaren 01 och sedan dess så har vi kämpat på mot sviterna av denna trista "sjukdom".

Han har under de senaste åren inte vart varken hängig eller haft feber, faktum är att han inte har vart det sedan de allra första symptomen år 2000.

Hans problem vandrar runt på diverse ställen. Bogstelhet, varma kotor fram, ena kotan varm andra normal, stelhet i bägge framknäna osv. Det varierar vart det sätter sig, men inte är han hängig för det, han är som vanligt den glada lilla skit som han alltid är. Brallar, busar och härjar i hagen nästan för jämnan. Man kan inte tro att han är sjuk då inte.

Just nu så har han hämtat sig från en rejäl vrickning som han tyvärr busade till sig i hagen i november, var halt ända tills mars av den och tyvärr så har den jobbiga stelheten i bogarna kommit tillbaka efter vrickningen.

Innan den så var vi faktiskt igång och travade små korta bitar och han var helt fräsch i skritten. Detta hade vi kämpat så otroligt för och därför kändes det jobbigt när han drog på sig vrickningen och blev halt. Då var jag nära att ge upp hoppet om att en dag få en "sittbar" promenadhäst.

Men någonstans så finns ju det där lilla hoppet kvar inom en och vi fortsatte vår kamp. Nu är vi ju då tillbaka på ruta ett igen. Ska köra samma schema som jag hade sist. Ett väl avvägt upplägg i långsam takt. Det funkade förut och det SKA funka igen.

Det tog ju från november 02 till sommaren 04 att få honom skrittbar med ryttare.

Just nu är han stel i bogarna på morgonen och helt ok vid intag efter en hel dag i hagen med mycket rötter och backar där han måste lyfta på fossingarna när han går och på så sätt röra på sig.

Ska väl tillägga att om han inte hade vart så full av livsglädje och bus i hagen och i hanteringen så hade jag förmodligen valt att ta bort honom för länge sedan. Men så länge han är pigg och glad och inte mår dåligt så ser jag ingen anledning att ta bort honom. Jag har tiden att vänta ut detta elände, så länge han har en bra livskvalité.

Med detta så vill jag få sagt att det är inte alls säkert att dom är hängiga och har feber för att det ska vara sviter av ehrlichia!

Oj så lång tid det har tagit :cry: stackars er!

Jag har nog oxå detta att vänta då min har varit sjuk i Erlischios sedan i sept. och hon har ont lite var stans fast vi masserar & masserar så det mesta är borta fast vissa dagar är det ont på ett nytt ställe för att sedan vara tillbaka på onda 1 :cry:

Hon är piggheten själv nu men några trötthetsperioder nån gång ibland om hon gått ute för länge.

Hoppas att din blir frisk nu!!

Snabbt svar bara, hinner inte skriva mer nu.

Min fick sin feber etc av erlichiasen i samband med en ful infektion av spiktramp, så vi förstod inte då attd et var det (i efterhand har vi lagt ihop 1 plus 1 dock). Det var dock bara någradagar han hade hög feber, och hade han varit frisk i övrigt och gått på bete t ex så hade det faktiskt gått att missa febertoppen..

Iaf, hästen kom in i maj efter tre månader vila, varav två helt på box för spiktrampet. Han kom in för han kändes liiiiiiiite loj vid igångsättning. Visade ingen hälta initialt varken på löparhången, vid ridprov, vid longering på hårt och mjukt underlag. Men när vi böjde var han halt, och det rejält, på tre ben, fem leder. Inga räöntgenförändringar i någon av lederna han reagerade på.

Sen jojjade vi in och ut på kliniken till oktober utan resultat. Hästen blev sämre och sämre men det var inte på förrän på hösten han blev loj och hängig, personlighesförändrad, gick ner i vikt etc. Jag TVINGADE dem att ta B/E-prov, titer 1:160. Vet vägrade gå med på att hans problem berodde på erlichios.

Jag bytte klinik, berättade historien och kom bara halvvägs innan veterinären började 'fylla i' med saker som 'och så har han haft ont i ryggen va? Varit seg? Gått ner i vikt? Hältan har vanbdrat?'. Enligt den vet skolboksexempel på icke akut erlichios.

Hästen kom in, behandlades med engemycin i fem dagar och hem kom en helt ny häst, haltfri, glad och pigg och sitt vanliga jag. Vi har aldrig tittat bakåt ang erlichiosen sen dess.

Men om jag INTE bråkat och tjatat och stått på mig så hade hans lutat utdömd på klinik ett för sina ledinflammationer.

veterinärerna på klinik 2 trodde förresten inte att han skulle bli helt återställd i lederna eftersom han gått så länge med det obehandlat. De var MYCKET förvånade när han ett år efter behandling var UA rakt igenom..

Evergreen skrev:
Tack för svaret.

Frågade veterinären om det eftersom jag vet att det kan sätta sig på lederna men han trodde inte att just denna hältan berodde på det... & vore det erlichian som "blommat upp" igen så sa han att hon borde vara eller ha varit hängig och allmänt "sjuk" någongång, men hon är väldigt pigg och vaken annars.
Men visst, självklart värt att kolla upp det ändån!

Dom Misstänkte erlichia på Missy även om inte hon har eller är loj.
Men nu vissa proverna att hon inte hade det och att dom "vandrande" hältorna måste koma någon annan stanns ifrån :crazy:
Min vet sa att dom behöver inte alls bli trötta och hängiga av det.
Så det är värt att ta ett blodprov.
ör detär ju en sån enkel grej.

Senast ändrad av en moderator:

Har du oxå drabbats av att Vet. inte tror att det beror på Erlischios :mad:
Samma hände mig med Vet. nr.1, Var inte sjuk pga E sa han, hon hade titarar på 1.380, var loj, apatisk och ramlade ihop flera ggr per dag.
Hon hade ingen feber & åt med god aptit.
Vet.nr 2 sa att detta måste behandlas eftersom hon var så dålig och det berodde på E och kunde inte fatta att Vet. nr, 1 INTE behandlade i första stadiet :confused:

Varför har Vet. så olika uppfattningar om E & titrarnas värde :confused: :confused:

mysko skrev:
Har du oxå drabbats av att Vet. inte tror att det beror på Erlischios :mad:
Samma hände mig med Vet. nr.1, Var inte sjuk pga E sa han, hon hade titarar på 1.380, var loj, apatisk och ramlade ihop flera ggr per dag.
Hon hade ingen feber & åt med god aptit.
Vet.nr 2 sa att detta måste behandlas eftersom hon var så dålig och det berodde på E och kunde inte fatta att Vet. nr, 1 INTE behandlade i första stadiet :confused:

Varför har Vet. så olika uppfattningar om E & titrarnas värde :confused: :confused:

Problemet är att icke-akut erlichios är en OTROLIGT omtvistad diagnos på häst, och SLU (där våra veterinärer utbildas) iaf 2001 hade åsikten att icke-akut erlichios INTE existerar på häst.

Jag tvingade ju till mig ett B/E-prov. Ringde vet för att få svaret och vile ha exakt titer för att kunna ringa annan klinik. Här kommer ett sammandrag av samtalet, A = Alexandra, V = Vet

V: Ja provsvaren har kommit och det finns inga tecken på B eller E.
A: Inga titrar alls alltså?
V: Nja, han HAR HAFT erlichios men har han det inte nu
A: Vad var titrarna då?
V: Ja det var noll för Borrelia, och låga för E men det visar bara att han har HAFT det och inget han har problem med nu
A: Vad var titern för E då?
V: Jaaa... *dröjer på svaret* Han har ju en titerstegring men..
A: VAd var titern? *börjar bli irriterad*
V: Alltså, det är inte erlichios som orsakar hästens problem
A: VAD VAR TITERN?
V: Jaaa... han har ju 1:160, men han HAR INGA SYMPTOM (ehh???)
A: Inga symptom? Han har ju ledinflammationer överallt, är kort och markbunden, har balansproblem, går ner i vikt och är apatisk och personlighetsförändrad?
V: Ja men det beror inte på erlichios utan han är bara obalanserad, och så rör sig araber sådär (sådär = som en stelopererad ko, framtung, flack, markbunden och extremt kort).
A: Jaha, och böjprovsreaktionerna?
V: De är inget att bry sig om.
A: Jaha, men ska man inte ta ett parprov iaf ang E?
V: Nej,d et är helt onödigt
A: Men om jag vill ha honom behandlad då?
V: Nej, det finns ingen anledning att behandla, det är uteslutet.

Jag ringer försäkringsbolaget och säger som det är, försäkringsbolaget säger BEHANDLA, vi betalar! och tillägger att d ehört SÅ många olika symptom på E så de anser att man SKA behandla om du har symptom som inte kan förklaras med annat och positivt svar. De kräver inte ens parprov.

Ringer annan klinik, där de tycker att hade jag varit hos dem direkt hade hästen behandlats för länge sen, att det är självklart att hästen ska behandlas och jag är välkommen in dagen efter. Och att han har klassiska symptom.

Hästen behandlas som sagt och blir helt bra. Han var 1 grad halt på lågt böjprov på alla fyra benen när han kom in, och böjöm. Han var UA på böjprov, rörde sig som vanligt men en aning stel och hade gått upp under klinikvistelsen och ffa var han glad och busig igen och glimten i ögat var tillbaka. Efter en vecka på kortisontabletter gav sig stelheten med.

Men det är soms agt en OTROLIGT omtvistad diagnos, men jag brukar säga att 'jag vet inte om det var erlichios eller galopperande djungelsjuka, jag skiter i vilket, han blev bra av behandling och det var det eller utdömning'.

Sen, man ska egentligen ta parprov, två prov med ca 2 veckors mellanrum, där prov nummer två ska visa på MER än en FÖRDUBBLING av titern för att infektionen ska anses som aktiv. Den måste vara aktiv för att vara behandlingsbar. Kliniken som behandlade min ansåg dock att med så KLARA symptom, som trots lång tid och annan behandling inte svarat, och med en positiv titer (om än inte skyhög) var det inget snack om saken ang behandling och ingen anledning att ta parprov.

Fladde skrev:
Dom Misstänkte erlichia på Missy även om inte hon har eller är loj.
Men nu vissa proverna att hon inte hade det och att dom "vandrande" hältorna måste koma någon annan stanns ifrån :crazy:
Min vet sa att dom behöver inte alls bli trötta och hängiga av det.
Så det är värt att ta ett blodprov.
ör detär ju en sån enkel grej.

Har läst om din hästs problem och jag undrar om det togs 2 prov på din häst?

Enligt de veterinärer jag hade som hjälp till min ponny så skulle det tas 2 prover med ett kort mellanrum. För proverna kan visa på att de inte har titrar att tala om det ena provet för att i det nästa visa på ett riktigt solklart ehrlichiosfall!

Varför de olika proverna kan visa så olika vet jag inte, någon annan kanske kan tala om det?! Har fått det föklarat förut när vi var på Ultuna men minns inte direkt vad som sades.

OM det inte togs dessa 2 prov så kanske det vore läge att ge det en chans till..

Grängesberg skrev:
Har läst om din hästs problem och jag undrar om det togs 2 prov på din häst?

Enligt de veterinärer jag hade som hjälp till min ponny så skulle det tas 2 prover med ett kort mellanrum. För proverna kan visa på att de inte har titrar att tala om det ena provet för att i det nästa visa på ett riktigt solklart ehrlichiosfall!

Varför de olika proverna kan visa så olika vet jag inte, någon annan kanske kan tala om det?! Har fått det föklarat förut när vi var på Ultuna men minns inte direkt vad som sades.

OM det inte togs dessa 2 prov så kanske det vore läge att ge det en chans till..

Dom tog bara ett tror jag :crazy:
Eller vänta.

Den 17 febuarri togs Borrelia och Ehrlichia serologisskt.
Sen den 14 mars står det i fakturan Laboratoretest och det vet jag inte vad det var :crazy: :confused:

Men jag ska självklart fråga på Måndag..

Okej... Kommer nog höra med veterinären ang. blodprov nästa gång han är här. Värt att kolla upp.

Den största anledningen till att vi inte misstänkte erlichian var att jag/vi nästan är övertygade att hältorna kommer bakifrån(förslitningen) Men det kan ju vara både och.

Tack.
Vad brukar du använda dig av för veterinär?
PM:a gärna... Skulle vara kul att veta.

Usch, det där lät inte alls kul!

Min har inte haft så mycket problem just muskelmässigt... Lite spänningar i bogen "bara", fast dom kom nog från tiden hon gick med felanpassad bomsadel.

Ojsan, upptäckte att jag svarat lite fel!
Det första svaret ska vara till alexandra, & detta till Grängesberg... *trött*

Senast ändrad:

Usch vad tråkigt att höra :( :(
hm du vet ju vad jag tycker om kliniken du varit på... jag skulle inte lita på hälften av deras diagnoser om jag får vara lite hård. Sätta en häst på butta 10 dgr som är halt båda fram och sedan säga rid igång är för mig totalt vansinne, men så gör de väldigt ofta har iaf jag hört. *skakar på huvudet*
Deras röntgenbilder är också av såpass dålig kvalitet att andra kliniken jag besökt bara skakade på huvudet när jag tog med gamla röntgenbilder från dem "hur kan de se nåt alls på dessa??" Jag tycker SYND om personalen som inte får arbeta med bättre utrustning. Jag kan mycket väl ha fel, men om detta var min häst hade jag inte i mitt hjärta kunnat LITA på att deras bedömning av förslitningen i bakhasen faktiskt är helt korrekt.

Hur många gånger har hon blivit behandlat bak? Var hon helt absolut ren bak på det återbesöket innan du skrittade 4 veckor?

Hoppas verkligen nya behandlingen ska göra susen för henne!
Ni låter så väldigt måna om er häst, du och din familj och jag förstår om ni ger upp om denna behandlingen inte hjälper, men ha i baktanken att ni kanske inte verkligen hittat roten till allt hennes onda? Tycker du att du fått en utredning av henne som verkligen förklarat ORSAKEN, inte symptomen? Nu är det ju verkligen inte lätt att vara veterinär och alltid kunna hitta grundorsaken, men ibland saknas tillräckligt bra utrustning och ibland även vilja och envishet...

:( Jag tycker verkligen inte om att tala illa om dem härinne egentligen, men jag är så grymt besviken efter det stora antalet hästägare jag talat med som fått fel diagnos, utdömda hästar, för hastiga och slarviga utredningar. De är säkert duktiga i grund och botten, men JAG tycker det går för fort och som sagt, för dålig utrustning.

Men förhoppningsvis har du en riktigt bra privat veterinär nu, men han har ju inte samma möjligheter som en klinik med röntgen osv. Jag hoppas iaf av hela mitt hjärta det ska lösa sig så din prinsessa kan funka iaf som promenadhäst utan att ha ont!! :love:

Evergreen skrev:
Hon har haft erlichia en gång faktiskt... För ca. 4 år sedan, innan jag ägde henne. Frågade veterinären om det eftersom jag vet att det kan sätta sig på lederna men han trodde inte att just denna hältan berodde på det... & vore det erlichian som "blommat upp" igen så sa han att hon borde vara eller ha varit hängig och allmänt "sjuk" någongång, men hon är väldigt pigg och vaken annars.
Fick banne mig rysningar av det svar du fick från veterinären. Har fått samma svar på min häst som också "har haft" Erlichios. Jag hade ju "tur" med när hon fick det akuta stadiet att hon fick så otroligt tydliga symptom. Ben som telefonstolpar, hööög feber i tre dagar (som sen var helt borta dag fyra när vet. var ute), åt inte, vinglade fram i gången när vi försökte se hur hon rörde sig. Behandlades direkt dag fyra utan att ens invänta provsvaren då faktiskt!
Sen dess har hon inte haft några titrar någon gång och det är bara att beklaga för vår del eftersom jag fortfarande tror att det är en kronisk erlichios som leder till de upprepade ledinflammationerna. Hur förklarar man annars att en häst som VILAT i tre månader får tillbaka inflammationer i bägge framkotor OCH framknän??

Hur som helst. I väntan på ett prov MED titrar (man bör inte behandla när hästen är titerfri) så kämpar vi på med promenader, behandling av lederna och glucosamintillskott. Men eftersom vi har kämpat i SJU ÅR nu sen första symptomen kom så är det ju så man vill ge upp ibland... Fast oftast får hon just då en lite längre hältefri period och man KAN rida rakt fram i alla tre gångarterna och hon är pigg och glad och alldeles underbar och då är det ju bara att kämpa vidare som gäller igen.

/JES
som tycker du ska kolla med ett B/E-prov iaf, för det skadar ju inte...

*lånarknapp*

Har läst lite om dig och din häst i en del trådar. Så himla synd att pållan har blivit dålig igen. Beklagar verkligen det och hoppas att hon ska bli bra igen.
Tycker du verkar ha lagt ner din själ i henne och försökt med allt och varit så noggrann. :love:

Måste bara få säga det att snälla ta med dig hästen din och åk neråt landet eller något. Tyvärr känner jag inte till en enda tillräckligt bra vetrinär/klinik här uppe. Jag kommer aldrig mer att använda mig av de här uppe. :(
Har många erfarenheter av både vetrinärer och klinik här. :crazy:

Vänner till mig har fått sin häst utdömd och de har sagt att nej den här hästen håller inte för någon som helst ridning eller liknande. De blev såklart fruktansvärt ledsna och ville ge det en chans till. De åkte till en annan klinik och efter 1 behandling :eek: och 3 veckors vila i sjukhage är hästen frisk och kan sättas igång igen!

Det är så många kunniga hästmänniskor som har rekomenderat "min" klinik. När jag hade fått en läskig skada på min häst rekomenderade Landslagsvetrinären mig denna klinik och även en annan klinik. :bow:
Har varit på båda och de är super. Sån skillnad mot här i kalmar!!! Går inte ens att jämföra! :devil:

Om du vill kan du Pm:a så får du klinikernas namn och adress. Det är värt den där resan! Jag råder dig verkligen att byta klinik! För hästens skull!

Önskar er en massa lycka till och hoppas att allt ska gå vägen för dig och din prinsessa!!

Jo, jag vet. Och jag gillar den inte heller speciellt mycket... Tycker inte dom lyssnar ordentligt på vad man säger. (kanske för att jag är under 18? :mad: ) Det är väldigt stimmigt där inne också, Amira blev totalt knäckt då vi var där nästsista gången. :crazy:
Vi kommer inte åka dit igen... Skulle vi göra det hade dom antagligen bara sprutat henne med cortison på 100 ställen till eller nåt...
Och det känns inte som det ger så mycket.
Röntgenbilden på förslitningen däremot tror jag inte det var något fel på, jag kollade också på den & det syntes rejäl skillnad mellan den "friska" hasen, och hasen där förslitningen satt.
Sista gången vi var där var hon helt ren bak, men haltade något steg på höger fram.
Det känns faktiskt som vi har hittat orsaken till hältorna, men ändå finns det många frågetecken kvar, helst av allt skulle jag ju vilja åka med henne till en annan klinik och röntga henne ur alla vinklar samt kolla upp henne med en kiropraktor(eller nåt liknande).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka