Halt häst - Hjälp mej hitta felet..

Liselott76

Trådstartare
Min häst har varit knackig från & till en längre period. Jag har haft veterinär på honom som först behandlade kotledsinflammation, sen även knäledsinflammation..men jag tror att ursprungsproblemet sitter nån annanstans.. I höstas blev han sämre än han varit nånsin tidgare, så här märker man att han är dålig:
Första 10 minuterna av ridturen är han lite stel, första stegen i trav är lite knackiga men sen blir han helt ren, han kan länga sej i traven, går i en bra form etc. Även galoppen funkar bra & är bärig. Jag rider inte så långa stunder eftersom han tidigare vilat för att vi trodde att det var det som behövdes för att han skulle bli bra.. Sen vänder jag hemåt & skrittar en stund, kanske tio minuter, när jag sen provar trava en bit igen så är han ungefär som att han klivit på en sten med höger fram, han kan inte trava alls.. Försöker jag ändå så blir det en stel & mycket knackig trav..
När jag rider barbacka inbillar jag mig att det är bättre, han har tidgare haft en dålig sadel men det senaste året har vi hafr en som är utprovad & sitter bra..
Nån som har en idé på vad det kan vara? Mycket tacksam för hjälp!

Sv: Halt häst - Hjälp mej hitta felet..

Hej.

För de fösrta kolla igenom hanns utrustning med nån som kan,kan vara att sadeln trycker på nerv?
Min kille var ochså halt till å från lääänge men jag tog hjälp av min grann tjej som är dip hästmassör hon hittade felet,de satt i bogen han sträckte sig ideligen å de är svårt att hitta men efter att ha strethat efter varje ridtur så blev han bra! Kolla gärna upp ryggen ochså jag tror so mdu att de kanske inte sitter i kotan (de trodd emin vet ochså å han blev sprutad) men ja sedan fick han en inflammation innan för bogbladet men de kände man genom att han hade stor värme ökning där,så kolla igenom hästen gärna med bra folk! de kan vara så enkla saker igentligen.

Lycka till!

Är han röntgad? Om inte så hade jag röntgat för att se om där finns ev förändringar INNAN man börjar m massage och annat.

Min häst har behandlats för samma sak i ett par omgångar men jag känner inte riktigt igen symptomen. Håller dock med dig om att man har känslan av att det här med ledinflammationer som uppträder på olika leder bara är symptom på något annat, att det finns en annan grundorsak. I min hästs fall tror jag att det sitter högt, bak någonstans. Jag har efter avslutad vet behandling, friröntgad, friskförklarad, börjat anlita massör till hästen och det är kanonbra. Hästen är mjukare än på länge och jag ser det som en jättebra komplettering till vet vården.

Lita på din instinkt, du känner din häst bättre än andra, så var envis på veterinären så att de fortsätter leta!

Berätta hur det går för er. :bow:

Jo, veterinärer ja..Jag har haft 4 st olika.. det var inte förrän jag anlitade den fjärde som jag fick nån som helst respons på att det kommer nånstans uppifrån, dvs att ledinflammationerna eg inte är problemet.. Han tror att det sitter i bogen och att det är en muskelskada, han är synbart sämre musklad på höger sida.. Men sen hur man ska gå tillväga för att få det bra är ju så himla svårt.. Han är ju knackig nu men om det är en muskelskada så ska han ju inte vila vad jag har förstått.. Ska jag bara fortsätta träna & hoppas på att han blir bättre..? Jag har en equiterapeut som behandlar honom regelbundet.. Det är bara så himla jobbigt att inte veta om jag gör rätt..
Röntgen förresten..han är röntgad i höger framknä & höger kota, det var det enda dom tyckte det var värt att röntga. Kotan är helt ren men i knät har han en liten urkalkning i ett ben men den skadan kan han ha haft sen han var unghäst (han är 18 nu..) så det är inte säkert att den påverkar honom nu men man vet ju inte..

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 265
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 185
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 425
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur