halsring i spiltan

nyckelpiga

Trådstartare
dum fråga kanske.:angel:..varför har vissa hästar halsring när dom står i spilta??min favorithäst på ridskolan när jag red hade detta,vad är andledningen,funkar d inte då med grimma eler vad..??

Sv: halsring i spiltan

En connemara på min gamla ridskola kröp ur alla grimmor hur hårt och tajt dom än satt. Men när han hade halsring så kunde han ej krypa ur. Det fanns ett visst hål som halsringen MÅSTE sitta på, om den satt i hålet innan så tråcklade han sig ut ändå. Men som sagt, halsringar sitter bättre på rymmare.

okidok,så kan d nog vart,fast han verka inte vara en rymmare men hade han halsringen på så kunde han ju inte d heller:angel:

Säger som Mynta, de hästarna har i regel en förmåga att dra av sig grimman. Vi hade en sån på ridlägret jag jobbade på. Han satte huvudet mot foderbordet och hoven på grimman och drog. Vips så var han loss.

Personligen tycker jag att "rymmare" och även andra hästar ska stå på box:angel:

Det kan man ju tycka. Men det är inte alltid så, och då får man ju göra det bästa av situationen. På ridlägret jag jobbade var det dessutom så att hästarna gick ute för det mesta. De stod bara inne mellan ridpassen, alltså inte många timmar per dygn.

dum fråga kanske.:angel:..varför har vissa hästar halsring när dom står i spilta??min favorithäst på ridskolan när jag red hade detta,vad är andledningen,funkar d inte då med grimma eler vad..??

Troligt vis kröp han ur grimman, ridskola= tråkigt, lite utevistelse mm. Min häst stod ochså med halsring när jag köpte honom, har sjäv aldrig använt en sådan och fungerade utmärkt.

hade alltid halsring när han stod på ridskola men såldes när han blev te åren o fick då stå i stor box,han blev som föl på nytt då:)

sen va hästarna ute på den tiden mellan kl 9 till kl nån gång på dagen...kanske inte så många timmar...kanske han va rastlös...men han verka inte va d utan va kolugn:)

Den ridskola jag red på förut hade halsring på alla hästar som stod på spilta... vet inte om de ger dem mer frihet eller liknande?... Men vissa elever spände halsringarna alldeles för löst vilket gjorde att flera hästar kunde ta sig en promenad ibland... som tur var så var det alltid någon i stallet som kunde fånga hästen och sätta fast halsringen ordentligt.
Men på samma ridskola så fanns det en häst som kunde bryta sig ur boxar också. Den boxen var man tvungen att knyta fast... inte så bra om man tänker säkerhetsmässigt ifall det skulle brinna eller att hästen på något sätt måste utrymmas snabbt... då det var en massa spännen och knutar som gjorde det hela lite bökigt..
Och där var det även elever som inte visste om att han skulle "stängas in" så pass, men hela stallplanen var inhägnad, så enda stället hästarna kunde tymma till var till hagarna.

Just på en ridskola kan det vara en fördel med halsring när ovana elever ska tränsa. Det är ju lättare att tränsa först och sedan ta av halsringen. En del hästar kan ju ta tillfället i akt att smita när en ovan person ska fippla med grimman. Kanske var det därför alla hade det.

Endel hästar har det för att det är en så kallad krubbitarrem :P

Vad jag vet så är det för att vissa hästar/ponnier får panik för att de trasslar in sig i grimmor eller så är det helt enkelt rymmare

Det har man ofta på ridskolehästar för att eleverna skall kunna tränsa på utan risk att hästen smiter och för att det skall bli lättare för nybörjare att tränsa på och av så slipper dom strula med både grimma och träns.

Det har man ofta på ridskolehästar för att eleverna skall kunna tränsa på utan risk att hästen smiter och för att det skall bli lättare för nybörjare att tränsa på och av så slipper dom strula med både grimma och träns.

men han va den enda som hade halsring,så d kan nog inte vart därför för han va inte svår att tränsa utan d fanns dom som hade grimmor som va krångligare....:angel:

Min häst stod i spilta några månader som unghäst. (Jättebra träning, borde alla unghästar göra ett tag.) Då satte jag på en halsring för att hon inte skulle få skav av grimman. Den är betydligt bredare och har en skonsammare anliggningsyta. Tyvärr lyckades hon åla sig ur den, så vi fick sätta ett rep bakom rumpan på henne också. Nackdelen med spilta är ju att hästen behöver utrustning på sig hela dygnet, och det leder lätt till skav.

Kanske kan skav vara orsaken till "din" hästs halsring?

Halsring är stabilare än en grimma. Ett rejält ryck så är grimman trasig o vissa hästar tar detta som system. Binda i halsring är det enda sättet att få dem att bli kvar där de ska va...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 670
Senast: karl_h
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama