Halm - Vad är detta för någe?

Molin

Trådstartare
Ja jag vill ha hjälp med och veta vad det är för halm som min stallägare har. Har köpt en bal och kom sen på att jag helst inte vill ha korn lr råg.

Ber om ursäkt för dom kassa bilderna, men ni som kan er sak ser nog säkert vad det är för någe. Jag skulle gissa på korn lr vete.
Men hoppas på havre för jag köpte den för att låta min dräktiga sto ska kunna käka av det samt få det lite skönare bädd.

Här kommer bilder!
Hstarna080202003.jpg

Hstarna080202006.jpg

Hstarna080202004.jpg

Hstarna080202001.jpg

Tack för hjälpen!

Sv: Halm - Vad är detta för någe?

Tycker det liknar korn ja....

Jag har kornhalm till våra hästar. Jag tycker att det är bra. De äter så där lagom mycket av den dvs de tuggar i sig en liten del. Om jag hade haft ett dräktigt sto vet jag inte om jag hade velat att hon skulle äta en massa halm. Jag hade hellre velat att hon fyllde magen med proteiner.

Det är vete halm!
Havre har inte ax som sitter på strået utan de hänger lösa. Korn har långa spröt som sticks ibland.
Vete är den halm typ som hstar brukar äta minst av för den tjockast strå.

Okey, jag har hört att man helst inte ska använda sig utav korn lr råghalm för det kan sätta sig i halsen lr t.o.m i magen, någontingsom sätter sig, kommer inte ihåg vad karln sa om det, men fick veta att vete och havrehalm är dom bästa, havrehalm till foder och vete till bäddar osv.

Alltså jag vill lägga in så hon har något och tugga på OM hon vill när höet tar slut. Jag ger henne ju givetvis massa annat, har spånbädd men vill lägga in halm i mitten av boxen med.

Men då är det vetehalm då? Masse du verka kunna detta med halm :D
Tack för hjälpen!!

Det är som masse m fl säger vetehalm.

Okey men vad bra, visst hade helst vela haft havre så hon även hade kunna tugga i sig lite om hon ville det, för tuggbehovet. Men bara ha det som bädd är bra med :)

Korn och råg vill jag inte riktigt ha..

Tack alla :D

Okey men vad bra, visst hade helst vela haft havre så hon även hade kunna tugga i sig lite om hon ville det, för tuggbehovet. Men bara ha det som bädd är bra med :)

Korn och råg vill jag inte riktigt ha..

Tack alla :D
De knaprar gärna på vetehalm också, men brukar inte äta så mycket av det. Sedan har vetehalm så fin färg:rofl:

Lite olika med vad de äter. Två av våra hästar i stallet ratar havrehalm och kräver vete. Allra helst min trettiotreåring som blir mycket förgrymmad om han inte får vetehalm.

Jag har kornhalm (skrev nog det tidigare i denna tråd). Men jag börjar bli lite fundersam. Min häst har börjat gräva i halmen. Idag hade hon en del gaser i magen. Det hade hon ofta förut men har inte haft det på flera månader. Jag vet att det inte är farligt men när det kommer så plötsligt så kan man ju undra. Det jag då undrar är om det kan finnas ngt korn kvar i halmen? Är det svårt att se det? Det känns som en heldum fråga men jag är inte bra på detta. Eftersom hon hade fång för ca ett och ett halvt år sedan vill jag inte att hon ska äta korn!

Det enklaste är väl att leta. Plocka fram de strån som har vippor kvar och kläm på dem. Vi har ju vetehalm och den har tyvärr varit otröskad. Läste dock på Bukefalos för länge sedan om någon som fått avliva sin häst p g a otröskad halm och fång. Vårt sto i stallet som haft fång väldigt många gånger är mycket känslig. När hennes matte slutade ge henne av halmen övergick hovarna från att vara ljumma till att bli iskalla. Vet att det inte är säkert att det är fång trots att hovarna är lite varma men det är konstigt att hon inte haft någon värmekänsla på över en hel månad nu när de var varma mest hela tiden innan. Hennes matte tror att det beror på att hon nu inte får äta av den nya halmen längre.

Jag ska gå ut och leta senare i em. Vi har haft den halmen sedan i julas så jag tycker att det är lite konstigt att hon börjar gräva nu. Men det kan kanske vara ngn enstaka bal? Hennes hovar brukar vara kalla.

JAg ska slänga in halm till henne idag tänkte jag. Men hon har hosta just nu oxå så jag vet inte om jag vågar :p

Vet att många halmsorter dammar lite, drygt nog. Vet dock ej hur detta är.

Vad jag förstår så är det inte alltid så att halm dammar. Men om den gör det är det naturligtvis inte bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 638
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna